Storing verlichting voorzijde - Xenon

Greggy

Actief lid
Zo. Mijn O3 is een klein jaartje oud en ben inmiddels al 4 of 5 keer terug geweest bij een dealer om e.e.a. te laten verhelpen. Het probleem is nog steeds aanwezig; vandaar mijn post op dit forum.

Ik heb nogal wat problemen met mijn koplampverlichting op mijn O3 Combi Elegance Business. Deze heeft meedraaiende Xenonverlichting. Ik heb de knop van de verlichting eigenlijk nooit aangeraakt. Deze staat nl. altijd op Auto en regelt alles prima naar wens. In principe......

Eerste probleem: linker koplamp zou het niet doen. Lampunit vervangen.
Tweede keer: hoogteverstelling zat vast in hoogste stand. Ik verblindde iedereen. Dealer heeft gefixt.
Derde keer tot nu toe: storing in verlichting. De lampen gaan niet automatisch aan zoals gewenst. Soms staan de lampen aan in daglicht in de volle zon. Dan branden ze weer niet in een tunnel.
Als ik de knop volledig naar rechts draai heb ik gewoon dimlicht wat werkt.

De dealer wist te melden dat dit een fout was in de software. De lichten zouden prima werken, alleen de foutcode zou blijven bestaan. Deze is ook zichtbaar in mijn Maxidot. Via de importeur hebben we nieuwe software erop gezet. Helaas zonder succes.
Toch vandaag weer gezien dat e.e.a. niet goed werkt. Gelukkig verraad de navi de status van de Xenon lampen. Ook nu weer lampen aan in volle zon...

Nu was er laatst iemand bij de dealer die zijn 4 dagen oude O3 ook wegbracht wegens issues met Xenon verlichting.

Hier iemand met herkenbare rare verschijnselen?

VWim

Forumguru
Noop, behoudens dat de verlichting tamelijk vroeg wordt ingeschakeld geen problemen.

turboturbo

Forumguru
Misschien kun je wat experimenteren met die gevoeligheid afstellen? Bv iets minder gevoelig?
Dacht dat ergens gelezen te hebben dat dat kan.

Geen idee of het je problemen verhelpt, maar misschien is de sensor in de war (in de zon: aan, in donkere tunnel: uit) wie weet levert het iets op.

Mijn O3 is 1 week oud en ook problemen met Xenon. Doet het soms wel en soms niet (schakelaar stand maakt niet uit). Wordt onderzocht. De gevoeligheid van de lichtsensor kun je inderdaad instellen in de navigatie.

Greggy

Actief lid
Thanks. Het gaat er bij mij niet om of de lampen het doen (technisch), vroeg/laat inschakelen (dit kan je inderdaad instellen) of buitentemperatuur. Het is een storing bij het aansturen van de lampen. Misschien een lichtsensor die de weg kwijt is. Geen idee.
Soms gedraagt mijn verlichting zich in de Auto stand. Soms niet.
Permanent aan werkt prima. Dus op zich zou je denken dat de oorzaak ligt in de sensor.
De computer geeft aan dat alles prima werkt. Toch komt er een storing in de boordcomputer en vertoont de verlichting 'raar' en onverklaarbaar gedrag...

To be continued...

timg

Lid
Zelfde probleem hier: xenons in volle zon en veel te laat aan gaan van de lichten in een tunnel. Geen meldingen in display of de Columbus.

Ook al een paar keer 'Geen sensorzicht FA en ACC uitgeschakeld' in mijn display gekregen, om dan 5min later weer opgelost te zijn.

Verder nog af en toe onverwachtte melding van parkeersensoren dat ik ergens veel te dicht op zit terwijl ik gewoon rustig in de rij aan het rijden ben.

Ik denk dat er met de unit die de sensoren regelt iets spaak loopt...Volgend onderhoud laat ik er naar kijken, het stoort me momenteel (nog) niet.

Zirx

Lid
Zou toch eigenlijk niet mogen tegenwoordig.
De techniek is toch al zo ver dat dit in de ontwerpfase eruit gehaald moet worden.

Noord26

Forumguru
De AFS wordt geregeld door een los kastje met een printplaatje. Zo te lezen zit er daar een storing in. Vervangen? Dat de dealer software verdenkt is vreemd. Het lijkt mij veel eerder de regeling die geen goede waardes afleest of door geeft. Software is al tientallen jaren hetzelfde namelijk..

Desperado

Forumguru
Zou toch eigenlijk niet mogen tegenwoordig.
De techniek is toch al zo ver dat dit in de ontwerpfase eruit gehaald moet worden.
Nee hoor, kan altijd een keer een slechte serie tussen zitten of een probleem dat pas aan het licht komt onder andere omstandigheden. Ondanks zorgvuldig testen kan het altijd misgaan helaas.

@Greggy balen man! Gelukkig werken mijn lampen prima, in zoverre dat ze redelijk snel aanspringen en soms pas heel laat uit gaan. Van de week reed ik de Maastunnel uit en hebben de lampen nog zeker 3 km gebrand.... :pieker: Hopelijk wordt het probleem bij jouw auto snel opgelost! :dankje:

Greggy

Actief lid
Thanks @Skoda liefhebber 1. Zou fijn zijn als dit snel opgelost is. Begin een beetje VW-kriebels terug te krijgen... Hij is inmiddels al 23K oud toen de problemen bij de Golf begonnen...

Gisteren en vandaag wederom. Starten, lichten in Automaat, in volle zon geen dimlicht zoals het hoort. Tunnel in, Xenon aan. Prima. Tunnel uit, Xenon aan de rest van de rit in volle zon.

Maar wat is die AFS dan @Noord26? Zegt mij niets. Misschien kan ik de dealer iets leren. Het zal niet de eerste keer zijn dat blogs en social media met oplossingen komen waar importeurs en dealers steken laten vallen...

Noord26

Forumguru
AFS is de uitbreiding van het normale systeem. Dus mee draaiende koplampen, aanpassing in de hoogte en breedte aan de hand van je snelheid en weersomstandigheden (regen, donker/licht). Dat wordt aangestuurd door een aparte module. Registreert die waardes niet juist of stuurt die waardes niet juist door naar de regelapparaten van de lichtbundels krijg je vreemde niet passende dingen die je lampen doen. Zoals te hoog schijnen of niet aan gaan. Die merk je als eerste, maar ook te laag en te smal is niet prettig, maar zal je niet zo snel merken natuurlijk.

Handmatig werken je lampen gewoon vertelde je al. Daarom verdenk ik de aansturing van de AFS. En niet zo zeer de software die er achter zit.

Als er geen AFS op zit de sensoren voor hoogte regeling laten vervangen. Die zitten dacht ik op de voor- en achteras. Maar die worden ook aangestuurd door de AFS module.

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Je hoogteregeling van de Xenon zit alleen op de achteras. Daar zit een soort van schakelaar die naarmate die verder ingedrukt wordt de hoogte van je koplampen voor gaat instellen.
AFS is het systeem wat snelheids afhankelijk je lichtbundel stuurt breder of smaller en zorgt dat de koplampen ietsjes meedraaien in bochten.
Deze systemen werken op de abs sensoren en de stuurhoeksensor

Sire

Lid
Hier ook problemen met xenon. Als ie op automatische verlichting staat en ik bij daglicht door een tunnel rijd, dan springt de verlichting aan en krijg ik een melding dat ik de linker dimlicht moet controleren. Na de motor opnieuw te starten is de melding weg. Muntstad kon geen foutmelding terug vinden bij het uitlezen en Noordhoek wist mij vandaag te melden dat de 'computer' in zijn geheel vervangen moet worden. Auto is vier weken oud.

Ook na 5000 km al een melding gehad dat koelvloeistof bijgevuld moest worden. Collega van mij met dezelfde auto had dat ook...

Oogje

Senior Member
Hier ook problemen met xenon. Als ie op automatische verlichting staat en ik bij daglicht door een tunnel rijd, dan springt de verlichting aan en krijg ik een melding dat ik de linker dimlicht moet controleren. Na de motor opnieuw te starten is de melding weg. Muntstad kon geen foutmelding terug vinden bij het uitlezen en Noordhoek wist mij vandaag te melden dat de 'computer' in zijn geheel vervangen moet worden. Auto is vier weken oud.
Hmmm, mijn auto is 3 weken oud, ik heb sinds gisteren dezelfde melding, vanaf dat ik ongeveer 30 minuten onderweg was. Controleer linker dimlicht. Na herstarten is de melding weg (en 's middags en 's avonds kwam de melding ook niet terug). Vanmorgen weer deze melding, nadat ik ongeveer 20 minuten op weg was.

Michael83

Senior Member
Klinkt al met al wel als een van de kinderziektes ? Wat mij betreft zou die bij de lijst op kunnen..
Ik hoop stiekem dat ze het inmiddels met de huidige productie opgelost hebben.
Sterkte

dutchman79

Senior Member
Same here.

Willekeurig verschijnt er een oranje gevarendriehoekje in het display met de melding in het Car menu: dimlicht rechts voren controlleren. Optisch is er niets te zien.
Reactie van de dealer: dat kan al gebeuren als de Xenon verlichting net iets later opstart.

Bovenaan Onderaan