Hier een artikel uit de Engelse Guardian krant, waarin ook de Scala wordt genoemd
De Volkswagen-, Audi- en Skoda-groep is beschuldigd van het willens en wetens verkopen van auto's met een defecte SOS-waarschuwingssystemen die regelmatig faalden .
Sinds 2018 moeten alle nieuwe auto's die in de EU worden verkocht een eCall-systeem hebben dat bij een ernstig ongeval automatisch contact opneemt met de hulpdiensten en de locatie van het voertuig doorgeeft. Het is een geavanceerde set-up die gebruik maakt van het navigatiesysteem en de airbagsensoren van de auto, en het heeft een eigen simkaart voor mobiele telefoons.
Maar vrijwel onmiddellijk nadat VAG Group in 2017 SOS-systemen in zijn auto's introduceerde, begonnen kopers van VW's, Skoda's en Audi's af en toe problemen te melden.
Uit onderzoek van de Guardian blijkt dat het probleem, bijna drie jaar later, niet is opgelost door de fabrikant.
Gefrustreerde eigenaren hebben beschreven dat ze herhaaldelijk en vaak vruchteloze ritten terug naar dealers moesten maken, wat hen tijd en brandstof kostte, en dat ze hun auto soms weken achtereen moesten missen.
In de meest recente gevallen hebben sommige bestuurders gemeld dat het navigatiesysteem en het telefoonsysteem in de auto onbruikbaar zijn geworden. Ten minste één eigenaar van een getroffen auto heeft gemeld dat de problemen een aanzienlijke partij auto's betreffen die in 2020 zijn gemaakt.
Het lijkt mij dat Skoda willens en wetens auto's verkoopt die deze storing hebben
In mei vorig jaar moest VW de levering van zijn nieuwste Golf tijdelijk stopzetten omdat de eCall-noodhulpfunctie niet betrouwbaar werkte. In april 2020 heeft Skoda 26.000 Kamiq- en SCALA-modellen teruggeroepen en gerepareerd nadat was vastgesteld dat het systeem niet naar behoren werkte.
Flora Ellison, een lerares die in Zuid-Londen woont, zegt dat haar dealer haar heeft verteld dat hij "geen idee" heeft hoe hij haar Skoda Scala moest repareren nieuwe prijs £ 22.000
"Je kunt aan het rijden zijn en uit het niets gaat het waarschuwingslampje knipperen om aan te geven dat het SOS-systeem is uitgevallen en dat je de auto naar de dealer moet brengen", zegt ze. "Het satellietnavigatiesysteem van de auto raakt in de war en je kunt de andere persoon niet meer horen wanneer je het handsfree telefoonsysteem gebruikt."
Ondanks talloze bezoeken aan de dealer, zegt ze dat het probleem niet meer opgelost is. Ze zegt dat het personeel haar uiteindelijk heeft toegegeven dat dit een bekende fout is, en dat ze daarom de dealer heeft gevraagd het e-call systeem te vervangen
Vertaald artikel uit de Engelse Guardian krant