Stationair toerental 1.6TDI zakt (niet altijd) bij stilstand

hemi24

Forumguru
Zo nu en dan een rare machine die 1.6TDI, zeker met het jojo gedrag rond het stationair toerental.

Na 70k heb ik er nog altijd niet het vertrouwen in wat ik wel in de pompverstuiver had...
De tijd zal het leren!

Wat mij het meeste stoort aan het stationair toerental is het op dit toerental in 3 of 2 afremmen op de motor, koppeling in en weer op laten komen en dan een bocht insturen. Dan wordt fijn het toerental even verhoogd tot ongeveer 1200 en versnel je dus even terwijl geen enkele voet op wat voor pedaal hebt staan.

Dat levert in woonwijken en op rotonde's nog wel eens een raar momentje op.

hemi24

Forumguru
... en dan vervolgens na het kort versnellen gaan hikken en bonken als een benzineauto, omdat 'ie niet een goed toerental kan vinden ...
Belachelijk, alsof je met een blauw bordje met een witte "L" op je dak rondrijdt ;)

Geoffrey

Nieuw lid
Hemi
Mss een kleine troost, ik heb net hetzelfde probleem met een seat altea xl.
Daar hebben ze hier en daar al een sensor vervangen zonder resultaat.
Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat de dieseltemp meter een verkeerde waarde meet en daarom het toerental hoog houd of dat de egr klep blijft steken.
Bij mij is er ook al nieuwe software ingezet van vw, aangezien dit dezelfde motor is.
Ook dit was zonder resultaat.
Hopelijk krijgen we dit zo snel mogelijk opgelost. :-)

Joske

Forumguru
@Geoffrey

welkom landgenoot uit de provincie Antwerpen ;)

zou jij je willen voorstellen in "onze meet- en greet" van het forum? Appreciëren we hier wel :)

Bovenaan Onderaan