Storing bij gebruik trekhaak

Ahj85

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Mijn naam is Arjan en ik woon in de omgeving van Arnhem. Ik ben nooit merkvast geweest met auto's, maar ben nu al ruim twee jaar erg tevreden over mijn Skoda Octavia Combi 1.0 van eind 2017. Het enige wat ik heb aangepast aan de auto is het toevoegen van een module die het start/stopsysteem uitschakelt en de grijze lm velgen omgewisseld voor originele zwarte.

Ik lees al een tijdje stiekem mee op dit forum, maar nu zit ik met een probleem dat ik nergens anders tegenkom. Niet op dit forum en ook niet verder op het interwebs. Het probleem speelt al een tijdje, maar gezien ik de laatste tijd de trekhaak vaker gebruik wordt het nu wel echt storend.

Bij gebruik van de elektra van de trekhaak schiet de auto regelmatig in storing. Dit kan zowel direct bij het aansluiten voorkomen, als onderweg. Ik krijg dan de volgende storingen te zien:

- Parkeerhulpremfunctie nu niet beschikbaar
- Front Assist niet beschikbaar
- Storing: ParkPilot

Het gevolg is dat de voeding naar de aanhanger/caravan/fietsendrager wordt afgekapt (dus je achterligger moet maar raden wat je gaat doen) en de (adaptive) cruisecontrol werkt ook niet meer. Buiten dat het gevaarlijk is dat de verlichting van hetgeen op de trekhaak is aangesloten niet meer werkt, is het buitengewoon irritant dat alle genoemde storingen een aantal dagen blijven hangen. Dat betekend dat ik een paar dagen geen gebruik kan maken van de trekhaak, en dat de rijhulpsystemen ook een paar dagen niet werken.

Ik heb er een beetje mee zitten morrelen en ik kan de storing oproepen door als de auto uit staat de gebruiker aan te sluiten (bijv fietsendrager) en deze terwijl de motor loopt weer te ontkoppelen van de stekkerdoos van de trekhaak. Doordat de storing dagen blijft hangen heb ik nog niet veel scenario's kunnen uitproberen. De storing is niet zichtbaar op mijn simpele obd2 reader en kan dus ook niet gewist worden.

Mijn universele garagist denkt dat het aan de bekabeling van de gebruiker ligt. Maar het euvel treedt dus op bij zowel de aanhangwagen, de caravan, en de fietsendrager. Mijn vermoeden is dus dat het aan de trekhaak ligt. Dat vermoeden wordt versterkt doordat ik het erg vreemd vind dat er een storing optreedt als je de gebruiker loskoppelt terwijl de motor loopt, en dat vervolgens die storing dagen in de auto blijft hangen. Dat lijkt me toch niet hoe het zou moeten werken..

De afneembare trekhaak is er trouwens een van Brink. Ik ben niet de eerste eigenaar van de auto, maar de trekhaak ziet eruit alsof hij "origineel" is. De stekkerdoos is wegklapbaar. Als de stekkerdoos wel goed werkt dan herkent de auto ook dat er een aanhangwagen achter zit. Hij laat dit dan op het scherm zien bij inschakeling van PDC en ook in de cockpit zijn bij gebruik de richtingaanwijzers te zien.

Ik hoop dat iemand dit probleem herkent of kan herleiden. Als de oplossing zich openbaart zal ik dat hier ook melden, dan heeft daar hopelijk iemand in de toekomst ook nog baat bij :-)
 

Bijlagen

  • IMG_3946.jpeg
    IMG_3946.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 33
  • IMG_5908.PNG
    IMG_5908.PNG
    786,5 KB · Weergaven: 31
  • IMG_5909.PNG
    IMG_5909.PNG
    789,1 KB · Weergaven: 28
  • IMG_5910.PNG
    IMG_5910.PNG
    765,1 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:

Ahj85

Nieuw lid
Onjuist (of onvolledig) gecodeerd bij het plaatsen van de trekhaak..!

Bedankt voor de reactie! Dat wordt dan een ritje naar de dealer, of zijn er nog andere specialisten in de regio Arnhem die dit kunnen?
 
Laatst bewerkt:

Ahj85

Nieuw lid
De dealer had volgend jaar pas ergens tijd. Gelukkig had de lokale trekhaakspecialist morgen al een gaatje, wordt vervolgd..
 

Okki

Donateur
Ik heb ergens gelezen dat je aan- en afkoppelen van de stekker in elk geval niet met draaiende motor en/of ingeschakeld contact moet doen.
 

1983jeroen

Forumguru
Met draaiende motor gaf bij mijn Peugeot ook storingen aan de remlichten. Sindsdien plug ik alleen maar in terwijl de motor uit staat.
Hoop dat de garage het kan vinden.
 

Slider

Forumguru
Als de stekkerdoos wel goed werkt dan herkent de auto ook dat er een aanhangwagen achter zit. Hij laat dit dan op het scherm zien bij inschakeling van PDC en ook in de cockpit zijn bij gebruik de richtingaanwijzers te zien.
Zeker, klinkt eerder dat de BCM de Trailer module niet gecodeerd heeft.

Zou het kunnen dat er een universele module is gebruikt? Die kan/hoef je niet te coderen, maar zal wellicht ook geen scherm melding geven en dergelijke zoals een "echte" module dat wel meldt. Maar dat weet ik niet zeker.

@Ahj85 Je zou kunnen kijken of je auto is geproduceerd met kabel voor bereiding. Als je optie 1D0 hebt, moet het later zijn gemonteerd en kan het van alles zijn wat ze hebben gebruikt.

Anders voering open maken links achter en de module zelf bekijken.
 

hemi24

Forumguru
De eerste melding is trouwens geen storing, maar een melding (mededeling) die de auto hoort te geven…
V.w.b. de twee resterende 2 storingen: waarschijnlijk is er niet of onjuist gecodeerd in module 10 en 13

@Slider : module 69 zal vrijwel zeker wel aangemeld zijn, gezien de eerste terugmelding.
 
Laatst bewerkt:

Ahj85

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties en suggesties!

Vandaag dus even bij de trekhaakspecialist geweest. De codering was volgens hun inderdaad niet juist, dus dat hebben ze aangepast. Helaas heeft dat niet het probleem verholpen. De trekhaakmodule en canbus zijn gecheckt en in orde. Hun diagnose is dat er iets mis moet zijn met de bedrading, zoals een verkeerde kabelset of onjuist aangesloten. Ze hadden vandaag maar een klein gaatje vrij dus konden niet verder zoeken. Eerstvolgende mogelijkheid is over twee weken.

Omdat ik dus toch twee weken moet wachten ben ik vanavond zelf maar even aan het sleutelen gegaan. Voor zover ik kan vinden is de trekhaakmodule inderdaad geschikt. De kabelset laat code VW-124-?1 zien lijkt het. Op de site van ECS heb ik via de productfinder verschillende mogelijke varianten geprobeerd, maar ik kan niet vinden voor welke auto deze kabelset geschikt is. In de catalogus lijkt het er wel op dat ik een andere zou moeten hebben, namelijk de VW-146 of de VW-190 https://catalogue.ecs-electronics.nl/ Verder lijkt de massa een beetje geoxideerd, dus dat ga ik morgen nog wat opknappen. Hoop morgen ook de kabelboom tot voorin vrij te kunnen maken om te kijken wat ik daar aantref. Oh ja en een blauw/zwart stekkertje was loshing.

Wordt vervolgd..
 

Bijlagen

  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    68,1 KB · Weergaven: 32
  • image1.jpeg
    image1.jpeg
    55,8 KB · Weergaven: 37
  • image3.jpeg
    image3.jpeg
    79,8 KB · Weergaven: 36
  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    57,7 KB · Weergaven: 33

hemi24

Forumguru
Dat loshangende kabeltje hoef je je niet druk over te maken net als die oppervlakkige corrosie rond je massaverbinding (al zou ik het wel even bijwerken).

1726861741907.png

Los van wat er op de kabelboom staat, lijkt me dit een VW-146-D1 (oftewel een 13p e-set voor voertuigen zonder trekhaakvoorbereiding)).

Zoek het maar gewoon in de codering...!
 

EdK

Forumguru
Zoek het maar gewoon in de codering...!

Als je in buurt van Breda woont dan zou ik even met @Antera contact opnemen.
Woon je er ver vandaan dan is er nog mogelijkheid tot vcds hulp op afstand, maar dan moet je wel de juiste kabel hebben en team viewer als ik goed heb !
 

Slider

Forumguru
De kabelset laat code VW-124-?1 zien lijkt het. Op de site van ECS heb ik via de productfinder verschillende mogelijke varianten geprobeerd, maar ik kan niet vinden voor welke auto deze kabelset geschikt is. In de catalogus lijkt het er wel op dat ik een andere zou moeten hebben, namelijk de VW-146 of de VW-190 https://catalogue.ecs-electronics.nl/ Verder lijkt de massa een beetje geoxideerd, dus dat ga ik morgen nog wat opknappen. Hoop morgen ook de kabelboom tot voorin vrij te kunnen maken om te kijken wat ik daar aantref. Oh ja en een blauw/zwart stekkertje was loshing.
Dat kabel nummer kan ik ook niet vinden.
Verschil tussen de 146 en 190 is vaste kabelboom naar de voorkant, of een aparte kabel boom met connectoren (wat ik kon vinden). Zelf heb ik de VW-190-D1 afgelopen winter gemonteerd in mijn O3 van 2018.
Enige die in de buurt komt van de VW-124-D1 is een 126, voor een VW transporter. Geen idee hoe ECS precies nummert, maar ik zou het logisch vinden dat de 126 de opvolger is van de 124.

Wat ik ook apart vindt, zijn die 5 massa draden aan die bout. Ik heb er 2 van de kabelboom.
De 2 zilveren ogen van de ECS kabelboom, de andere 3 zijn van andere makelij. Of zelf geknepen ofzo.
Waar zijn de andere aansluitingen van? Kunnen die verstoring geven wellicht op de trailer module?

En ik zie dat de module hangt, aan een tie wrap. Dat mag niet hangen aan de connector zegt ECS in elke handleiding.
Denk niet dat dat een oorzaak nu is, maar goed is het ook niet.

De connectoren vooraan in het dashboard zouden ook gecontroleerd kunnen worden, is echter een pokke plek om bij te komen, helemaal om los en weer vast te maken.


Weet je ook precies wat de garage aan codering heeft aangepast dan nu?
 

hemi24

Forumguru
Wat ik ook apart vindt, zijn die 5 massa draden aan die bout. Ik heb er 2 van de kabelboom.
De 2 zilveren ogen van de ECS kabelboom, de andere 3 zijn van andere makelij. Of zelf geknepen ofzo.
Waar zijn de andere aansluitingen van? Kunnen die verstoring geven wellicht op de trailer module?

Die andere 3 zijn er door Skoda zelf in de fabriek al aangezet…
Volgens mij zit daar normaal nog wel een soort kunststof ring onder waarmee je de positie van de afzonderlijke kabels verdeelt.

Een plaatje uit de inbouwhandleiding van Westfalia:

1726907012405.png
 
Laatst bewerkt:

Slider

Forumguru
Ja, dat verdeel kapje had ik ook, maar herinner me niet al aanwezige draden. Maar zeker ben ik ook niet, dacht ik kaart het in ieder geval aan.
 

Ahj85

Nieuw lid
Die andere 3 zijn er door Skoda zelf in de fabriek al aangezet…
Volgens mij zit daar normaal nog wel een soort kunststof ring onder waarmee je de positie van de afzonderlijke kabels verdeelt.

Een plaatje uit de inbouwhandleiding van Westfalia:

Bekijk bijlage 112693

Klopt, bijgaand een uitgezoomde foto. Ik heb zelf alleen geen kunststof ring ertussen.
 

Bijlagen

  • IMG_5941.jpg
    IMG_5941.jpg
    94 KB · Weergaven: 16

Ahj85

Nieuw lid
Inderdaad best wel een gepriegel..

De remlichten lijken goed aangesloten (foto 1).

Can-bus data draden zijn ook op de goede posities aangesloten (foto 2). Ik vind het wel vreemd dat ze van twee naar 1 gaan (foto 3), maar dat gedeelte staat ook maar vaag beschreven in het aansluitschema. Zal er wel mee te maken hebben dat ze alleen maar een signaal hoeven op te vangen..?
1726919149386.png 1726918597880.png
1726919108926.png
Nog niks hoopsgevends gevonden dus.. De oranje/geel/rode draden die achter de zekeringkast verdwijnen heb ik niet kunnen beoordelen, ik heb namelijk geen idee hoe ik de zekeringkast eruit moet krijgen. De zekeringen aan de voorkant zijn wel in goede staat.

Helaas moet ik zo alles weer in elkaar schroeven omdat mijn vrouw morgen de auto nodig heeft.
 

Bijlagen

  • IMG_5935.jpg
    IMG_5935.jpg
    169,9 KB · Weergaven: 28
  • IMG_5938.jpg
    IMG_5938.jpg
    153,5 KB · Weergaven: 32
  • IMG_5934.jpg
    IMG_5934.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 32

hemi24

Forumguru
Loshalen! Daar hoort geen knelverbinder te zitten!
Enkel stekkerverbindingen, of gesoldeerde verbindingen afgewerkt met een krimpkous…

Dat er twee draden op één verder gaan vindt ik ook curieus…!
Klopt in principe wel, maar ik verwacht het niet in één en dezelfde kabelboom…
 

Tees

Donateur
Ik vind die verbindingen van die groene en oranje draden wel dubieus eruit zien, kan me prima voorstellen dat daar niet altijd goed contact gemaakt wordt. Zou die als eerste loshalen en netjes afsolderen en krimpkous eromheen.
 
Bovenaan Onderaan