Storing ESP/TSC!

TL@

Forumguru
Onderstuur wordt inderdaad vreselijk slecht opgevangen door het ESP. op de Passat had ik ESP en als hij begon te ondersturen, nam hij alle vermogen weg maar hij bleef eigenlijk ondersturen waardoor er helemaal niets mee was aan te vangen.
De i30 deed het iets beter op dat vlak, maar niet veel (waarschijnlijk omdat ie enkele 100den kilo's lichter was)
 
Kleine aanvulling: niet alleen overstuur, maar ook onderstuur wordt door ESP gecorrigeerd!

Groet,

Charlie

Dat vraag ik me dus af. Heb weleens met de ESP aan onderstuur tot in de gloria gehad namelijk.

Onderstuur wordt inderdaad vreselijk slecht opgevangen door het ESP. op de Passat had ik ESP en als hij begon te ondersturen, nam hij alle vermogen weg maar hij bleef eigenlijk ondersturen waardoor er helemaal niets mee was aan te vangen.
De i30 deed het iets beter op dat vlak, maar niet veel (waarschijnlijk omdat ie enkele 100den kilo's lichter was)


Is ook een beetje onzin, want ESP grijp in bij verdraaiing van het stuurwiel en van de carrosserie,(dwarsacceleratie) en bij onderstuur heb je nagenoeg alleen verdraaiing van het stuur.
ESP is ook gemaakt voor het voor de meeste mensen gevaarlijke overstuur.

Onderstuur: van het gas af als schrikreactie, en de auto vervolgt zijn weg

Overstuur: van het gas af als schrikreactie, en de auto gaat nog verder om (180 graden)
 

___JC___

Forumguru
Topsport, je bent een waardevolle aanvulling op het forum wat mij betreft. Vooral als je het met me eens bent. ;)

Aanvulling:

Onderstuur: Als de voorkant de bocht uitloopt

Overstuur: Als de achterkant de voorkant in wil halen
 
Heb nog ff een compleet overzichtje wat "ABS" allemaal kan:

Verschilkenmerken van de ABS-systemen

ABS - wielslipregeling bij het remmen. Voorkomt het blokkeren van de wielen bij het remmen.
ESP - elektronische stabiliteitsprogramma. voorkomt door een gerichte ingreep in het rem- of stuurproces het in een slip raken van de auto.
EDS - elektronisch sperdifferentieel. maakt op een wegdek met verschillende wrijvingscoëfficiënten onder het rechter en linker aangedreven wiel het wegrijden door het afremmen van het doorslippende wiel mogelijk.
ASR - aandrijf-slipregeling. voorkomt, door het reduceren van het motorvermogen het doorslippen van de aangedreven wielen bij het accelereren.
MBA - mechanische remassistent.
HBA - hydraulische remassistent.
MSR - motor-sleepmomentregeling. voorkomt het blokkeren van de aangedreven wielen bij het loslaten van het gaspedaal of bij het afremmen op de motor met een ingeschakelde versnelling.
EBV - elektronische remkrachtverdeling.
DSR- automatische stuurassistent. Adviseert een wijziging van de stand van het stuurwiel aan de bestuurder die onder bepaalde omstandigheden de effectiviteit van het ESP verhoogt.
HHC - hellingwegrijassistent. Maakt op een aangename wijze het wegrijden op hellingen mogelijk zonder dat de auto terugrolt en dat zonder dat het rempedaal hoeft te worden ingedrukt of de parkeerrem hoeft te worden gebruikt.
RKA (TPM) - bandenspanning-controle-indicatie

Bron: Elsa

Veel plezier ermee
 

Octavia_II

Actief lid
Is ook een beetje onzin, want ESP grijp in bij verdraaiing van het stuurwiel en van de carrosserie,(dwarsacceleratie) en bij onderstuur heb je nagenoeg alleen verdraaiing van het stuur.
ESP is ook gemaakt voor het voor de meeste mensen gevaarlijke overstuur.
Niet helemaal waar. ESP grijpt ook in bij verdraaien van het stuurwiel en uitblijven van verdraaiing van de carroserie.... (onderstuur)

Tevens is het geen dwarsacceleratie maar vooral de gierhoek (rotatiesnelheid van de auto) waarop geregeld wordt. ;)

Onderstuur: van het gas af als schrikreactie, en de auto vervolgt zijn weg

Overstuur: van het gas af als schrikreactie, en de auto gaat nog verder om (180 graden)

Dat is waarschijnlijk de reden dan ook waarom onderstuur langer toegestaan wordt dan overstuur, zal het eens navragen, kom er wel op terug als ik meer weet!

Groet,

Charlie
 
Niet helemaal waar. ESP grijpt ook in bij verdraaien van het stuurwiel en uitblijven van verdraaiing van de carroserie.... (onderstuur)

Tevens is het geen dwarsacceleratie maar vooral de gierhoek (rotatiesnelheid van de auto) waarop geregeld wordt. ;)



Dat is waarschijnlijk de reden dan ook waarom onderstuur langer toegestaan wordt dan overstuur, zal het eens navragen, kom er wel op terug als ik meer weet!

Groet,

Charlie



Helaas niet waar, er zijn twee sensoren, sensor verdraaiing, en sensor dwarsversnelling, en tegenwoordig zijn deze als één sensor samengebouwd.

ESP grijp pas in als er vanuit de stuurhoek sensor, abs sensoren, sensor verdraaiing, en sensor dwarsversnelling verschillende informatie binnenkomt.
Als er van de sensor verdraaiing, dwarsversnelling, en abs vergelijkbare info binnenkomt en alleen stuurhoek info afwijkt ziet het esp dit niet als kritiek en grijpt dus niet in.
 

Octavia_II

Actief lid
Helaas niet waar, er zijn twee sensoren, sensor verdraaiing, en sensor dwarsversnelling, en tegenwoordig zijn deze als één sensor samengebouwd.

Euuh ik heb toch niet gezegd dat maar 1 sensor gebruikt wordt?
Het klopt idd dat deze 2 sensoren in 1 behuizing zitten.....

Heb nagevraagd en heb iets meer info:
(info komt van de ontwikkelafdeling van een merk zijnde niet VAG....)

Onderstuur wordt in eerste instantie gezien als een "tractie" probleem en wordt dan ook eerst als zodanig opgelost (gas terugname) en daarna pas via een "ESP" ingreep (lees: remming).

Ps. gas terugname is exact datgene wat Skoda4x4 meld in zijn 1ste posting...

Overstuur wordt direkt aangemerkt als slip en er volgt dus ook direkt een gericht (lees: 1 wiel) rem ingreep (dit is nl. de enige mogelijkheid om overstuur te corrigeren).

Ps. topsport het is nooit mijn bedoeling geweest om je "aan te vallen", maar alleen om duidelijk te maken dat ESP wel onderstuur corrigeert (maar later)

Met vriendelijke groet,

Charlie
 
Euuh ik heb toch niet gezegd dat maar 1 sensor gebruikt wordt?
Het klopt idd dat deze 2 sensoren in 1 behuizing zitten.....

Heb nagevraagd en heb iets meer info:
(info komt van de ontwikkelafdeling van een merk zijnde niet VAG....)

Onderstuur wordt in eerste instantie gezien als een "tractie" probleem en wordt dan ook eerst als zodanig opgelost (gas terugname) en daarna pas via een "ESP" ingreep (lees: remming).

Overstuur wordt direkt aangemerkt als slip en er volgt dus ook direkt een gericht (lees: 1 wiel) rem ingreep (dit is nl. de enige mogelijkheid om overstuur te corrigeren).

Ps. topsport het is nooit mijn bedoeling geweest om je "aan te vallen", maar alleen om duidelijk te maken dat ESP wel onderstuur corrigeert (maar later)

Met vriendelijke groet,

Charlie

IK zie geen aanval... alleen een aanvulling


Ik heb al eerder geschreven, ik heb hier een boekwerk met de exacte ESP werking van de VW groep, dit boek is 63 pagina's dik, en dus ondoenlijk om helemaal op het forum te gaan beschrijven, dus iedere aanvulling, van wie dan ook is er één.
 

Octavia_II

Actief lid
IK zie geen aanval... alleen een aanvulling
:aangenaam:

Ik heb al eerder geschreven, ik heb hier een boekwerk met de exacte ESP werking van de VW groep, dit boek is 63 pagina's dik, en dus ondoenlijk om helemaal op het forum te gaan beschrijven, dus iedere aanvulling, van wie dan ook is er één.

Heb ff gezocht, zelfstudie programma 204 is idd 63 bladzijde dik. :regels:

Trouwens rechtsonderaan op pagina 9 staat dat onderstuur wordt gecorrigeerd !!! (Officiele VAG documentatie) (lol)

Groet,

Charlie
 
:aangenaam:



Heb ff gezocht, zelfstudie programma 204 is idd 63 bladzijde dik. :regels:

Trouwens rechtsonderaan op pagina 9 staat dat onderstuur wordt gecorrigeerd !!! (Officiele VAG documentatie) (lol)

Groet,

Charlie

Ja ,inderdaad, maar als je dan heel pagina 9 leest zie je dus ook dat er draaikoppel en dwarsversnelling nodig is voor een ESP ingreep en dus niet alleen een stuurbeweging.

Oorspronkelijk geplaatst door Octavia_II
Niet helemaal waar. ESP grijpt ook in bij verdraaien van het stuurwiel en uitblijven van verdraaiing van de carroserie.... (onderstuur)



:473:
 

Captain Hook

Forumguru
Ik neem aan dat jullie deze info (over de werking van ESP, e.d.) uit de documentatie van Bosch halen? (de maker van de gebruikte auto veiligheidssystemen)
Heb je daar ook ergens links van (bij Bosch ofzo)?
 
Ik neem aan dat jullie deze info (over de werking van ESP, e.d.) uit de documentatie van Bosch halen? (de maker van de gebruikte auto veiligheidssystemen)
Heb je daar ook ergens links van (bij Bosch ofzo)?

Nee, dit zijn zogenaamde zelfstudie progamma's (boekwerk met beschrijving van....) vanuit de VW organisatie.
 
Bovenaan Onderaan