Steenslag met lakschade

EdK

Forumguru
dat opvullen met zuurvrije vaseline, dat kan nooit kwaad toch? Dat zie je als het goed is ook niet?
Inderdaad zie je het niet met opbrengen, maar na wat weken des te meer omdat er dan vuil in gaat zitten
En wat denk je als je de wasstraat hebt bezocht of met de hogedrukspuit hebt gebruikt ?
Dan is de vaseline ook weer weg....
Beste is bij een spuiter langs en daar laten bewerken en weer laten spuiten.
En als er niet zoveel steenslag is en je wil het echt weer weg hebben dan is een spotrepair ook nog een optie

Google maar eens op spotrepair !
 

Highway

Forumguru
Spotrepair op platte horizontale vlakken is zover ik weet niet mogelijk. Schade is niet netjes weg te werken. Verkikale vlakken kunnen wel.

Dak is plat en horizontaal.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou in het hoekje waar je nog onder de originele laklaag zit, en nog een beetje extra lak opbrengen. Laat het dan minstens een weekje uitharden, en dan het deel dat boven de lak uitsteekt voorzichtig wetsanden, tot het redelijk vlak ligt met de rest en dan polijsten. Je zal dit zonder meer blijven zien, maar als je de roest kunt stoppen (langdurig vertragen), en het oppervlak redelijk glad krijgt, zal het veel minder opvallen. Wel regelmatig met wassen het plekje in de gaten blijven houden: decennia terug ook bij mijn auto's regelmatig gehad, roest weggeslepen, noveroxlagen en een laklaag, en soms na 2-3 jaar komt er toch nog weer wat roest naar boven, en moet je opnieuw aan de slag.
 

Arent Schaap

Senior Member
Spotrepair was idd niet mogelijk. Gehele dak moest gespoten worden. Vond ik voor dat ik dit eindresultaat wist zonde. Kan het altijd nog laten spuiten belangrijkste was voor mij dat de roest is gestopt
 

Jevalo

Lid
Ga je het nu zo laten of laat je het toch overspuiten? Ik kijk het gewoon nog even aan, overspuiten kan altijd nog. Die zuurvrije vaseline kan ik wel eens proberen na elke wasbeurt ik zal het gewoon in de gaten moeten houden. Spotrepair is niet mogelijk, dan zal mijn hele motorkap gespoten moeten worden en daar heb ik weinig zin in.
 

Arent Schaap

Senior Member
Ik ben vandaag langs vrienden geweest en die viel het niet gelijk op. Zit nu dus ook tussen mijn oren. Laat het eerst zo. Vind het hele dak spuiten ook zonde.
 

Highway

Forumguru
@Cordoba vaak gaat een opgevulde reparatie weer roesten. Reden is dat niet alle roest 100% weg gehaald is, en zou dat wel lukken - lak laat toch vocht en lucht door.

In de fabriek (of bij een goede reparatie) spuiten ze een epoxy primer laag. Deze laat geen vocht door. Hierdoor wordt het metaal wel langdurig beschermt tegen roest. Meeste mensen hebben dit echter niet in huis, en verder heeft dit een bepaalde kleur (meestal beige). Het gebruiken bij steenslag reparatie is hierdoor lastig.

Voor wat betreft polijsten: zoals reeds genoemd wacht eerst een geruime tijd hiermee, zolang de lak niet goed is doorgehard krimpt deze nog. Met wetsanden: voorzichtig want je fabriek laklaag is behoorlijk dun. Schuur je best snel doorheen.

Ik werk geregeld steenslag bij op mijn auto, lukt vrij netjes maar je blijft het altijd zien (vooral onder bepaalde hoeken).
 

Cordoba

Forumguru
@Highway dat roestplekjes en steenslag bijwerken doe ik al bijna 40 jaar, en die tijd had het plaatwerk nog geen zinklaag, dus veel gevoeliger voor roest. Destijds deed ik dat al door roest weg te slijpen met een soort dremeltje op batterijen, en slijpsteentjes met een paar mm diameter. Vervolgens 2 lagen Noverox en dan met de lakstift erover. Soms als er toch nog een barstje in de lak er omheen zat, of toch vocht tussen lak en staal was gekropen, zag je na een paar jaar weer wat roest bovenkomen, en kon je opnieuw aan de slag. Wetsanden moet je echt met beleid en een klein schuurklosje (in dit geval) doen.

Wat de lakdikte betreft: ik heb zelf een lakdiktemeter dus kan ook redelijk inschatten hoeveel ruimte er nog is (al weet je nooit hoe dik respectievelijk de laag grondlak, kleurlak en blanke lak is).
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Highway

Forumguru
Zonder zinklaag gaat het metaal idd veel sneller roesten ja. Gelukkig verzinken ze de carrosserie tegenwoordig wel.

Vaak zie ik auto's waarbij men een stuk heeft bijgewerkt (waarschijnlijk wegens roest). Het bijgewerkte deel begint dan ook weer te roesten. Om roest goed weg te halen is erg lastig, en als er reeds roest is houdt dat ook in dat de fabriek bescherming weg is. Ik weet niet hoe goed Noverox metaal kan sealen, ik gebruik hier altijd epoxy grondlak voor.

Nadeel van epoxy: kan niet goed tegen UV licht dus deze moet je afdekken met andere lak.

Zie ook soms 'professioneel' gerepareerde schade die na 2 a 3 jaar begint te roesten. Dan hebben ze de reparatie niet goed gedaan - niet de juiste beschermlagen aangebracht, het plamuur geschuurd waarbij ze water gebruikt hebben (plamuur neemt water op) of wat anders.

Voordeel bij steenslag is dat de schade vaak niet tot op het metaal zit. Als je er dan snel genoeg bij bent, kan je de schade aanpakken voor er roest ontstaat. Wacht je echter te lang, kan het zijn dat onderste lagen ook aangetast worden en dar roest begint. Dan gaat het vaak snel.
 

s-line

Forumguru
Roest blijft een lastig ding, het blijft vaak toch doorgaan/terug komen. Je kan als hersteller niet meer doen als hoed stralen/uitborstelen dan roestwerende primers gebruiken etc,etc maar na enkele jaren komt het toch weer terug. Eigenlijk is de enige oplossing roestdeel eruit slijpen en dan weer nieuw erin lassen. Maar dit is niet altijd mogelijk. Als het eenmaal goed ingekankerd is,blijft het een kwaal wat terug blijft komen!
 
Bovenaan Onderaan