Storing ESP/TSC!

Vacaro

Senior Member
Storing ESP/TCS!

Vanmorgen bij een straat links in te draaien viel vermogen weg en brandde het lichtje van de TCS, leek alsof ik zou stilvallen, gebeurde enkel als ik links indraaide. Toen ik na aankomst(rit van 10min) een uur had stil gestaan en terug vertrok was alles gedaan, en heb ik dit niet meer voorgehad.

Iemand een idee wat dit kan zijn...kan ik dit nogeens verwachten of was dit een storing in software die opgelost is door konakt af te zetten, zoals bij een pc soms.
 

Porettuhcs

Senior Member
Vanmorgen bij een straat links in te draaien viel vermogen weg en brandde het lichtje van de TCS, leek alsof ik zou stilvallen, gebeurde enkel als ik links indraaide. Toen ik na aankomst(rit van 10min) een uur had stil gestaan en terug vertrok was alles gedaan, en heb ik dit niet meer voorgehad.

Iemand een idee wat dit kan zijn...kan ik dit nogeens verwachten of was dit een storing in software die opgelost is door konakt af te zetten, zoals bij een pc soms.


IK ZEG NIKS !!!!!!!!!!!!!! :1761:

stomme stomme stomme ..... nee ik doe het niet....

jawel ik doe het toch..... ESP :biggthumpdown:

Maar hier heb je niks aan .... mmm.... maandag toch maar even naar de dealer zou ik zeggen.... zal vast wel te resetten zijn.... is toch wel vervelend als ESP ingrijpt als je dat niet wilt cq verwacht...

of alleen maar rechts af gaan :blush:
 

Ronnie

Forumguru
Klein beetje verklappen........

Het Electronic Stability Program (ESP) is een levensreddend, actief rijveiligheidssysteem. Het ondersteunt de bestuurder van een voertuig in zijn rijtaak, wanneer hij of zij terechtkomt in een kritieke situatie: bij plotse uitwijkmanoeuvres voor hindernissen, bij verkeerd ingeschatte bochten of bij een verradelijk wegdek.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_Stability_Program
 

Vacaro

Senior Member
Inderdaad maar dan moet het wel korrekt werken anders is het levensbedreigend.
Het kan ook een vals gevoel van veiligheid geven en overmoed.
Zo van "wat kan mij gebeuren,ik heb toch esp", en waarom schakelen meer ervaren chaeuffeurs het uit, om zelf controle te hebben.
 

Porettuhcs

Senior Member
Inderdaad maar dan moet het wel korrekt werken anders is het levensbedreigend.
Het kan ook een vals gevoel van veiligheid geven en overmoed.
Zo van "wat kan mij gebeuren,ik heb toch esp", en waarom schakelen meer ervaren chaeuffeurs het uit, om zelf controle te hebben.

Met deze opmerking ben je vriend van de dag geworden :473:

ennuh ESP is niet uit te zetten... indien je dat doet door middel van de knop in te drukken en je gaat volgens het uitgeschakelde ESP toch over de grens die ESP vind dat maximaal is..... dan grijpt het toch nog in :eek: LEVENSGEVAARLIJK ;)
 

Ronnie

Forumguru
Misschien toch een beetje "gladdigheid" (of olie) op de weg?
Na een uurtje kan dit zijn verdwenen....
Mijn vroegere (UR) Audi quattro had er ook veel last van dat het voorste binnenste wiel spontaan doordraaide in de bocht, maar toen was er nog geen ESP...
 

___JC___

Forumguru
ennuh ESP is niet uit te zetten... indien je dat doet door middel van de knop in te drukken en je gaat volgens het uitgeschakelde ESP toch over de grens die ESP vind dat maximaal is..... dan grijpt het toch nog in :eek: LEVENSGEVAARLIJK ;)

Weet je dat zeker? Dat was dan in 2006 (toen ik mn Octy kreeg) nog niet zo. Als er sneeuw ligt of het is glad wil ik het namelijk nog weleens uitzetten en dan lekker dwars gaan. Of ff op een rustig weggetje en 360 doen, dat is ook altijd leuk.
Dat lukt je echt niet als de ESP blijft werken.
:grin:
 
Vanmorgen bij een straat links in te draaien viel vermogen weg en brandde het lichtje van de TCS, leek alsof ik zou stilvallen, gebeurde enkel als ik links indraaide. Toen ik na aankomst(rit van 10min) een uur had stil gestaan en terug vertrok was alles gedaan, en heb ik dit niet meer voorgehad.

Iemand een idee wat dit kan zijn...kan ik dit nogeens verwachten of was dit een storing in software die opgelost is door konakt af te zetten, zoals bij een pc soms.


Misschien toch ASR geweest (anti slip regeling) bij ingrijpen van dit systeem gaat het asr lampje branden en wordt er vermogen teruggenomen net zolang tot er weer grip is.
 

Porettuhcs

Senior Member
Weet je dat zeker? Dat was dan in 2006 (toen ik mn Octy kreeg) nog niet zo. Als er sneeuw ligt of het is glad wil ik het namelijk nog weleens uitzetten en dan lekker dwars gaan. Of ff op een rustig weggetje en 360 doen, dat is ook altijd leuk.
Dat lukt je echt niet als de ESP blijft werken.
:grin:

Ja ik dacht het wel.... vriend van mij heeft een Passat... rijdt elke dag naar zijn werk en op die route ligt een bocht... een extreem heerlijke bocht om trekkend door heen te rijden... ook al schakeld hij het ESP uit... het grijpt toch in !?


maar misschien weet Topsport daar wat over te zeggen...

ennuh misschien moet je nog extremer dwars gaan :D
 

MarcoO2

Forumguru
Of het ESP uitgeschakeld kan worden verschilt volgens mij per merk/ type. Soms kun je het helemaal niet uitschakelen, soms een beetje (dan grijpt het in bij noodgevallen, althans, bij wat het systeem noodgevallen vindt:confused:) en soms kan het (halleluja:worshippy:) helemaal uit. Hoe het bij Soda zit weet ik niet zeker, volgens mij kan ik alleen mijn ASR uitschakelen en niet mijn ESP.
 

Octavia_II

Actief lid
Of het ESP uitgeschakeld kan worden verschilt volgens mij per merk/ type. Soms kun je het helemaal niet uitschakelen, soms een beetje (dan grijpt het in bij noodgevallen, althans, bij wat het systeem noodgevallen vindt:confused:) en soms kan het (halleluja:worshippy:) helemaal uit. Hoe het bij Soda zit weet ik niet zeker, volgens mij kan ik alleen mijn ASR uitschakelen en niet mijn ESP.

Hoi MarcoO2,

bij mijn Octavia van 2006 gebeurt er het volgende als ik ESP uitzet (via het knopje net boven de asbak):

ABS blijft aan (dus blokkerende wielen bij hard remmen is niet mogelijk)
ASR gaat uit (dus doorslippende wielen bij hard optrekken is mogelijk)
ESP gaat uit (dus, als je wilt, kun je de bocht uitvliegen ;)

ABS moet volgens mij aanblijven omdat dit wettelijk zo geregeld is (alle nieuwe auto's vanaf 200x moeten ABS hebben en als zodanig mag het dus ook niet meer uitgezet kunnen worden).

Met vriendelijke groet,

Charlie
 
Ja ik dacht het wel.... vriend van mij heeft een Passat... rijdt elke dag naar zijn werk en op die route ligt een bocht... een extreem heerlijke bocht om trekkend door heen te rijden... ook al schakeld hij het ESP uit... het grijpt toch in !?


maar misschien weet Topsport daar wat over te zeggen...

ennuh misschien moet je nog extremer dwars gaan :D


Heren, ik heb even in mijn archief moeten graven voor de exacte werking van het ESP, en dat is een boekwerk van 63 pagina's dik dus dat ga ik niet uit de boeken doen, maar als antwoord op de vragen:

ESP is uitschakelbaar d.m.v. de schakelaar op het dashboard en de werking is zoals keurig omschreven door Octavia II

@ marco als er op je dashboard alleen een schakelaar met ASR zit, heb je helaas geen ESP.

@ JC je bent lekker op weg (zie omschrijving het nut van...)



Het nut van... uit kunnen schakelen van het ESP

quote

-Tijdens het rijden met sneeuwkettingen

-Bij het maken van schommelbewegingen om de auto te bevrijden uit diepe sneeuw of een losse ondergrond

-Bij een in bedrijf zijnde auto op een vermogens testbank

unquote

Als Het ESP is uitgeschakeld is het systeem volledig buiten werking, dus niet een beetje, en de volgende keer dat er gestart wordt is het systeem altijd weer ingeschakeld.
Een geweldig systeem, je kan er snoeihard mee door de bocht, de New Beetle had dit systeem in 1999 al als standaard.
 
Dan heb ik alleen ASR... wat idd wel leuk is om eens uit te zetten....





ASR = Anti Slip Regeling, Voorkomt spinnen van één van de aangedreven wielen

ESP = Electronisch Stabiliteits Progamma, Tracht te voorkomen het oversturen van het voertuig in een bocht.
 

Porettuhcs

Senior Member
Heren, ik heb even in mijn archief moeten graven voor de exacte werking van het ESP, en dat is een boekwerk van 63 pagina's dik dus dat ga ik niet uit de boeken doen, maar als antwoord op de vragen:

ESP is uitschakelbaar d.m.v. de schakelaar op het dashboard en de werking is zoals keurig omschreven door Octavia II

@ marco als er op je dashboard alleen een schakelaar met ASR zit, heb je helaas geen ESP.

@ JC je bent lekker op weg (zie omschrijving het nut van...)



Het nut van... uit kunnen schakelen van het ESP

quote

-Tijdens het rijden met sneeuwkettingen

-Bij het maken van schommelbewegingen om de auto te bevrijden uit diepe sneeuw of een losse ondergrond

-Bij een in bedrijf zijnde auto op een vermogens testbank

unquote

Als Het ESP is uitgeschakeld is het systeem volledig buiten werking, dus niet een beetje, en de volgende keer dat er gestart wordt is het systeem altijd weer ingeschakeld.
Een geweldig systeem, je kan er snoeihard mee door de bocht, de New Beetle had dit systeem in 1999 al als standaard.

Topsport bedankt !!! :xyxthumbs:
 

Octavia_II

Actief lid
ASR = Anti Slip Regeling, Voorkomt spinnen van één van de aangedreven wielen

ESP = Electronisch Stabiliteits Progamma, Tracht te voorkomen het oversturen van het voertuig in een bocht.

Kleine aanvulling: niet alleen overstuur, maar ook onderstuur wordt door ESP gecorrigeerd!

Groet,

Charlie
 
Bovenaan Onderaan