storing e-call S.O.S. systeem Scala Business Edition 2020

sietse235

Actief lid
Ik de mijne hetzelfde voorval, op een superb iv . Gisteren ook hersteld ( België) Werkuren waren bij mij 144€ , en idd garantie op het onderdeel, auto is bijna 3j nu .

erto171

Actief lid
Ik krijg 4 jaar garantie, de vraag is nu geldt dit ook voor de e-call module die dus uit coulance gratis is geleverd of alleen voor het arbeidsloon op de nota staat plaatsen e-call module

sietse235

Actief lid
4 garantie op de module, garantie op arbeidsuurloon heb ik nog nooit van gehoord

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Je hebt altijd garantie op de gehele handeling. Een onderdeel dat kapot gaat omdat t verkeerd gemonteerd is valt dus gewoon onder garantie van een reparatie. Zou ook een beetje raar zijn anders...

Overigens is €175 een stúk redelijkere prijs voor arbeidsloon hiervan dan eerder berekende €600...

erto171

Actief lid
Volgens mij is dit systeem verplicht bij nieuwe auto's vanaf 2018 (?), dus het kan problemen geven bij APK keuring, Ernst

ElScorpione

Forumguru
Dat het problemen geeft bij de keuring kan ik bevestigen. De SOS module geeft een storing. Vandaag hebben ze geprobeerd het op te lossen. Maar dat is niet gelukt. En ze konden de auto dus niet afmelden voor de APK, vanwege deze storing. Dat wordt nog leuk, want de APK vervalt op 7 juli. Ik ben benieuwd…

Rainesh

Forumguru
Weet je ook wat de storing is? Heb je al een update geprobeerd?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat het problemen geeft bij de keuring kan ik bevestigen. De SOS module geeft een storing. Vandaag hebben ze geprobeerd het op te lossen. Maar dat is niet gelukt. En ze konden de auto dus niet afmelden voor de APK, vanwege deze storing. Dat wordt nog leuk, want de APK vervalt op 7 juli. Ik ben benieuwd…
Ik heb 6 maanden moeten wachten op die module. Hopelijk gaat het bij jou sneller...

erto171

Actief lid
Hier een artikel uit de Engelse Guardian krant, waarin ook de Scala wordt genoemd

De Volkswagen-, Audi- en Skoda-groep is beschuldigd van het willens en wetens verkopen van auto's met een defecte SOS-waarschuwingssystemen die regelmatig faalden .
Sinds 2018 moeten alle nieuwe auto's die in de EU worden verkocht een eCall-systeem hebben dat bij een ernstig ongeval automatisch contact opneemt met de hulpdiensten en de locatie van het voertuig doorgeeft. Het is een geavanceerde set-up die gebruik maakt van het navigatiesysteem en de airbagsensoren van de auto, en het heeft een eigen simkaart voor mobiele telefoons.
Maar vrijwel onmiddellijk nadat VAG Group in 2017 SOS-systemen in zijn auto's introduceerde, begonnen kopers van VW's, Skoda's en Audi's af en toe problemen te melden.
Uit onderzoek van de Guardian blijkt dat het probleem, bijna drie jaar later, niet is opgelost door de fabrikant.
Gefrustreerde eigenaren hebben beschreven dat ze herhaaldelijk en vaak vruchteloze ritten terug naar dealers moesten maken, wat hen tijd en brandstof kostte, en dat ze hun auto soms weken achtereen moesten missen.
In de meest recente gevallen hebben sommige bestuurders gemeld dat het navigatiesysteem en het telefoonsysteem in de auto onbruikbaar zijn geworden. Ten minste één eigenaar van een getroffen auto heeft gemeld dat de problemen een aanzienlijke partij auto's betreffen die in 2020 zijn gemaakt.
Het lijkt mij dat Skoda willens en wetens auto's verkoopt die deze storing hebben
In mei vorig jaar moest VW de levering van zijn nieuwste Golf tijdelijk stopzetten omdat de eCall-noodhulpfunctie niet betrouwbaar werkte. In april 2020 heeft Skoda 26.000 Kamiq- en SCALA-modellen teruggeroepen en gerepareerd nadat was vastgesteld dat het systeem niet naar behoren werkte.
Flora Ellison, een lerares die in Zuid-Londen woont, zegt dat haar dealer haar heeft verteld dat hij "geen idee" heeft hoe hij haar Skoda Scala moest repareren nieuwe prijs £ 22.000
"Je kunt aan het rijden zijn en uit het niets gaat het waarschuwingslampje knipperen om aan te geven dat het SOS-systeem is uitgevallen en dat je de auto naar de dealer moet brengen", zegt ze. "Het satellietnavigatiesysteem van de auto raakt in de war en je kunt de andere persoon niet meer horen wanneer je het handsfree telefoonsysteem gebruikt."
Ondanks talloze bezoeken aan de dealer, zegt ze dat het probleem niet meer opgelost is. Ze zegt dat het personeel haar uiteindelijk heeft toegegeven dat dit een bekende fout is, en dat ze daarom de dealer heeft gevraagd het e-call systeem te vervangen

Vertaald artikel uit de Engelse Guardian krant

ElScorpione

Forumguru
Weet je ook wat de storing is? Heb je al een update geprobeerd?
Nee, nog geen update. Om een of andere reden vinden ze dat bij Skoda maar eng. Maar goed nieuws. Binnenkort een nieuwe poging en dan zou het opgelost moeten zijn. Ik vermoed dat ze nu de hele module gaan vervangen. Eerst hadden ze het over een printplaatje.

ElScorpione

Forumguru
Deze week is de complete regeleenheid vervangen en het probleem is nu opgelost. Net op tijd voor de vervaldatum van de APK dus...
Weet iemand waar deze module zich bevindt in de auto? Eerder was er namelijk een gerammel te horen in de buurt van de SOS knop. Die is nu ook weg...

Bovenaan Onderaan