Steenslag...

peperskoda

Forumguru
Een goede waslaag maakt de auto gladder daardoor zul je minder snel last hebben van kleine steentjes die je lak beschadigen. Een goede waslaag is natuurlijk geen garantie dat er geen steenslag op je auto voor zal komen. Om steenslag zoveel mogelijk en zo goedkoop mogelijk tegen te gaan kun je maar het beste veel afstand tot je voorligger bewaren........

Hetzer

Forumguru
tja, veel afstand tot je voorganger. ook dat gaat niet op, bij mij vorige fabia , heb dat ook een periode geprobeerd, totdat ik ook toen een steen op mijn motorkap kreeg!!!

corsaar

Senior Member
NielsW@
Dat een waslaag beschermt tegen steenslag is natuurlijk
niet waar , bij steenslag barst of scheurt de laklaag en daar
help was of wax geen lieve moeder aan.

veel afstand houden heeft ook weinig zin want dan komt er wel weer iemand tussen rijden.
wat het afplakken betreft je hoeft uiteraard niet het hele pakket te nemen je kan bijv ook alleen de voorbumper laten doen die zit het laagst en zal het meeste met steenslag te maken krijgen.

Gieliovd

Forumguru
Vermoeiend, niet? Hou jij netjes afstand.... duiken ze er weer tussen. Vooral met de motor erg ergerlijk!

Steenslag blijft lastig. Je bent vaak afhankelijk van anderen. Reed ik in het buitenland een keer heel netjes langzaam over een nieuw stuk asfalt met losse steentjes erop, helemaal naar de rechterkant zodat het overig verkeer geen last van mijn steentjes had..... kom er een idioot aanscheuren met 80 van de andere kant. Nou, 100 stenen over mijn wagen een.

Mijn bloeddruk steeg tot recordhoogte.

peperskoda

Forumguru
Tja, je bent nou eenmaal niet alleen op de weg. Naast een heleboel normale verkeersdeelnemers zitten er ook enkele tussen die geen benul hebben waar ze mee bezig zijn, die kennen maar één stand en dat is: Pedal to the metal. Tegen beschadigingen an sich kun je eigenlijk weinig doen, het enige is goed afstand nemen(al wordt de ruimte die je laat vaak weer ingenomen door een ander) en goed de weg "lezen" dan weet je wat je verwachten kunt.

Gieliovd

Forumguru
Understatement van de dag! Enkele die geen benul hebben van wat ze aan het doen zijn.

Toch eens een helmet cam kopen ;)

...en goed de weg "lezen" dan weet je wat je verwachten kunt.

Dat is v.w.b. voorkomen van aanrijdingen wel het geval, maar m.b.t. steenslag niet. Die zie je niet van tevoren aankomen. Hier in het westen van het land zit je in de spits rondom ingebouwd tussen andere auto's. Dan vliegt er van alles rond op de weg aan steentjes e.d.. Steenslag is gewoon niet te voorkomen, of je moet thuis achter de geraniums blijven zitten...

peperskoda

Forumguru
Als je de weg goed "leest" weet je op welk soort asfalt je rijdt en weet je dus ook of er meer opspattende steentjes te verwachten zijn. Daar kun je zelfs in het westen van dit land rekening mee houden. Ik ben met je eens dat het nooit helemaal te voorkomen is, je kunt het alleen maar beperken.

Gieliovd

Forumguru
Dan zet je je Force Field Generator aan, standaard op nieuwe Skoda's.

Nee, in de drukte van vandaag kan je er weinig tegen doen.

Zo reed ik laatst in een bedrijfswagen rond. Ik had hééél grote afstand tot de voorganger... was toch rustig. Maar ja, evengoed TAK!!! ik schrok me kapot. Hopla, schieft van de ruit af. 2 weken later, zelfde auto... TAK!!! 3 cm van de andere, weer een schieft van de ruit af. Kwam denk ik van tegenovergestelde richting af.

peperskoda

Forumguru
Wat doe je dan met die kennis als je daar rondrijdt?? :)

Dan probeer ik echt ruim afstand te houden en zoek zoveel mogelijk de rustige rijbanen op. In de spits rij ik dus op m'n dooie akkertje op een ruime afstand achter een vrachtwagen aan, daar kruipen ze toch echt niet tussen, tenzij ze willen in of uitvoegen.
Ik ben beroepschauffeur en ik rij met een bus door het land. Een beetje bus heeft tegenwoordig een voorruit die wanneer deze vervangen moet worden toch al gauw richting de 5.000 euro's gaat. Kun je je voorstellen wat m'n werkgever zou zeggen als er jaarlijks een nieuwe ruit gemonteerd moet worden? Vandaar dat ons geleerd wordt tijdens de jaarlijkse rijstijl cursus om de weg goed te lezen, zodat we deze schades zoveel mogelijk kunnen beperken. Nogmaals, voorkomen dat er steenslag op je voertuig komt kun je niet. Het risico beperken is wel mogelijk.

Trucker

Actief lid
@peperskoda Ben ik met je eens, als ik zie hoeveel mensen er dicht achter mij rijden terwijl ze zien dat je met afzet containers rijd waar altijd wel iets afvalt blijft het me verbazen.De weg lezen en kijen wat er voor je rijd en afstand houden.

corsaar

Senior Member
Trucker@
Voor dat soort container vrachtverkeer moet je altijd op
je hoede zijn. Ook al hangen er netten over, regelmatig waait er wat af.
Nog niet zo lang geleden viel de hele container van de auto af.
Een wagen had een defecte klep en schoof er een hele lading hout
over de weg. Dan is steenslag een pinnut.
Zoals eerder opgemerkt blijven kijken.

NielsW

Lid
Wat me opvalt is dat steeds minder auto's achter spatlappen hebben.
Hierdoor schiet afval (en dus ook steentjes steeds hoger. Reed vandaag achter een aygo zonder en het viel meteen op. het water van de weg kwam op mijn voorruit terecht met nog geen 60 km per uur rijden.
Daarna reed ik achter een megane met spatlappen op een 8- km weg en daar bijna geen zooi op mijn auto.

Ik heb er lang over zitten twijfelen of ik spatlappen zou laten monteren. Op het laatste moment heb ik het toch laten doen... Niet speciaal voor de steenslag maar ook omdat ik denk dat de auto misschien wat minder snel vuil wordt. Maar nu jij het zo schrijft kan ik me ook voorstellen dat het minder opspattende steentjes tot gevolg heeft. :xyxthumbs:

Afgelopen weekend reed ik even met mijn zoontje mee met de stoet van het truckstart festival. Ik reed op de linkerbaan achter een vrachtauto die aan het inhalen was. Vervolgens word ik door een politiemotor met zwaailichten ingehaald die vervolgens achter de vrachtauto voor mij blijft steken. Ik neem nog meer afstand dan daarvoor. Ik denk dat dit inmiddels 100m was van de vrachtauto en ineens tak! Ik dacht nog even dat het een grote tor was maar al gauw zag ik een scheur in de ruit die tijdens de rit steeds groter werd. Bij thuiskomst bleek dat ik zelfs glas op mijn dashboard had liggen. De scheur was inmiddels een meter lang geworden en liep door de hele ruit heen. Vanmiddag krijg ik een nieuwe ruit. Ik hoop dat ze de regen/licht sensot weer goed aansluiten.
Afstand houden helpt dus ok niet altijd.

peperskoda

Forumguru
Je hebt je best gedaan het risico te beperken en meer kun je ook niet doen. Dat het niet altijd lukt om de boel heel te houden daar kun je dan niets meer aan doen. Helaas zijn er nog teveel oelewappers die het liefst hun koplampen aan je rugleuning zouden willen afvegen en dan maar klagen dat de auto zo gevoelig is voor steenslag. Als je zoals je hebt gedaan veel afstand hebt gehouden en het gebeurt dan toch hoef je jezelf geen verwijten te maken en is het gewoon domme pech.

Bovenaan Onderaan