Storing computer na vervanging accu

Wij hebben een Skoda Fabia 1.4 50 Kw uit 2000. Daar hebben wij al veel problemen mee gehad, zoals een verstopte lambdasonde en een niet goed functionerend EPC. De laastste maanden is er slechts één keer met de auto gereden, hetgeen resulteerde in een lege en daardoor te vervangen accu. Na de vervanging verschijnen in het venster in de auto steeds ABS en (!). De auto is inmiddels drie keer met een computer uitgelezen. De eerste keer bij de Skoda dealer, waar geprobeerd is de storing te beëindigen, maar dit had geen blijvend resultaat. De gesuggereerde oplossing was een diepere uitlezing van de bordcomputer gedurende 2 uur voor rond de 180 euro inclusief, dan het opnieuw plaatsen van het antiblokkeringssysteem en het uitregelen ervan, het totaal daarvoor zou rond de 1500 euro kunnen uitkomen. Bij een andere garagehouder is de computer nog 2 keer uitgelezen, met als resultaat dat werd aangegeven, dat er met ABS geen communicatie was. Wel werd geconstateerd dat de remsblokken erg waren ingesleten, en werd een vervanging aangeraden. Het vervangen van de remblokken en het 2 keer uitlezen van de computer kostte mij 70 euro, wie vindt dit een goede prijs? Bij het demonteren van de voorwielen bleek, dat er helemaal geen sensor voor ABS aanwezig is, het Skoda instructieboekje geeft ook aan, dat sommige systemen niet op alle typen aanwezig zijn, en ook bij ABS staat er een asterisk (*) voor de tekst vermeld. Graag wil ik van de overige forumgebruikers hun mening over een bordcomputer, die aangeeft dat ABS niet zou functioneren, terwijl er helemaal geen sensoren voor te vinden zijn, en (!) staat aangegeven, terwijl het potje van de remvloeistof nog helemaal vol is, en net de remblokken vervangen zijn. Wie kan mij verder zeggen op welke Fabia wel ABS aanwezig is?
 

cvegreen

Forumguru
Hallo , welkom hier op het forum .
Jammer dat je zoveel problemen met je auto kent .
Gezien dit je eerste bericht is heb je je zeker nog niet voorgesteld in "meet & greet" , zou je dat alsnog willen doen , is voor iedereen leuker als je je eerst even voorstelt .
Over je probleem kan ik je niet adviseren , maar ben er zeker van dat er hier wel iemand je verder kan helpen , ik denk eerlijk aan je kabelboom die te lang nat heeft gestaan , wat pas eind 2004 is opgelost .
 

darkprojectx

Forumguru
ik kan je in ieder geval vertellen dat op de fabia combi elegance 2.0 8V uit 2005 wel ABS zit.

Maar heb je nog nooit de ABS voelen werken dan? Op een natte (en lege) weg de rem vol in lellen en je weet het. Als het lijkt alsof je door een grindbak rijdt, dan werkt hij. Als je met blokkerende remmen even hard rechtdoor gaat werkt hij niet.

is aan de hand van het kenteken niet te achterhalen of er ABS op hoort te zitten of dat de computer gewoon over de zeik is?

We hebben hier ook een gedeelte met VAG-COM vragen, misschien dat iemand daar een antwoord weet op je probleem
 

Ronnie

Forumguru
Heb je goed aan de achterkant van de schijven gekeken?(daar zit de ABS sensor vlak tegen een gekartelde ring) Tevens kun je de ABS eenheid vinden onder de motorkap achter de veerpoothouder aan de bijrijderskant (R) Wanneer er een ABS lampje is, is het systeem ook gemonteerd.
Zoals Cvegreen al schreef zijn in de aanvangsjaren veel problemen opgetreden met de EPC, dit was veroorzaakt door een door water aangetaste draadboom onder de motorkap en veroorzaakte de meest vreemde storingen. Na modeljaar 2005 is dit verholpen.
Je kunt bij de dealer om een coulanceregeling vragen, deze bestaat(nog?)
 
Geachte moderator,

ik heb nog even de ledenlijst nagelopen, en daar kunt u vinden welke interesses, beroepsgroep, woonplaats etc. ik heb? Ben ik daardoor genoegzaam voorgesteld. U suggereert dat de kabelboom nat geworden zou zijn. Nu hebben wij de auto tweedehands gekocht, en herinner in mij dat de auto op een gegeven moment terug moest naar de garage, omdat er het een en ander aan de bedrading zou moeten worden vervangen, inderdaad de één of andere boom. Volgens mijn echtgenote hebben wij de auto vanaf 2005, dus dat zou goed kunnen kloppen met uw opmerking over 2004. De vervanging van de bewuste boom hebben wij niet hoeven te betalen.

Geachte DarkprojectX,

Wij hebben nog nooit in de door u aangevoerde situatie keihard op de rem hoeven te staan. Een aantal door mij geraadpleegde deskundigen -een bekende die al zijn garagepapieren heeft, en de tweede garagehouder uit mijn eerste bericht, hebben aangeraden om, inderdaad op een leeg wegvak, een aantal keren hard te remmen, omdat daarmee de storing aan het ABS systeem verholpen zou kunnen worden. Ook de monteur van de tweede garagehouder heeft dit met onze auto geprobeerd, maar ook bij hem bleven na deze actie de ABS en (!) branden. Ik heb nog met autoimporteur Pon gebeld, met de vraag of te achterhalen is of onze Fabia met ABS is uitgerust, maar hier kon men niet gelijk antwoord op geven, hier krijg ik later nog bericht over.

Beste Ronnie,

Begrijp ik uw reactie goed, als ik denk dat u de achterkant van de remschijven van de voorwielen bedoelt? Daar was volgens monteur 2 niets te zien van een ABS sensor. Ik zal aan één van de door mij geraadpleegde deskundigen vragen waar de veerpoothouder zit, om de bezien of er toch een ABS kastje in de auto aanwezig is. Mijn idee was dat de bordcomputer, die ingebouwd zou kunnen zijn bij verschillende typen (ook die wel een ABS systeem hebben), vanwege een storing ontregeld is en daarom diet voorkomen dat het ABS systeem, dat niet aanwezig is, niet functioneert.
 

bluskabouter

Forumguru
dit probleem deed zich ook voor bij de fabia I van mijn vader.
heeft zelf de accu vervangen en i.d.d. de zelfde storingen.
uitval van stuurbekrachtiging,abs lampje brandde en ook het ! teken.
garage heeft in eerste instantie de tellerunit vervangen omdat de auto op een gegeven moment niet meer wilde starten.
daarna is de pomp van de stuurbekrachtiging vervangen en de problemen waren opgelost.
wellicht in dit geval ook de oorzaak van de problemen?
is een controle waard.

succes.
 
U suggereert dat de kabelboom nat geworden zou zijn. Nu hebben wij de auto tweedehands gekocht, en herinner in mij dat de auto op een gegeven moment terug moest naar de garage, omdat er het een en ander aan de bedrading zou moeten worden vervangen, inderdaad de één of andere boom. Volgens mijn echtgenote hebben wij de auto vanaf 2005, dus dat zou goed kunnen kloppen met uw opmerking over 2004. De vervanging van de bewuste boom hebben wij niet hoeven te betalen.

Als het goed is staat er in het serviceboekje van je Fabia een aantekening over die kabelboom modificatie, althans door mijn dealer is het er wel in vermeld, misschien bij jou ook...

Suc6, Gompy
 
Geachte Gompy,

ik heb het serviceboekje nu niet bij de hand, maar zal er zeker naar kijken, bedankt voor de suggestie.

Geacht bluskabouter, (ik heb een groot ontzag voor de werkzaamheden die u dient te verrichten),

Ik zal in overleg treden met een aantal autobedrijven over uw suggestie, dat de stuurpomp nagekeken dient te worden. Bedankt voor ieders medewerking tot zover.
 

van_der_P

Senior Member
In het instruktieboekje van de Fabia lees ik, dat er bij (!) sprake is van een te laag remvloeistofnivo. Of kan ook te maken hebben met de remdrukverdeling. In ieder geval is het zo dat als het ABS lampje en het (!) lampje brand, bij niet aan getrokken handrem, er een defect is aan het remsysteem. Ik weet niet of er dan wel of niet ABS op zit.
Is er iets in de bediening (harder trappen dan normaal), of het remmen veranderd (langere remweg). Als dat zo is zou ik daar eens naar laten kijken.
De auto geeft aan er is een probleem met de remmen, dan zou ik dat het eerst (laten) onderzoeken. En als het dan zeker is er is niets mis mee verder zoeken.
Zou natuurlijk ook een slecht contact kunnen zijn, corrosie, alle stekkers een voor een los halen contactspray er op, en kijken welke invloed dat heeft.
 
Goe middag,

Dat komt wederom bekend voor bij dit type.
Hetzelfde gehad en na betalen van 950 euro voor heel veel uren zoeken, een kabelmodi ficatie ( het openknippen van de kabelboomafscherming ter hoogte van de linker veerpootophanging/chassisbalk !!! bespottelijk maar waar !!!!!) laten doen en een kabelbreuk opgelost.
WEG probleem en nu na 50 000 km later nooit meer terug gekomen.
Trap niet in allerlei te vervangen zaken maar vraag gelijk naar nazien van de modificatiestand..

Succ6

Greetings, Claymore
 
Geachte heer of mevrouw Claymore,

bedankt voor uw bericht, zoveel dagen na het plaatsen van mijn eerste bericht. Wij hebben nu een afspraak staan bij de garage waar wij de auto gekocht hebben, en zullen de antwoorden op mijn bericht mee daar naar toe nemen. Bedoelt u in uw bericht, dat er een knik in de kabelboom kwam, doordat een snelbandje daarom heen het geheel heeft afgesloten? Maar zou dit corresponderen met het ontstaan van het probleem nadat de accu vervangen is, dit zou je dan toch ook moeten hebben kunnen zien, toen de oude accu er nog in zat? Hoe kan de garagemonteur de modificatiestand nazien? Gebeurt dit ook met hetzelfde apparaat waarmee de computer wordt uitgelezen? Kun je met het blote oog de kabelboom nalopen, om te zien of daar het probleem zit? Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze, uit uw antwoord voortspruitende vragen.

Vriendelijke groet,

Alber.
 
Hallo ,

Het is meneer Claymore als je het zo wilt.
Elke zichzelf respecterende monteur van een Skoda dealerschap kan direct zien of de modificatie is uitgevoerd of niet.
De auto hoeft hiervoor niet te worden aangesloten op een diagnoseapparaat.
Dit omdat het hier gaat om een kabelboom rottigheidje en niet om een software fout o.i.d.
De autos'zonder de modificatie kunnen allerlei rare storingen tentoonspreiden.
Van allerlei signaelringslampjes en piepertjes in het dashboard tot totale dienstweigering.

Veel succes en laat nog eens horen hoe het is afgelopen.


Greetings,
Claymore

Geachte heer of mevrouw Claymore,

bedankt voor uw bericht, zoveel dagen na het plaatsen van mijn eerste bericht. Wij hebben nu een afspraak staan bij de garage waar wij de auto gekocht hebben, en zullen de antwoorden op mijn bericht mee daar naar toe nemen. Bedoelt u in uw bericht, dat er een knik in de kabelboom kwam, doordat een snelbandje daarom heen het geheel heeft afgesloten? Maar zou dit corresponderen met het ontstaan van het probleem nadat de accu vervangen is, dit zou je dan toch ook moeten hebben kunnen zien, toen de oude accu er nog in zat? Hoe kan de garagemonteur de modificatiestand nazien? Gebeurt dit ook met hetzelfde apparaat waarmee de computer wordt uitgelezen? Kun je met het blote oog de kabelboom nalopen, om te zien of daar het probleem zit? Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze, uit uw antwoord voortspruitende vragen.

Vriendelijke groet,

Alber.
 

Ronnie

Forumguru
Misschien nog even ten overvloede de oorzaak van de rottigheid in de kabelboom:
Aan de linker chassisbalk(balk aan de binnenzijde in de motorruimte, loopt aan het binnenscherm/veerpoothuis van het schutboard naar voren) loopt de kabel/draadboom onder de wateruitlaat van de parafan (frisseluchtbak onder de voorruit). Het water loopt in de draadboom en kan er niet meer uit, kortom de draden liggen altijd in het water. Bij minustemperaturen bevriezen de draden en kan de isolatie gemakkelijk breken waardoor er water bij de koperkern komt en dit doet oxideren en alle problemen veroorzaakt doordat de weerstand oploopt en de waardes niet meer kloppen.
Ik hoop dat U het zo een beetje begrijpt.
 
Yep, dank je Ronnie voor het NOG duidelijker aangeven van alle shit, da's inderdaad hét probleem.
En dat wordt dan door de Skoda dealers opgelost door gewoon de genoemde kabelboom onderaan ( waar de kabelboom in de chassisbalk rust) open te knippen zodat het water eruit kan lopen !!!!
Prachtige oplossing toch :407::407:nu weet je tenminste zeker dat de kabelboon dan s'winters een prachtig ijsklontje vormt waar je als inhoud een kabelboompje met al zijn kleuren ziet.

Ik ben blij dat de technici die ik opleid (vliegtuigonderhoudstechnici) dit op een beter manier oplossen.
Maarja, een Skoda stort ook niet neer, die strand alleen maar op het meest ongelukkige moment:biggthumpdown:

Greetings, Claymore

Misschien nog even ten overvloede de oorzaak van de rottigheid in de kabelboom:
Aan de linker chassisbalk(balk aan de binnenzijde in de motorruimte, loopt aan het binnenscherm/veerpoothuis van het schutboard naar voren) loopt de kabel/draadboom onder de wateruitlaat van de parafan (frisseluchtbak onder de voorruit). Het water loopt in de draadboom en kan er niet meer uit, kortom de draden liggen altijd in het water. Bij minustemperaturen bevriezen de draden en kan de isolatie gemakkelijk breken waardoor er water bij de koperkern komt en dit doet oxideren en alle problemen veroorzaakt doordat de weerstand oploopt en de waardes niet meer kloppen.
Ik hoop dat U het zo een beetje begrijpt.
 
Geachte Ronnie en geachte heer Claymore

Gezien het tijdstip van de avond en de daarbij behorende vermoeidheid zal ik de tekst van uw berichten op een later tijdstip op mij laten inwerken, maar zoals eerder vermeld, zal ik de tekst van uw opmerkingen afdrukken en meenemen naar de garage op het moment dat ik het euvel aan onze auto op laat lossen. Het volgende wil ik u niet onthouden. Ik heb naar aanleiding van de onzekerheid over het al dan niet aanwezig zijn van abs in onze auto, aan importeur Pon gevraagd, of zij dit na kunnen gaan. Als antwoord kreeg ik afgelopen donderdag het volgende schriftelijke antwoord:

Geachte cliënt,

U heeft op 2 april telefonisch aangegeven dat u niet kunt terug vinden en zo ook uw dealer niet of uw Skoda Fabia is uitgerust met het abs systeem. U verzoekt ons dit voor u na te gaan.
Naar aanleiding van uw vraag hebben wij contact opgenomen met de Skodafabriek, dit om na te gaan of uw Skoda Fabia is uitgerust met het abs systeem. Helaas moeten wij u teleurstellen en is het voor ons niet meer mogelijk om deze informatie terug te zien.
In het vertrouwen uw hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij,

Met vriendelijke groet,
Pon's automobielhandel bv.


Verbijsterend?
 

corsaar

Senior Member
Dus de fabriek weet niet of er ABS is verwerkt,
je koopt dus gebakken lucht, ze rotsooien maar wat af
daar in Tsjechië, een administratie van de geleverde modellen met
toepassingen bestaat niet, ik kan en mag dit niet geloven Fa Pon.
 

Ronnie

Forumguru
ABS pomp zit normaal achter de motor, achter de rechter veerpoothouder (aan de bijrijderskant), het is een vierkant blok aluminium (al dan niet glanzend) met een ingebouwde motor(pomp), er komen zo'n 6-8 metalen (rem)leidingen in en uit.
 

hemi24

Forumguru
Mensen hou toch op, dit geloof je toch zelf niet: zelfs de fietsenmaker op de hoek kan je nog vertellen of er een ABS-unit onder de motorkap zit of niet...
Zeker met de voorgaande beschrijving van Ronnie. Probeer eens en echte dealer!
 
Geachte Lezers,

graag geef ik jullie de huidige stand van zaken door met betrekking tot onze Skoda Fabia. Inmiddels is de eerder geplaatste nieuwe accu door de acculeverancier alweer vervangen, omdat het controlevenster op zwart in plaats van op groen stond, en de auto niets meer deed. Daarna zijn wij wel in staat geweest om driehonderd kilometer op en neer naar het Hoge Noorden te rijden, maar haal ik uit voorzorg steeds de zwarte kabel van de accu. De acculeverancier ontdekte wel dat er ergens in de auto bij stilstand stroom gevraagd wordt, maar kon niet achterhalen waar dit was. Het bezoek aan onze autoleverancier heeft ook plaatsgevonden. De monteur kon zowel uit schriftelijke gegevens, als uit een controle onder de motorkap en het uitvoeren van een canbusscan (controle op de kabelboom) constateren, dat er op onze auto inderdaad geen ABS aanwezig is. Bij het inparkeren van onze auto voor de garage, hoorden wij een krakerig geluid, dat volgens mijn echtgenote al vanaf december aanwezig zou zijn (toen de auto bij een collegabedrijf in onze woonplaats APK gekeurd is). De monteur is het geluid nagegaan, en constateerde dat de veer van de schokdemper bij het rechtervoorwiel, gebroken was. Wij zijn toen helaas vergeten te vragen, waardoor het stroomverlies ontstaan kon zijn, maar het opnieuw uitlezen van de computer tegen een inclusief uurtarief van 93 euro gaf geen uitsluitsel voor het blijven branden van het lampje van de ABS en het (!) teken op de klok. Ook de kabelboom is nagekeken. Daarover merkte de monteur op, dat er een modificatie is uitgevoerd, waarbij de slang van de ruitenwisservloeistof los gehaald is van de kabelboom, omdat deze combinatie steeds voor storingen zorgde, zodat, ook al liep de kabelboom nog steeds onder de parafan, vocht geen probleem meer zou zijn. Een vochtprobleem zou ook zichtbaar moeten zijn aan een verdikking van de kabelboom waar het vocht zich zou bevinden, en volgens hem kon dit niet worden aangetroffen. Vervolgens zijn wij doorgereden naar de garage waar ook eerder de remblokken van de voorwielen vervangen zijn, en daar is een gebruikte, maar nog goede combinatie van schokdemper en veer geplaatst. Weer is de computer uitgelezen, nu weer als eerder bij deze garagehouder gratis, en werd geconstateerd dat er iets zou zijn met de warmwatertoevoer (?), in ieder geval onder de deksel van de motor de meest rechter bobine, zoals de medewerker van de verkoopgarage dit noemt. Om af te zijn van het steeds ten onrechte branden van het ABS teken, is na het constateren van de genoemde storing, de klok naar voren gehaald en de diode voor het ABS lampje eruit gehaald, sindsdien licht dit niet meer op. Bij de eerstvolgende autorit, die naar het Hoge Noorden, constateerden wij dat na deze klokoperatie, het dimlicht niet meer functioneerde, terwijl de weersgesteldheid hier wel om vroeg. Vervolgens ben ik weer teruggegaan naar de 'APK-garage' waar ik heb aangegeven het vreemd te vinden dat het euvel aan de rechtervoorveer niet onderkend is, terwijl het krakerige geluid zich toen ook voordeed, en nogmaals het niet aanwezig zijn van een ABS systeem heb aangesneden. De Skodamedewerker stelde eerst dat er volgens hem wel een ABS systeem in onze auto aanwezig zou zijn, maar kwam hier later op terug. Hij heeft een schema van alle wagengegevens uitgeprint, en dit meegegeven, zodat nu duidelijk is wat er al dan niet in onze auto aanwezig is. Het probleem met de voorveer zou na de keuring onstaan zijn, want, zoals hij eerlijk aangaf, aan de cliënten dient verdiend te worden, en als het euvel geconstateerd zou zijn, dan zou de reparatie zeker voorgeschreven zijn. Nu betaalden wij voor de combinatie van voorveer en schokdemper 120 euro, bij de leverende garage zou dit, voor het enkel vervangen en monteren van de veer, op ruim 200 euro uitgekomen zijn. Net voordat wij naar de garage zouden gaan met de vraag, of er niet een lampje teveel uit de klok gehaald zou zijn, constateerde een deskundige vriend dat het dimlicht wel gewoon functioneerde, volgens mijn vrouw zou enkel nog het stadslichtlampje op de klok niet gezien kunnen worden. De vriend heeft mij vervolgens naar een hobbyhal gereden, waar je tegen 4 euro per uur aan je auto kunt sleutelen, en ook van een brug en andere voorzieningen gebruik kunt maken, en daar heeft hij, ondersteund door een andere sleutelaar, die volgens de uitbater van de hobbyhal monteur zou zijn, nogmaals naar de kabelboom gekeken. Beiden vroegen zich, vanwege de wijze waarop de kabelboom van tape voorzien was af, of de eerdere modificatie wel uitgevoerd zou zijn. De kabels voelden heel vochtig aan, en daarom heeft de vriend de tape waar mogelijk open gesneden, zodat het vocht weg zou kunnen lopen. Ook de computer is ontkoppeld en weer gekoppeld, maar het (!) signaal bleef steeds terugkomen. Terug thuis constateerde de vriend dat hij een half ampere stroomverlies kon meten, hetgeen volgens de door mij geraadpleegde acculeverancier zou inhouden, dat de accu na drie dagen stilstand leeg zou zijn. Hij heeft aangeraden om de zekeringen los te halen, en door meting te achterhalen waar het stroomverlies door veroorzaakt wordt. Contact met de monteur van de leverende garage heeft opgeleverd, dat hij mij beloofd heeft een aantal werkschema's inzake de zekeringen toe te sturen (ik weet nu niet waar deze zich bevinden) als ik dit via een emailbericht aan het hoofd werkplaats verzoek. De zoektocht is dus nog niet ten einde. Ik hoop dat u zich aan de lengte van dit 'bijschrijven' niet geërgerd heeft. Wordt vervolgd.
 

mmarechal

Actief lid
...wat een verhaal. Ik heb getracht er even snel doorheen te lezen :koffie: dus heb wellicht wat informatie over het hoofd gezien. Maar het verbaasd mij eigenlijk wel (althans zo begrijp ik) dat de dealer waar je de auto gekocht hebt al een uurtarief rekent, enkel voor het uitlezen van de computer. Als dit inderdaad de dealer is waar de auto ook is gekocht, mag je volgens mij wel wat meer service verwachten lijkt mij. Helaas kan ik je met dit probleem niet verder helpen, maar wellicht is het een optie om eens een andere skodadealer te raadplegen. Ik haal zo snel niet uit het verhaal of de huidige dealer ook een skoda dealer is?
Even nog een gedachte die zo snel door mijn hoofd schiet, maar is er niet een keer een lampje oid vervangen wat (misschien door gebruik van een verkeerd type) voor wat lekstroom zorgt? Misschien is het onzin, maar het schiet zo even door mijn hoofd. Je ziet namelijk ook wel eens auto's rijden, waar bijvoorbeeld met het knipperlicht ook remlichten gaan knipperen door gebruik van een verkeerd lampje.

Succes in elk geval nog, ben wel erg benieuwd naar de afloop...
 
Bovenaan Onderaan