Storingslampje roetfilter brandt al na 2 jaar!

bijenkorf

Nieuw lid
Goedemorgen allemaal,

Ik ben sinds ruim twee jaar (nov 2011) in het bezit van een fabia combi 1.2 tdi greenline. Altijd vw golf gehad. Maar vanuit prijsverschil met vw overgestapt naar VAGlid Skoda.Je wilt niet weten hoe vaak we met brandende storingslampjes bij de dealer hebben gestaan. Na ongeveer 2 maand storingsloos te hebben gereden begon het lampje uilaatgascomponent te branden (gele motorblokje). Deze was de ene keer uit de ander dag weer aan. Vervolgens ging deze weer uit en ging het lampje van het roetfilter branden. Auto had merkbaar geen trekkracht meer, vervolgens naar dealer Broekhuis Assen gereden. Uitkomst roetfilter verstopt. Deze is gereinigd. Nu rijden wij 35.000 km/jaar en alleen lange afstanden. Je zou toch zeggen dat het filter zich toch zelf reinigt. Zijn er meer fabia 1.2tdi greenline rijders die dit euvel al zo snel hebben. Ik heb een idee waar het aan kan liggen: Auto rijd natuurlijk bij bijzonder lage toerentallen als je, je aan de overschakelindicator houd teminste. Je hebt voorduurend het idee dat je in een te hoge versnelling rijd. Ik denk dat daardoor de brandstof in de moter niet altijd volledig verbrand dat geeft meer roetaanslag in het roetfilter dan normaal.

Met vriendelijke groet,
 

cali05

Forumguru
Ik had hetzelfde met een citigo na 5000 km en met de Fabia na 30.000 km. De motor gaat dan in noodloop en komt niet meer boven d x-duizend toeren.Storing in de software. Gereset en geen probleem meer.
 

Chatslet

Forumguru
Te lage toeren zorgt inderdaad voor veel roet. Belangrijk is ook om je te realiseren dat de schakelindicator ook puur een indicatie geeft. Blijf je een constante snelheid rijden dan heeft het inderdaad zin om hem op te volgen. Ben je nog steeds aan het accelereren of komt er een helling aan dan zou je beter moeten weten en hem in de huidige versnelling moeten laten staan. Verder kunnen additieven in de brandstof voor meer roet en ook as zorgen.
 

bijenkorf

Nieuw lid
Ik heb me een jaartje vergist, sorry De auto is van nov 2010. Auto afgelopen dinsdag naar garage gehad vanwege storing roetfilter. Woensdag ging het gele motorblokje weer branden. Dus weer naar skoda Broekhuis Assen. Wat blijkt nu weer EGR klep deffect. ,
Ik wordt heel erg moedeloos van deze auto of zou het toch aan de dealer liggen die de storingen niet daadkrachtig oppakt. Ben de afgelopen 2 jaar diverse keren naar Skoda Broekhuis geweest vanwege storing met het gele motorbloklampje. Steeds konden ze niets vinden en gaf de computer niets aan. Kortom onze auto is een drama. Binnenkort plaats ik de lijst met gebreken de afgelopen twee jaar. Iemand tips wat ik hier mee aan moet ?
 

fresno

Nieuw lid
Idem hier. Net 2 jaar met 36.000 km, waarvan het grootste gedeelte lange afstand, omdat er een 2de auto voor stadsritten wordt gebruikt. Auto wordt met meer toeren gereden dan schakelindicatie. Dealer lijkt niet toeschietelijk om hier in tegemoet te komen.
 

fresno

Nieuw lid
Ook dealer gaf aan dat het erg vervelend was. Heeft EGR klep vervangen (2,5 jaar oud) en uiteindelijk alleen de kosten voor het uitlijnen betaald (vanwege losmaken subframe) en EGR klep en de BTW. Meer dan coulance regeling Pon dus.
 

Cordoba

Forumguru
@bijenkorf: zoals al aangegeven, probeer het eens bij een andere dealer. Als ik zo tussen de regels door lees, krijg ik het vermoeden dat je te maken hebt met een monteur die óf onvoldoende kennis en ervaring heeft, óf zich er makkelijk van af maakt.
 

janaltelaar

Nieuw lid
Helaas hier eenzelfde verhaal met onze Skoda Fabia Combi Greenline betreffende de EGR klep. Na 1.5 jaar op vakantie al allerlei meldingen op het dashboard gehad die na afgelopen week weer terug is gekomen. Blijkbaar bleek de klep minimaal te blijven hangen waardoor de melding steeds terugkwam.

Vandaag de auto naar de garage (S-point Amsterdam) gebracht die de klep moesten vervangen. De auto is uit 1/2011 dus net uit de garantie en voelde de discussie al komen.

Ik kan niet anders zeggen dan dat S-Point heel netjes heeft gehandeld. Totale kosten waren 900 euro die volledig vergoed zijn door Dealer/Importeur/Fabriek. Zo kan het dus ook.

Nu maar hopen dat we over 2 jaar niet weer met hetzelfde probleem zitten...Weet iemand of het EGR probleem kan liggen aan een bepaalde rijstijl. (lees veel kleine stukjes)?
 

Joon

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Zelfde probleem hier met een Fabia 1.2tdi Greenline van 12-2010. Het lampje begon te branden 1 week (!) na het verlopen van de garantie. Nu heeft de dealer het erover dat er iets stuk is met de 'koeling van het uitlaatsysteem'. Er moet een duur onderdeel besteld worden van €400 waarvan Skoda 70% zal betalen. Hoe dan ook wordt het €300 aan werkloon, wat misschien niet erg duur klinkt maar ik woon in Portugal waar dat erg veel is.
Heeft iemand van jullie enig idee wat die 'koeling in het uitlaatsysteem' is? Of word ik bedonderd? Ik moet zeggen dat ik niet erg veel vertrouwen in de dealer heb. Mijn andere auto is in onderhoud bij een lokale monteur in wie ik wel veel vertrouwen heb. Ik ga hem maar eens om een second opinion vragen.
Ik woon buitenaf waardoor iedere rit tenminste 15 km (90km/u weg) is en de motor dus altijd op bedrijfstemperatuur komt.

Vriendelijke groet,
Jonathan
 

van_der_P

Senior Member
Mijn GL heeft pas 31000 km op de teller. Ik moet het afkloppen maar geen problemen. Bij de twee beurten die mijn GL gehad heeft, heeft de dealer steeds een reinigingsprodukt aan de tank toegevoegd zou dit eventueel de problemen kunnen verkomen ?
 

van_der_P

Senior Member
Ik heb er even de rekening bij gepakt maar heel veel wijzer wordt ik daar ook niet van. Er staat F44 417 diesel fuel cond. de prijs is/was € 16.99 ex BTW
 
S

Sverige Krigaren

Mijn GL heeft pas 31000 km op de teller. Ik moet het afkloppen maar geen problemen. Bij de twee beurten die mijn GL gehad heeft, heeft de dealer steeds een reinigingprodukt aan de tank toegevoegd zou dit eventueel de problemen kunnen voorkomen ?

Bij elke beurt is er Reinigingsmiddel in gegaan zonder een positieve bijdrage aan de levensduur van de EGR klep. Deze moet nu ook worden vervangen. Er lopen nu al 3 lijntjes over hetzelfde euvel. Mijn volgende Skoda wordt een benzine uitvoering. Nooit geen diesel meer.
 
Benzine of diesel maakt niet veel uit voor mijn Skoda had ik een sl.Opel op benzine en daar heb ik 4 keer de EGR klep moeten vervangen. Het enige voordeel is dat dat incl monteren maar €80 was
 
S

Sverige Krigaren

Dat is een aanzienlijk verschil 80 euro voor een Opel of bijna 1000 euro voor budgetmerk als Skoda. Omgekeerde wereld! Zal ook te maken hebben met de bereikbaarheid van het onderdeel en de daarmee samenhangende arbeidskosten. Toch in dat geval liever een sl.Opel dan Fabia diesel.

Bij al mijn aangekochte auto's nooit eerder dit probleem gehad. Ik weet niet hoelang een EGR wordt toegepast?
 
Het heeft inderdaad te maken met bereikbaarheid van het onderdeel en de samenstelling bij een Opel zit hij bovenop en is het 15 min werk bij Skoda schijnt het geïntrigeerd te zijn met een koeler op een onbereikbare plaats waar ze heel wat handelingen moeten verrichten om het te kunnen vervangen
 

janaltelaar

Nieuw lid
Hoe zit het trouwens als de EGR klep is vervangen en er ook een software update overheen is gegaan?
Zijn de nieuwe kleppen die erin gezet worden beter of gaan we elke 2 jaar dit probleem krijgen? Want als er een net zo'n slechte klep in gaat als de oudere heeft een terugroepactie zoals ik verderop in het forum lees weinig zin.

Begrijp in ieder geval wel dat je de auto gewoon lekker moet doortrekken en desnoods af en toe in zijn 4 op de snelweg moet laten staan (bij 100) zodat alles lekker schoon brandt
 
Bovenaan Onderaan