Nu iedereen terug is van vakantie toch nog eens proberen of er iemand is die iets kan vertellen over het grafiekje van een paar posts terug in deze draad (vorige pagina).
Zo niet, dan hou ik er over op hoor
Ik ben begonnen met de serie berichten op het Skoda forum te lezen.
Ik begrijp uit die berichten dat je dit antwoord ook daar gaat posten.
Daarom allereerst de groeten aan iedereen op dat Skoda forum.
Dan antwoord op je vraag.
Uit je berichten op het forum begrijp ik dat jij van mening bent dat je motor te snel op temperatuur komt.
Je vergelijkt dan e.e.a. met je vorige auto.
Klopt het tot zover een beetje ? (correct me if i am wrong)
Dan ga je meten (knap gedaan overigens) en je produceert een mooie grafiek en een aantal vragen daarover.
Ik zou graag willen weten in welk systeem je deze waardes hebt gemeten.
Er zitten namelijk meerdere temperatuursensoren in een motor.
De sensor voor temperatuurinfo aan het motorregelapparaat is een andere dan die voor de temperatuurmeter.
De ene meet je via het systeem "motor" en de andere via systeem "instrumentenpaneel".
Als alles goed is zijn die waardes overigens vrijwel gelijk.
Als er een defect is kun je d.m.v vergelijken van beide systemen zien welke sensor een onlogische waarde geeft. (zie ook info bij A)
Ik kopieer je vragen even en zet mijn mening of antwoord er dan gelijk onder.
A. die blauwe lijn snap ik sowieso niet. Begint op -48 en spingt dan naar 109 graden...af en toe bij veel gas geven daalde die temperatuur opeens (bijvoorbeeld bij C , waar we de snelweg op gaan goed te zien) om dan weer naar 109 te gaan. Lijkt me sterk dat dit een echte temperatuur meting is? Maar wat dan wel?
Antwoord A:
die blauwe lijn geeft alleen de grenzen aan waarbinnen signalen door het motorregelapparaat als "waar" worden gezien.
Voorbeeld: een compleet defecte sensor geeft vaak een temperatuurwaarde af van -55 graden. Die -55 valt buiten de grenzen en wordt dus door het regelapparaat duidelijk als een storing herkend.
Temperatuursensors zijn ook wel eens "half kapot" en valt het signaal dan nog wel binnen die grenzen (ook al klopt er van dit signaal feitelijk geen moer) dan neemt het regelapparaat die waarde toch voor "waar" aan.
Je kunt dan bv startproblemen (koud of warm) krijgen, of een hoog verbruik.
(Bij interesse in het hoe en waarom hiervan leg ik dat nog wel eens een andere keer uit)
B. We begonnen te rijden met een koude motor en ik had eigenlijk verwacht dat eerst de motor temperatuur zou stijgen, en pas als de thermostaat open zou gaan dat dan ook de radiateur temperatuur zou gaan stijgen. Ik denk, als ik dit zie, dat de themostaat vanaf het begin open staat..maar klopt dat ook volgens jullie?
Antwoord B;
Dat heeft te maken met de plaats waar de sensor(s) zitten.
Als de radiateur (nog) niet meedoet in de koelwatercirculatie pikt deze sensor gedeeltelijk de motortemperatuur op.
C. Hier gingen we de snelweg op.
Antwoord C:
Opwarmfase ziet er normaal uit.
De lichte temperatuurschommelingen die je ziet als de temperatuur stabiliseert zijn normaal en worden veroorzaakt door een wisselende vermogensvraag en/of een wisselende rijwindkoeling
D. Een paar afritten later er weer af en omgedraaid de zelfde snelweg terug.
E. Stukje door een plaats gereden op zoek naar een parkeerplek
Antwoord D en E: Zie C
F. Op de parkeerplaats ff stationair laten draaien...temperatuur loopt op en op de piek slaat de fan aan.
Antwoord F:
Nog steeds alles normaal.
(tussen F en G heeft de motor ff uitgestaan, vandaar dat stukje vlakke lijn denk ik)
G. Toen weer verder gaan rijden en nu daalt de raditeur temperatuur opeens, terwijl de motor temperatuur stijgt. Nu lijkt de thermostaat dus opeens wel dicht??
H. En gaat hij hier weer open?
Antwoord G en H.
Tussen F en G heeft de motor korte tijd stilgestaan. Het koelwater is gedurende deze periode ook niet rondgepompt.
Het motorblok geeft echter nog steeds warmte af aan het koelwater, maar het koelsysteem kan deze warmte pas weer af gaan voeren via de radiateur bij het opnieuw starten van de motor.
Want pas dan is er weer koelwatercirculatie.
Vandaar de wat sterkere stijging tussen F en G.
De koelvin moet dan even wat extra moeite doen om alles weer op de juiste temperatuur te krijgen
Aan de sterke daling van de uitgaande temperatuur te zien denk ik dat de koelvin zelfs even op de 2e trap heeft gedraaid.
Conclusie:
Ik zie eigenlijk niks verontrustend.
Alles ziet er goed en normaal uit en alles werkt ook normaal.
De koelvin slaat op tijd aan en zet, als het nodig is, een "tandje bij".
Alles op z'n tijd, eerst de sensors controleren, dan pas aan andere dingen gaan denken
V.w.b. die sensors, of die beide goed zijn weet je zo als je de sensorwaardes van instrumentenpaneel (even zoeken naar het juiste meetwaardenblok want dat weet ik niet uit m'n hoofd) en motorregelapparaat vergelijkt.
Als dan bv de instrumentenpaneel 50 graden aangeeft bij een goed warme motor, en de motorsensor geeft 90 graden aan, dan is de sensor defect.
Beide sensors moeten nagenoeg dezelfde temperatuur aangeven.
Overigens, beide sensors zitten in 1 behuizinkje. (bij VW meestal groen van kleur)
Het ziet er dus uit als 1 sensor. en zit achterop het motorblok (versnellingsbakkant) in een kunststof flens waar koelwaterslangen op zijn aangesloten. Er zit een 4 polige stekker op.
2 draadjes zijn voor de motorregelapparaatsensor, 2 voor de temperatuurmeter op je dashboard.
Wel Hekko ik ben blij dat je toch een uitleg hebt gekregen , die wij hier niet konden geven !
Neem aan dat monteurke je ook nog antwoord gaat geven op de resterende opmerkingen cq vragen
Hoop alleen niet dat je gaat overstappen, want dat wordt me nooit en te nimmer in dank afgenomen !!