Startprobleem

lovely305

Forumguru
Na een leuke avond gourmetten met vrienden wilde ik naar huis.
Sleutel er in, maar helemaal niets, zelfs geen geluid.

Ik heb het 5 minuten lang geprobeerd, ook met de reservesleutel, en ineens deed hij het weer.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Het stuurslot?

Cordoba

Forumguru
Heb je toevallig opgelet of je de brandstofpomp hebt horen lopen, bij het openen van de deur? Stuurslot lijkt me onwaarschijnlijk: dat is puur mechanisch en dan kun je de sleutel ook niet omdraaien. Gezien het feit dat je ook de reservesleutel hebt geprobeerd, is beschadigde sleutelchip ook onwaarschijnlijk: dan had ie het direct op de reservesleutel moeten doen, en had ie bovendien even een seconde aan moeten slaan, en dan afslaan.

Check ook even onder de motorkap of je geen (steenmarter) visite hebt gehad. Is dat niet het geval lijkt de meest waarschijnlijke oorzaak, een probleem met een relais, bijvoorbeeld van het x-contact (dat relais dat zorgt dat alles stroom krijgt, wat zeg maar over het contactslot loopt). Overigens weet je nog of de auto normaal reageerde met openen (neem aan via AB) en of binnenverlichting aan ging?

lovely305

Forumguru
Alles leek normaal. Binnenverlichting deed het, stuurslot zat er op, geen geluiden anders dan anders...Moet ik dit melden bij de kleine beurt aanstaande vrijdag?

Cordoba

Forumguru
Ik zou het zeker melden (relais met kuren zijn onvoorspelbaar), en vragen of ze 'm misschien kunnen uitlezen op fouten. De kans is klein dat er een foutcode is opgeslagen, maar misschien heb je geluk.

En als het goed is, gaat de brandstofpomp lopen als je de deur opent (je hoort even wat zoemen, voor een aantal seconden), als ie dat niet doet, is de brandstofpomp niet ingeschakeld. Ook het startrelais kan goed de boosdoener zijn.

Ik bedenk net: vraag even of ze willen checken of alle relais goed op hun plek zitten, als een relais, om wat voor reden dan ook half is losgekomen kun je dus ook af en toe dergelijke verschijnselen krijgen. Kost de garage 2 minuten werk, maar kan je een hoop gedoe besparen.

ertromp

Forumguru
Zeker melden morgen! Kan toeval geweest zijn maar beter dat ze de onderdelen uit het startcircuit nog eens langslopen.
Ook de zekeringen op de accu laten checken of daar alles goed vast zit

lovely305

Forumguru
pffff, opluchting!
Het eerste wat door mijn hoofd ging vannacht was....hij is nog nieuw!
Dit soort dingen horen niet te gebeuren.
Morgen meteen melden!! Nu was ik vrij, maar ik wil niet te laat op mijn werk komen door zoiets.

ertromp

Forumguru
Het kan zelfs een invloed vanaf buitenaf geweest zijn. Heb van een ANWB monteur wel eens gehoord dat GSM masten of radar of hoogspanningsmasten of andere soorten zenders al van invloed kunnen zijn op de transponder in je sleutel.
Die transponder zorgt ervoor dat de blokkering eraf gaat als de auto de sleutel herkent.

En inderdaad die mooie Citigo van je is nog nagenoeg nieuw dus zeker garantie op het e.e.a. ander!! En ook bij een nieuwe auto kan er wel eens wat misgaan of je nu een Citigo hebt, een Up of een Rolls Royce

CDK

Forumguru
Het kan zelfs een invloed vanaf buitenaf geweest zijn. Heb van een ANWB monteur wel eens gehoord dat GSM masten of radar of hoogspanningsmasten of andere soorten zenders al van invloed kunnen zijn op de transponder in je sleutel.
Die transponder zorgt ervoor dat de blokkering eraf gaat als de auto de sleutel herkent.

Stond je misschien langs een spoorlijn met een goederenlocomotief in de buurt? Als je het slecht treft kan dan de hele straat niet starten....
Die dingen zijn middels een afstandsbediening te bedienen waar zoveel straling vanaf komt dat soms je auto zelfs niet van slot gaat of start.
Verder zijn alle bovenstaande posts potentiële daders, het is balen want je krijgt er een onzeker gevoel van..., een auto moet het altijd doen en je nooit in de steek laten!!
Even melden als je hem wegbrengt voor een beurt en dan zal ik voor je duimen dat ze een probleem vinden, beter iets vinden en oplossen namelijk, dan niets vinden en jou in twijfel laten zitten.

Succes Peggy! Greetz Corné

Bovenaan Onderaan