Storing stuurbekrachtiging Fabia I, 1.4 benz. 2002

Jurgen

Nieuw lid
Hallo,

De laatste tijd heb ik zeker meer dan 10 uur gezocht naar de mogelijke oplossing van het probleem met de stuurbekrachtiging.
Helaas is het nog niet gelukt iets te bereiken. Ook al is dit onderwerp al meermaals besproken op dit forum, wil ik u vragen toch met suggesties te komen.

Wanneer de auto wordt gestart, zijn er 2 mogelijkheden:

1. De sbk werkt naar behoren.

2. Het oranje lampje gaat branden en de sbk doet het niet.
Nu zijn er meerdere mogelijkheden:
Gewoon gaan rijden, gaat prima maar zwaar. Sbk gaat niet aan.

Nog een keer starten en hopen dat hij het wel doet.

Gaan rijden en tijdens de rit het contact een keer uit-en-aan doen.
Meestal gaat het lampje uit maar duurt het een paar bochten voordat de sbk werkt.

Achter het zwarte kapje aan de voorkant het meest linkse stekkertje van de sbk-pomp even los en vast maken. Dan doet hij het meestal naar behoren.

ps.
Voordat dit begon, brandde het oranje-stuur lampje ook al af en toe, ook wanneer er geen sleutel in het contact zat maar dan veel minder duidelijk dan nu.

Iemand een idee?

Groet,
Jurgen

oco1979

Forumguru
heb eens opgezocht via database.
gezien dat deze wel en niet doe kan het al geen zekering zijn(spraken van zekering 7 die stuk is)
Stuurhoeksensor kan ook wel defect zijn.
Bekabeling controleren.
Heb je motorcode van deze ?

Welke Foutcode's komen er via uitlezen voor(hiermee kan ik de lijst aflopen of deze er tussenstaan)

Mijn gevoel is toch de ecu-stuurbekradchtiging die het noorden soms kwijt is.

Jurgen

Nieuw lid
Bedankt voor de reaktie:

Electrisch of ecu weet ik niet.
Nummer onder motorkap TMBNB46Y023490235
De auto heeft geen ABS/ESP dus waarschijnlijk ook geen stuurhoeksensor. Toch.

Cordoba

Forumguru
@Jurgen Ik heb dit topic gerapporteerd bij de mods. Dit is het zoveelste topic over storing stuurbekrachtiging van een Fabia I, hierdoor raakt het overzicht totaal zoek, en kunnen anderen niets meer vinden. Verder vind ik het nogal arrogant over komen, als je denkt dat de medeleden hier voor ieder probleem élke keer hun antwoord herhalen, dus ook voor jou, terwijl je niet eens de moeite neemt om je zelf voor te stellen.

Jurgen

Nieuw lid
Ok, dat wist ik niet.
Onze plaatselijke Bovag garage melde dat deze sensor alleen bij ABS/ESP modellen voorkomt.
Op het stuurhuis/stuurkolom zit wel een aansluiting die ook naar de electr.pomp gaat.
Is dit deze stuurhoeksensor of heeft deze een andere naam?
Vorige topics hebben mij helaas niet veel verder geholpen dan enkele zaken uit te sluiten. Ik sta open voor aanwijzingen die kunnen leiden tot het gewenste resultaat. Helaas is hier geen Skoda garage in de buurt.

oco1979

Forumguru
Als je niet weet wat een elektrische servo is of stuurhoeksensor is.

Dan ga je nog lang mogen zoeken.

Beetje technische achtergrond is wel nodig.

Niet alles is zo vlug vlug gefixt.

Vooral moet je eerst uit laten lezen.

Zet dan de FOUTCODE(s) hier op.

Uitlezen kan bij een VAGdealer ook of boschcenter enz....

Jurgen

Nieuw lid
@turboturbo
tot nu toe heb ik kunnen uitsluiten: accuspanning te laag en de zaken die samengaan met het knipperen van de verlichting.
De dealer vraagt 50 Euro voor het uitlezen, dat heb ik nog niet laten doen.

oco1979
wat een servomotor is weet ik wel hoor, maak je geen zorgen. Volgens de WW hebben alleen modellen met ABS/ESP een stuurhoeksensor achter het stuurwiel zitten.

Joske

Forumguru
Accu ok?

En Jürgen: gelieve jezelf voor te stellen in onze meet en greet. Iets over jezelf en iets over je auto? Motorcode, bouwjaar, etc. Fotootje. Alvast bedankt :)

turboturbo

Forumguru
@turboturbo
tot nu toe heb ik kunnen uitsluiten: accuspanning te laag en de zaken die samengaan met het knipperen van de verlichting.
had of heb je daar ook last van?

Tip: Uitlezen bij een forumlid met kabel en software gaat iig voor minder dan 5 tientjes (hooguit een fractie daarvan) :)

Weet niet welke regio je woonachtig bent?

Laatst bewerkt:

Jurgen

Nieuw lid
Lijkt me een goed idee. Ik woon in Ermelo en zou graag eens met iemand die hier meer van weet of anderszins geïnteresseerd is over verder babbelen cq uitlezen.

Ronnie

Forumguru
De sensor zit op het stuurhuis, net onder de overgang van binnen naar buiten.
Je merkt op dat het stuurlampje ook al vaag brandde zonder sleutel in het contact, waarschijnlijk moet je de fout dan zoeken in de draadboom (geoxideerd) op de linker chassispoot. (Onder de accu zie je 'm liggen)
Er is ooit een terugroepactie geweest om de loop te wijzigen.

Erik_NL

Forumguru
@Jurgen
zoals je hierboven al enkele keren hebt kunnen lezen wordt het voorstellen op dit forum gewaardeerd.
Net als in het normale leven bevordert het de communicatie. Jezelf voorstellen kan klik hier.

Bovenaan Onderaan