Antera

Donateur
Dei 2 draden zijn zo omdat ze denk ik gekeken hebben of de canbus draden niet toevallig verkeerd om zaten en hebben die gewisseld en daarna weer terug gezet vermoed ik.

Volgende foto's lijkt dat allemaal goed te zitten in ieder geval de canbus.

De remlichtdraad lijkt zo ook goed te zitten.

Het lijkt toch echt op een foute codering of een fout in de Trekhaak module/ gecorrodeerde stekker aansluiting? Vooral omdat het niet altijd is.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb ergens gelezen dat je aan- en afkoppelen van de stekker in elk geval niet met draaiende motor en/of ingeschakeld contact moet doen.
Ik heb me daar (met een S2) nog nooit druk over gemaakt. Die stekker gaat er met draaiende motor of bij stilstaande motor gewoon in of uit. En nooit een storing meegemaakt.
Ik heb dan ook (als één van de weinigen met een S2 in NL) een origineel VAG stuurapparaten voor de trekhaak, en niet een after-market apparaat.

Mogelijke oorzaken van het probleem van @Ahj85:
- Slechte electronica
- Beroerde inbouw
- Niet goed gecodeerd.
 

hemi24

Forumguru
Met alle respect @andrehj : maar een S2 heeft ook maar een fractie van de systemen aan boord die een huidige auto wel heeft en die ook nog eens worden beïnvloed door het gebruik van een trekhaak (mits juist gecodeerd)…!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Okki

Donateur
@andrehj

Dit is wat de specialist als advies gaf

Let wel de stekker eruit trekken altijd doen met contact uit en sleutel eruit.

Side assist zal alleen dan zichzelf resetten mocht deze niet helemaal goed aangemeld zijn.

Indien je zelf weer handmatig na bovenstaande je side assist aan moet zetten kan dit een missende codering zijn. Heb dit al eerder gezien
 

andrehj

Forumguru
Met alle respect @andrehj : maar een S2 heeft ook maar een fractie van de systemen aan boord die een huidige auto wel heeft en die ook nog eens worden beïnvloed door het gebruik van een trekhaak (mits juist gecodeerd)…!
Ehm, dat is dus niet het geval:

Even een lijstje van een O3 (VRS, dus niet bepaald de minste) opgezocht. Die heeft 20 separate modules:
01-Engine
02-Auto Trans
03-ABS Brakes
08-Auto HVAC
09-Cent. Elect.
10-Park/Steer Assist
15-Airbags
16-Steering wheel
17-Instruments
19-CAN Gateway
36-Seat Mem. Drvr
42-Door Elect, Driver
44-Steering Assist
52-Door Elect, Pass.
55-Headlight Range
5F-Information Electr.
69-Trailer
6D-Trunk Elect.
A5-Frt Sens. Drv. Assist
A9-Struct. Borne Sound

En dan van mijn S2. Maar liefst 28 modules (waarvan 27 en 56 dezelde zijn, dus eigenlijk 27 stuks):
01-Engine
02-Auto Trans
03-ABS Brakes
04-Steering Angle
05-Acc/Start Auth.
08-Auto HVAC
09-Cent. Elect.
10-Park/Steer Assist
15-Airbags
16-Steering wheel
17-Instruments
19-CAN Gateway
25-Immobilizer
2B-Steer. Col. Lock
2E-Media Player 3
36-Seat Mem. Drvr
37-Navigation
42-Door Elect, Driver
44-Steering Assist
46-Central Conv.
47-Sound System
52-Door Elect, Pass.
55-Headlight Range
56-Radio
62-Door, Rear Left
69-Trailer
72-Door, Rear Right
77-Telephone

Daarvan communiceren in ieder geval het alarm (geen idee in welk stuurapparaat dat zit), de parkeersensoren (10), de radio (37/56), de motor (01), central electrics (09) en het ABS-ESP systeem (03) met het aanhangerregelapparaat (69).

Dat een O3 zoveel meer systemen heeft klopt dus niet, en ik kan me ook niet voorstellen dat er zoveel meer met nummer 69 babbelen.
Verder is elektrisch aansluiten van het aanhangerregelapparaat getuige bovenstaande plaatjes nog precies hetzelfde als die van mij in 2011.

Ook heb ik nog nooit in een handleiding gelezen dat je een aanhangerstekker alleen bij uitgeschakeld contact mag aan- of afkoppelen. Die regelapparaten zijn daar simpelweg voor gemaakt om dat te kunnen.
 
Bovenaan Onderaan