Storing computer na vervanging accu

Beste M. Marechal,

Totdat de accu vervangen is, hebben wij wel eerder nare signalen op het klokvenster kunnen terugvinden, maar de laatste tijd functioneerde alles weer naar behoren. De leverende dealer heeft in een aantal plaatsen vestigingen, en na het faillissement van een andere dealer, die de auto in onderhoud heeft gehad, zijn wij gegaan naar de plaatselijke vestiging van het autoconcern dat vanuit een andere vestiging ons de auto verkocht heeft. Ik herinner mij dat er een tijdje terug inderdaad een lampje moest worden vervangen, omdat er geen gelijkmatige verlichting aan de voorzijde te zien viel (de APK monteur van de 'tussendoorgarage' [die failliet gegaan is] merkte, nadat wij kort na de keuring geconfronteerd werden met een technisch mankement tijdens onze vakantie in 2008 naar Zweden al rijdend tussen Bremen en Mora in Zweden en ons hierover bij hem beklaagden, op dat hij de auto ook op de niet regelmatige verlichting had kunnen afkeuren, maar dit nieuwe lampje heb ik toen volgens mij zelf geplaatst, na deskundig advies van de verkoper van het lampje met betrekking tot welk dit moest zijn. Sindsdien hebben wij verschillende keren de verlichting voor en achter gecontroleerd, en volgens mij zijn daar tot op heden geen bijzonderheden uit naar voren gekomen, maar ik zal dit morgen nog wel even nagaan. Overigens: geldt uw suggestie niet slechts, als je auto rijdt? Dan zou de dynamo de accu toch moeten opladen, en dit zou het extra stroomverlies dan toch moeten kunnen compenseren? Bij ons zou het probleem juist ontstaan kunnen zijn doordat wij nauwelijks auto rijden, en iets in de auto dusdanig veel stroom vraagt, dat de accu steeds leeg loopt of dreigt leeg te lopen.
De garage waar zowel de remblokken als de combinatie van schokdemper en veer zijn vervangen, heeft geen dealerschap, en bevindt zich op een industrieterrein waar sloper en reparateur haast in elkaar over gaan (vandaar dat de monteur snel terug kwam met het reeds gebruikte onderdeel).
 

deusjevo

Forumguru
Ik heb getracht er even snel doorheen te lezen :koffie:

:ot:Tja, dat heb ik ook geprobeerd maar het lukte mij dus niet.:blush:
Zou u, albertus mintus, wellicht wat meer hoofdletters en spaties willen gebruiken?
No offence maar ik kan uw bericht met goed fatsoen niet doorlezen zonder hoofdpijn te krijgen.:1884:


Ik houd het probleem voorlopig geloof ik op de kabelboom die zeiknat is geworden en eigenlijk gemodificeerd had moeten worden.
Ik heb m'n twijfels of dat op de juiste wijze gebeurd is.
 

mmarechal

Actief lid
Het is in elk geval een lastig probleem, of uitdaging zo je wilt, dat is wel duidelijk. Je zou inderdaad denken dat het rijden het stroomverlies voldoende moet compenseren en dit zal ook zeker wel gebeuren, naar ik begrijp is het spanningsverlies in elk geval zo groot dat de accu binnen enkele dagen leeg is, waar het zonder problemen volgens mij enkel weken moet kunnen stilstaan zonder dat de accu leeg is. Ik zelf ben geen auto techinicus maar het zou dan denk ik gezocht moeten worden in onderdelen welke ook gevoed worden door constante spanning of door iets wat wellicht ergens wat sluiting maakt, waarschijnlijk door vocht inderdaad, maar dat was al onderzocht begrijp ik. Iemand noemde het stuk voor stuk verwijderen van een zekering, dit lijkt mij een prima manier om in elk geval na te gaan op welke groep het spanningsverlies verdwijnt, na het verwijderen van de bijbehorende zekering, dit maakt het zoeken wellicht wat eenvoudiger. Verder was mijn tip over een andere dealer, niet zo zeer bedoeld als dat de huidige dealer niet capabel is, maar meer zodat er een monteur met een frisse blik naar het probleem kan kijken, niet gehinderd door enige kennis van de geschiedenis van deze uitdaging ;), wat soms kan leiden tot het min of meer gedwongen zoeken in een bepaalde richting. Dus wellicht is anders een andere VW of Seat dealer een mogelijkheid, wanneer er in de buurt geen andere Skoda dealer is? De techniek is volgens mij toch wel behoorlijk gelijk. Ikzelf heb ooit met een Opel Astra een electra probleem gehad waarbij de accu weliswaar niet leeg liep, maar de lampen knipperde wanneer de auto stil stond (niet helemaal aan en weer uit, maar meer feller / zwakker) en de auto een beetje in hetzelfde 'ritme' als de lampen schudde (hij was overigens helemaal standaard dus niet bij 'pimp my ride' oid geweest ;)). Ook na vele malen terug naar de dealer bleek de oorzaak heel simpel, ergens een aarde draad welke niet goed vast zat. Na het vastzetten dus nergens meer last van gehad.
Gewoon dus weer even wat ideeën, zoals genoemd ben ikzelf geen auto technicus oid, maar wellicht heb je er iets aan...
Wederom Succes!
 
Geachte M. Marechal en overige lezers,

ik zal proberen mijn schrijfwijze aan uw leeswens aan te passen. Vorige week raakte ik tijdens het fietsen mijn portefeuille kwijt, die kort daarop door de eerlijke vinder bij ons thuis werd afgeleverd. Als dank hiervoor heb ik voor hem een rijstevlaai gebakken, de bakvorm daarvan heeft hij gisteren weer bij ons afgeleverd. Op dat moment was ik bezig met het loskoppelen van de accu. Toen ik hem vertelde waarom dit was (het leeglopen van de accu), en het hogere amperage van de nieuwe accu, gaf hij aan dat dit het probleem kon zijn. Hij werkt bij een groot vervoersbedrijf, waarbij verschillende vrachtwagens problemen met de computer kregen nadat er een zwaardere accu ingebouwd was. Zou dit het euvel verklaren m.b.t. ABS en (!)? Daarmee is het leeglopen van de accu natuurlijk nog niet opgelost, alhoewel hij de mogelijkheid opperde, dat de computer vanwege het verkeerde amperage, zelf de accu leeg zou trekken. Ik heb het serviceboek daarop geraadpleegd, en dit geeft helaas niet weer, aan welke specificaties de accu dient te voldoen. Wel staat er in dat er bij het vervangen van de accu, er een soortgelijke in geplaatst dient te worden. Ik ga zo spoedig mogelijk aan de acculeverancier vragen, of hij deze mogelijke verklaring van de accustoring plausibel vindt, en hem dan vragen om de soortgelijke accu in te bouwen. Helaas staat er in het serviceboekje niets over de exacte plaats van de zekeringen. Wie kan mij daar meer informatie over verschaffen?
 

Ronnie

Forumguru
Dit is flauwekul...... Wanneer de accu 12V is blijft dit 12V (tijdens het draaien van de motor stijgt dit naar 13,7-14V indien de dynamo goed bijlaadt) ongeacht het aantal Amperes. De hoeveelheid Amps is enkel de totale capaciteit van de accu, de inhoud aan stroom(niet te verwarren met spanning!)
Laat mij het zo uitleggen: Een glas bier blijft bier, of je nou een glas hebt van 0,2 ltr of een glas van 1,5 ltr. Met het laatste doe je gewoon langer.
Dus met een accu van 12V 44Ah kun je niet zo lang starten dan met een accu van 12V 88Ah.
Dus de conclusie: de hoogte van de Amperes is totaal niet van invloed op de boordspanning en dus ook niet op de computers!
In een Skoda Oct. 1-2 met een benzinemotor zit een veel lichtere accu in dan het zelfde model met een dieselmotor. (maar het blijft 12V!, daarnaast hebben vrachtwagens doorgaans 24V aan boord)
 

skodaboy

Forumguru
misschien een rare opmerking van mij,ik heb x-aantal tijd terug met een leen-02 gereden,hier werd de accu ook van leeg getrokken na een tijdje stilstaan,na bv een weekend stilstaan gaf die 02 s'maandags s'morgens geen kick meer,wel echt vervelend dan sta je erbij en kijkt er naar..:smiley29:

ik ben toen op zoek gegaan naar de mogelijke oorzaak van die spannings afname,deze auto had een aftermarket radio in het dashbord en dit was de boosdoener...het radiodisplay bleef dus continu branden en trok zo de accu leeg...waarom dit display continu bleef branden weet ik niet,heb toen het display uitgehaald en dit probleem was opgelost... :crazy:
 

Ronnie

Forumguru
Zoals ik (geloof ik) al eens eerder schreef dat een aftermarket radio de vreemdste storingen kan oproepen wanneer hij niet goed is aangesloten.....
Storingen in het tachomodule (12V op de gala draad pin 1)
Idem wanneer de blauwe draad op de constante plus wordt gekoppelt(antenneversterker continue aan, dus lege accu) enz.
 
Geachte Lezers,

hier een vooralsnog afrondend bericht. Inmiddels ben ik er niet meer achter kunnen komen, wat voor een lekkend stroomverbruik heeft gezorgd, maar: de motor blijft nu steeds starten, ook nadat wij tijdens een donderdag afgeronde vakantie, in 13 dagen tijd tussen aankomst en vertrek op onze camping in Arnhem, enkel op het kampeerterrein heeft gereden.Voor onze vakantie ben ik er achter gekomen waardoor het signaal (!) begeleid door een akoestische waarschuwing werd veroorzaakt. Bij het nameten van wat stroom zou kunnen lekken, hebben de behulpzame vriend en ik, ook de middenconsole onder de handrem losgemaakt, en daar de schakelaar van de handrem nagemeten. Daarna bleef het akoestisch en optisch signaal maar terugkomen, zodat ik weer snel naar de Turkse garage ben gegaan, waar ik in afwachting van de 'elektromonteur' zelf de middenconsole los mocht maken. De monteur keek mij gelijk na zijn aankomst mild bestraffend aan, met de vraag waarom de schakelaar los zat. Nu bleek dat deze schakelaar met twee soort van weerhaken op een vaste plaats kon worden bevestigd, en nu hing de schakelaar aan het stroomsnoer. De monteur zette de schakelaar weer op de vereiste plaats vast, en.... gelijk waren zowel het optische als het akoestische signaal verdwenen. Nu blijft het natuurlijk de vraag waardoor het parkeerlichtsignaal zich gelijk na de accuvervanging voordeed, terwijl daarvoor aan de omgeving van de handrem niets gewijzigd was. De signalen blijven tot nu gelukkig afwezig, maar nu doet zich het volgende voor (gelukkig pas na onze terugkomst van vakantie). Bij het starten van de auto verschijnt in het venster van de kilometerstand, alvorens dit weer te geven, de tekst 'oil'. Vanavond heb ik bij een koude motor het oliepeil gecontroleerd, en dat bevindt zich op het niveau C als aangegeven in het instructieboekje (olie mag niet worden bijgevuld). Een buurman suggereert nu, dat misschien het oliefilter dient te worden vervangen. Is deze noodzaak nog op een bepaalde manier na te gaan?
 

Ronnie

Forumguru
De tekst "OIL" in het display geeft aan dat er olie ververst (eventueel met filter) dient te worden binnen afzienbare tijd. Is het net gebeurd dan kun je de tekst wissen door op het knopje van de dagteller te drukken, dan de sleutel op contact, knopje plm 10 sec. vasthouden tot plat streepje verschijnt, knopje loslaten en sleutel van contact.
De melding is nu gereset.
 
Beste Ronnie,

ik ben vandaag weer naar de Turkse elektromonteur geweest, die zich tijdens het door u voorgestelde resetten van de melding verzuchtend afvroeg, waarom het hem niet net als anders lukte om de melding te wissen. Hij heeft daarop de melding via de computer uitgelezen, en kunnen verwijderen.
 
Bovenaan Onderaan