Geachte Lezers,
graag geef ik jullie de huidige stand van zaken door met betrekking tot onze Skoda Fabia. Inmiddels is de eerder geplaatste nieuwe accu door de acculeverancier alweer vervangen, omdat het controlevenster op zwart in plaats van op groen stond, en de auto niets meer deed. Daarna zijn wij wel in staat geweest om driehonderd kilometer op en neer naar het Hoge Noorden te rijden, maar haal ik uit voorzorg steeds de zwarte kabel van de accu. De acculeverancier ontdekte wel dat er ergens in de auto bij stilstand stroom gevraagd wordt, maar kon niet achterhalen waar dit was. Het bezoek aan onze autoleverancier heeft ook plaatsgevonden. De monteur kon zowel uit schriftelijke gegevens, als uit een controle onder de motorkap en het uitvoeren van een canbusscan (controle op de kabelboom) constateren, dat er op onze auto inderdaad geen ABS aanwezig is. Bij het inparkeren van onze auto voor de garage, hoorden wij een krakerig geluid, dat volgens mijn echtgenote al vanaf december aanwezig zou zijn (toen de auto bij een collegabedrijf in onze woonplaats APK gekeurd is). De monteur is het geluid nagegaan, en constateerde dat de veer van de schokdemper bij het rechtervoorwiel, gebroken was. Wij zijn toen helaas vergeten te vragen, waardoor het stroomverlies ontstaan kon zijn, maar het opnieuw uitlezen van de computer tegen een inclusief uurtarief van 93 euro gaf geen uitsluitsel voor het blijven branden van het lampje van de ABS en het (!) teken op de klok. Ook de kabelboom is nagekeken. Daarover merkte de monteur op, dat er een modificatie is uitgevoerd, waarbij de slang van de ruitenwisservloeistof los gehaald is van de kabelboom, omdat deze combinatie steeds voor storingen zorgde, zodat, ook al liep de kabelboom nog steeds onder de parafan, vocht geen probleem meer zou zijn. Een vochtprobleem zou ook zichtbaar moeten zijn aan een verdikking van de kabelboom waar het vocht zich zou bevinden, en volgens hem kon dit niet worden aangetroffen. Vervolgens zijn wij doorgereden naar de garage waar ook eerder de remblokken van de voorwielen vervangen zijn, en daar is een gebruikte, maar nog goede combinatie van schokdemper en veer geplaatst. Weer is de computer uitgelezen, nu weer als eerder bij deze garagehouder gratis, en werd geconstateerd dat er iets zou zijn met de warmwatertoevoer (?), in ieder geval onder de deksel van de motor de meest rechter bobine, zoals de medewerker van de verkoopgarage dit noemt. Om af te zijn van het steeds ten onrechte branden van het ABS teken, is na het constateren van de genoemde storing, de klok naar voren gehaald en de diode voor het ABS lampje eruit gehaald, sindsdien licht dit niet meer op. Bij de eerstvolgende autorit, die naar het Hoge Noorden, constateerden wij dat na deze klokoperatie, het dimlicht niet meer functioneerde, terwijl de weersgesteldheid hier wel om vroeg. Vervolgens ben ik weer teruggegaan naar de 'APK-garage' waar ik heb aangegeven het vreemd te vinden dat het euvel aan de rechtervoorveer niet onderkend is, terwijl het krakerige geluid zich toen ook voordeed, en nogmaals het niet aanwezig zijn van een ABS systeem heb aangesneden. De Skodamedewerker stelde eerst dat er volgens hem wel een ABS systeem in onze auto aanwezig zou zijn, maar kwam hier later op terug. Hij heeft een schema van alle wagengegevens uitgeprint, en dit meegegeven, zodat nu duidelijk is wat er al dan niet in onze auto aanwezig is. Het probleem met de voorveer zou na de keuring onstaan zijn, want, zoals hij eerlijk aangaf, aan de cliënten dient verdiend te worden, en als het euvel geconstateerd zou zijn, dan zou de reparatie zeker voorgeschreven zijn. Nu betaalden wij voor de combinatie van voorveer en schokdemper 120 euro, bij de leverende garage zou dit, voor het enkel vervangen en monteren van de veer, op ruim 200 euro uitgekomen zijn. Net voordat wij naar de garage zouden gaan met de vraag, of er niet een lampje teveel uit de klok gehaald zou zijn, constateerde een deskundige vriend dat het dimlicht wel gewoon functioneerde, volgens mijn vrouw zou enkel nog het stadslichtlampje op de klok niet gezien kunnen worden. De vriend heeft mij vervolgens naar een hobbyhal gereden, waar je tegen 4 euro per uur aan je auto kunt sleutelen, en ook van een brug en andere voorzieningen gebruik kunt maken, en daar heeft hij, ondersteund door een andere sleutelaar, die volgens de uitbater van de hobbyhal monteur zou zijn, nogmaals naar de kabelboom gekeken. Beiden vroegen zich, vanwege de wijze waarop de kabelboom van tape voorzien was af, of de eerdere modificatie wel uitgevoerd zou zijn. De kabels voelden heel vochtig aan, en daarom heeft de vriend de tape waar mogelijk open gesneden, zodat het vocht weg zou kunnen lopen. Ook de computer is ontkoppeld en weer gekoppeld, maar het (!) signaal bleef steeds terugkomen. Terug thuis constateerde de vriend dat hij een half ampere stroomverlies kon meten, hetgeen volgens de door mij geraadpleegde acculeverancier zou inhouden, dat de accu na drie dagen stilstand leeg zou zijn. Hij heeft aangeraden om de zekeringen los te halen, en door meting te achterhalen waar het stroomverlies door veroorzaakt wordt. Contact met de monteur van de leverende garage heeft opgeleverd, dat hij mij beloofd heeft een aantal werkschema's inzake de zekeringen toe te sturen (ik weet nu niet waar deze zich bevinden) als ik dit via een emailbericht aan het hoofd werkplaats verzoek. De zoektocht is dus nog niet ten einde. Ik hoop dat u zich aan de lengte van dit 'bijschrijven' niet geërgerd heeft. Wordt vervolgd.