Steenslag...

bobbie

Senior Member
Beste Skoda-rijders,

de eerste 1500km staan er al op! Na bijna twee weken inrijden zijn de Fabia en ik klaar voor het echte werk!

Vandaag op de terug naar huis was het zo ver. De eerste flinke tik op het raam (of motorkap) van een steentje of iets dergelijks. Auw!

Gelukkig kon ik nog geen krasje of pitje vinden maar de eerste is altijd het ergst toch?

Wat mij opvalt aan mijn nieuwe auto zijn de opvliegende stuksjes asfalt of steen die nogal hoorbaar tegen de zijkanten van de auto opspringen.

Komt dit jullie bekend voor met deze auto of zit het "tussen de oren"?

Wasmachineman

Forumguru
Heb ik ook best veel. Alleen bij mij tegen mijn voorruit vermoed ik, zal door het mooie wegdoek komen wat veel last heeft gehad door de vorst ?!

MarcoO2

Forumguru
Ik denk inderdaad dat dat vorst-gerelateerd is, want ik heb de laatste weken ook (veel) meer last van steenslag dan ervoor. Tot nu toe niet met zichtbare schade tot gevolg, al moet ik zeggen dat ik het front van mijn auto niet meer dagelijks inspecteer (gesteld dat'ie schoon genoeg zou zijn...) :grin:

LenK

Forumguru
Ik had mijn auto amper een week. Reed rond Eindhoven naast een vrachtwagen en pats, wat een herrie.
Zaten 3 putten in een 3 hoek in mijn zwarte B stijl. Was ws een niet een steentje maar een steen geweest. Als het op het glas was geweest dan had het raam er wel uitgelegen.
Bij een nieuwe auto doet het altijd extra pijn die ongein.

Maarten

Forumguru
Ik heb afgelopen week een flinke op mijn motorkap gehad. Lak eraf...
Maar even bijwerken met het stifje en een goed laagje was eroverheen!
Toch balen...

bobbie

Senior Member
Bij mijn vorige auto waren de lakstiften bijgeleverd. In mijn nieuwe Fabia heb ik ze niet kunnen vinden. Waren deze bij jullie wel meegeleverd?

Michel

Forumguru
Skoda en/of PON bezuinigen op dit punt steeds meer. Bij mijn eerste Fabia zat nog een lakstift, maar bij mijn tweede Fabia en mijn huidige Octavia zat zo'n stift al niet meer in het afleverpakket.

nemo

Senior Member
FF een oud topic omhoog gehaald.
Vandaag door de wasstraat gegaan en toen mn auto weer wit was, zag ik het volgende op de motorkap:

24wsg06.jpg

Heeft dit zin om met een lakstift te bewerken?

Wizz

Nieuw lid
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
Ja, waarom niet?

Echter met de lakstift alleen bereik je niet echt een mooi resultaat, je zult lichtjes moeten gaan schuren en vervolgens polijsten om het perfect te krijgen, maar dat is een karweitje.. :)

Hier een goede how-to:
http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?t=45

corsaar

Senior Member
Bijwerken met een lakstif heeft wel zin maar het blijft een
Surrogaat oplossing m.a.w. het word nooit mooi.

piair1982

Forumguru
Is te doen zelf maar laat het liever een expert doen. Die het vaker gedaan heeft. Is wel zelf te herstellen maar i.d.d. een hels karwei

nemo

Senior Member
Ja dan ga ik er niks aan doen zelf. Wel zonde, in 1 week deze putjes in de motorkap en op de achterbumper bij de trekhaak lakschade!!

Berry

Senior Member
Had ook een pit op de motorkap druppeltje erin ziet er weinig meer van.
Heb geen stift maar een kwastje is net correctie vloeistof

Hetzer

Forumguru
en op de achterbumper bij de trekhaak lakschade!!

Heb je het zelf gedaan, met aankoppllen van een aanhangwagen?

Ik had ook alweer "schade" met mijn auto van 1 1/2 maand oud, om precies in het midden van mijn achterbumper een deukje, waarschijnlijk iemand achteruit gereden met een trekhaak, weliswaar zonder lakschade, het is alleen een klein putje het valt ook niet echt op, alleen als je het weet.

Heb al navraag gedaan en het valt er ook niet uit te halen bij kunststof.

nemo

Senior Member
Heb je het zelf gedaan, met aankoppllen van een aanhangwagen?

quote]

Nee dat niet, op een of andere manier was het plaatje waar de stekker in zit helemaal verbogen tot tegen de bumper. Bij een garage hebben ze het met een koevoet terug gebogen :aangenaam:

van_der_P

Senior Member
Helaas blijft die niet nieuw. De eerste is altijd het ergste.
Kun je wel zeggen ik laat het bijspuiten, maar heeft dat dan wel zin. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp. Hoe jammer ook.

NielsW

Lid
ik heb 3 jaar geleden op mijn cosworth nadat deze compleet was overgespoten een beschermfolie laten plaatsen op alle delen waar vaak steenslag op komt.

het is niet goedkoop maar het is naar mijn idee echt het enige wat je kan doen om zoveel mogelijk steenslag op je lak te voorkomen.

http://www.protectyourpassion.nl/Product_Folie/index_folie.htm

Tsja,
dit is idd leuk maar niet echt "verstandig"op een auto van onder de 20K.
Heb begrepen dat door je auto regelmatig in de wax te zetten de lak ook meer kan hebben (vogelpoep, vliegjes) en ook iets beter beschermt tegen steenslag. Maar dat laatste betwijfel ikzelf ook.

Bovenaan Onderaan