Ik heb de hoofdsteunen ontvangen van de Chinese Passat B8 en sta me toe om uitgebreid mijn ervaringen hier te delen:
Algemeen indrukken:
- Het materiaal: het materiaal is echt VW/Skoda/Seat plastic, als ik de achterkant van plastic vergelijk met het interieur van de Octavia dan zie (textuur en kleur ) en voel je dat het van eenzelfde fabrikant kan komen. De kleur is identiek aan dat van het zwarte Octavia interieur.
Het imitatieleer voelt aan alsof het echt leer is en is een OEM look.
- Afmetingen en pasvorm: ze passen perfect in de zetels van de Octavia, de rails zijn even dik. In de laagste stand is de Passat hoofdsteun een halve cm hoger. De Passat steun is breder. De Octavia steun is holler in rust, de Passat steun is minder hol maar heeft een schuim die dikker is en meer naar binnen kan geduwd worden.
- Het onderdeelnummer gegraveerd in de Octavia hoofdsteun: 18 098 1416 2, in de Passat hoofdsteun: 18 128 CN S2
- Origineel VW of niet? We zullen het nooit 100% weten maar ik kan wel zeggen dat de pasvorm 100% is, de gebruikte materialen lijken echt op de materialen van het Octavia interieur en zijn zeer hoogwaardig, het onderdeelnummer heeft een logica die je wel doet geloven dat het van de VW-groep magazijnen komt, het lettertype van onderdeelnummer graveren is hetzelfde bij beiden
Ik geloof wel dat het gaat om een origineel onderdeel voor een Chinese Passat, VW of Audi. Of het moet een imitatie zijn die echt goed is, maar mijn ervaring leert dat imitatie uit china vaak speling heeft in afmetingen en de kwaliteit van het gebruikte materiaal duidelijk slechter is.
Mijn zoektocht op internet toont de hoofdsteun van een 2018 Q5 Premium die hetzelfde lijkt qua design.
Installatie:
- Dit is iets wat ik al wist: in iedere chromen bar zit er een inkeping en die is bij de Tiguan anders dan bij de Octavia, kan niet anders dat deze van de Passat ook anders is.
- Geen probleem: ik heb met een kleine slijpschijf de inkepingen nagemaakt zodat ze op perfect dezelfde positie zitten, zie foto's hieronder. Was 20 minuutjes werk in totaal.
- Eenmaal de inkepingen er zijn voel je echt geen verschil of je nu deze Passat steun erin steek of de Octavia, ze glijden er allebei even moeilijk/gemakkelijk in
Positie van de hoofdsteun:
- Verticaal (boven naar onder): in de laagste komt de Passat steun een halve cm hoger, in de allerhoogste stand komt de Octavia steun 1,3 cm hoger.
- Horizontaal (voor naar achter): dit is een heel belangrijke - in de ruststand, dus volledig ingeklapt zit je met de Passat steun 0,7 cm meer naar achter met je hoofd.
- De Passat steun kan je wel heel ver naar voren schuiven
- Met de Passat steun heb ik een zitting/rug/nek positie kunnen vinden die voor 90% mijn ervaring benaderd die ik heb in onze S40 hier uit 2009 (zalige zetels). De Volvo zetels zijn minder breed, hebben meer zijdelingse steun en hebben een beter vullen, maar ik ben al echt blij dat ik een goede positie nu kan vinden
Het is een wereld van verschil: ik zit nu echt in de zetel en voel dat mijn lichaam volledig gesteund wordt.
- De positie die ikzelf gebruik met de hoofdsteun is 2,5cm meer naar voren
Twijfels:
- De twijfels die je zou kunnen hebben is de vraag of het geen imitatiespul is van slecht kwaliteit.
- Verticaal gezien is er geen probleem: de steun zal niet dieper in de zetel schuiven dankzij de nagemaakt inkepingen, als de helemaal omhoog zou schuiven per ongeluk dat weet ik niet, maar ik zie hier geen problemen bij een aanrijding langs achteren omdat je dan naar achteren wordt geduwd
- Horizontaal gezien kan je bang zijn dat de tandjes breken en dat je hoofd naar achter zou schuiven, in dat geval moeten de tanden bij een klap eerst breken en bovendien zal je dan nog maar 0,7 cm met je hoofd meer naar achteren zijn dan in een Octavia
- In mijn situatie zou mijn hoofd een aanrijding langs achterin met de Octavia steunen 2,5 cm naar achteren gaan om dan de steun te raken. Met de Passat steun zou ik misschien 0,4 cm naar achter gaan met mijn hoofd om dat de steun te raken, waarna deze in het ergste geval 2 cm naar achteren zou breken.
- Zelf zie ik daarom geen risico omdat het breken van de tanden zelf ook een deel van de klap opvangen
Ik heb ook foto's genomen om het te illustreren, ze volgen hieronder.