Stotteren en soms inhouden

Aiii

Lid
Nou ja, met een warme motor heb je het ook, maar wel iets minder.

Het is gewoon alsof je helemaal geen vermogen hebt.

Overigens ja ook meer brandstof gebruiken, aangezien de sonde doorgeeft meer brandstof nodig te hebben.

Zie overigens de link in mijn vorige post...
Controleer of de Lambdasonde goed werkt.


1. laat de motor tussen de 1500 en de 2000 tr/min draaien door het gaspedaal ligt in te drukken

2. let er op dat je de gaspedaal stabiel houdt, dus niet op en neer bewegen de motor zou nu zijn toerental stabiel moeten houden en mag dus niet schommelen!

3. blijft de motor stabiel dan is er met de sonde waarschijnlijk niets aan de hand.(zie levensduur)

4. Bij stationair toerental werkt de sonde maar heel miniem en heb je een max aan verrijking, d.w.z een wagen vertbruikt het meeste op stationair toerental!
 

Tachi

Actief lid
Sinds ik met Bulgaarse benzine in mijn tank zit -ik ben op vakantie, dus zo komt dat spul in mijn tank- rijdt mijn Octavia 2.0 SLX niet bepaald lekker in lage versnellingen (1 en 2) en lage toeren. Het lijkt alsof de brandstoftoevoer of de ontsteking niet soepel loopt. De auto houdt in en je merkt lichte horten en stoten als je gas geeft. En het duurt ff (vijf tot acht seconden) voordat de auto start als ie een dag of twee stil gestaan heeft. En als ie start dan start ie soort van kuchend. Hij heeft dan wel vol in de zon gestaan. Het is iedere keer loeiheet en alle glimmende delen zijn pijnlijk om aan te raken. Als ie een tijdje gereden heeft dan start ie normaal, alleen het horten en stoten blijft staan. Dus ik vermoed dat het aan de brandstof ligt.
Ik vond het al niet kloppen toen de meter 38 liter aangaf terwijl mijn tank maar halfleeg was. Ook al werd ik afgezet het was toch maar een euro de liter. Eigenlijk ben ik gewoon afgezet :) en ik kan er gelukkig nog om lachen
 

EdK

Forumguru
Sinds ik met Bulgaarse benzine in mijn tank zit -ik ben op vakantie, dus zo komt dat spul in mijn tank- rijdt mijn Octavia 2.0 SLX niet bepaald lekker in lage versnellingen (1 en 2) en lage toeren. Het lijkt alsof de brandstoftoevoer of de ontsteking niet soepel loopt. De auto houdt in en je merkt lichte horten en stoten als je gas geeft. En het duurt ff (vijf tot acht seconden) voordat de auto start als ie een dag of twee stil gestaan heeft. En als ie start dan start ie soort van kuchend. Hij heeft dan wel vol in de zon gestaan. Het is iedere keer loeiheet en alle glimmende delen zijn pijnlijk om aan te raken. Als ie een tijdje gereden heeft dan start ie normaal, alleen het horten en stoten blijft staan. Dus ik vermoed dat het aan de brandstof ligt.
Ik vond het al niet kloppen toen de meter 38 liter aangaf terwijl mijn tank maar halfleeg was. Ook al werd ik afgezet het was toch maar een euro de liter. Eigenlijk ben ik gewoon afgezet :) en ik kan er gelukkig nog om lachen

Vuille benzine misschien waardoor je brandstoffilter misschien vervuilt is en geen voldoende doorlaat heeft bij stationair lopen ?
 

Tachi

Actief lid
Dat lijkt me aannemelijk. Ff zoeken waar de brandstoffilter is. Kijken of ie vuil is. Ik kan me dat ding niet bepaald voor de geest halen waar die zit. Bij mijn vroegere Star(s)let kan ik 'm wel voor de geest halen. Maar ja die had een vrijwel lege motorruim, ondanks voor zo'n kleine sloeriebak.
 

rveluw

Nieuw lid
Hallo Lezers en Lezeressen

Ik rijd een Octavia type 1 uit november 2000.
Sinds kort heeft de auto last van stotteren, inhouden en jojo gedrag bij stationair.

Alvast een beurtje uitgevoerd ( bougie's, luchtfilter, interieur filter, olie, olie filter) ben nog op zoek naar de lokatie van het brandstof filter !!

Het jojo gedrag ben ik aardig kwijt echter het stotteren / inhouden doet hij nog steeds..

Iemand tips ???

bij voorbaat dank Rob..

PS afstandsbediening van de CV doet het weer door tippie van jullie forum SUPERR !!


:yeah::cheer: Probleem opgelost :cheer::yeah:

Voor de nieuwsgierigen onder ons, het probleem zat hem in de koelwater temperatuur sensor !!!
Sensor koste 30€ en was in een kwartiertje vervangen.
Melding was uit te lezen met de computer samen met een labda sonde welke als gevoelg hiervan ook een melding gaf.
De sensor bepaald o.a. het gas mengsel welke als gevolg van de foute data dus niet o.k. was.

Kenmerkende zaken waren: soms stotteren, soms moeilijk starten, in een keer verhoogd toerental wat na uitschakelen van contact en opnieuw starten weer weg is, bij laag toerental zenuwachtig gaspendaal (mechanisch)

Het blijkt een kwaal en heb dus ook het idee dat het (vaak) ten onrechte aan de lucht massa meter of gaskleppenhuis wordt opgehangen..

Tippie: laat eerst deze sensor vervangen, of doe het zelf.. hij zit bovenaan dus niet al te ingrijpend..

Groet van mij en erg bedankt voor jullie input !!!!
 

rveluw

Nieuw lid
:yeah::cheer: Probleem opgelost :cheer::yeah:

Voor de nieuwsgierigen onder ons, het probleem zat hem in de koelwater temperatuur sensor !!!
Sensor koste 30€ en was in een kwartiertje vervangen.
Melding was uit te lezen met de computer samen met een labda sonde welke als gevoelg hiervan ook een melding gaf.
De sensor bepaald o.a. het gas mengsel welke als gevolg van de foute data dus niet o.k. was.

Kenmerkende zaken waren: soms stotteren, soms moeilijk starten, in een keer verhoogd toerental wat na uitschakelen van contact en opnieuw starten weer weg is, bij laag toerental zenuwachtig gaspendaal (mechanisch)

Het blijkt een kwaal en heb dus ook het idee dat het (vaak) ten onrechte aan de lucht massa meter of gaskleppenhuis wordt opgehangen..

Tippie: laat eerst deze sensor vervangen, of doe het zelf.. hij zit bovenaan dus niet al te ingrijpend..

Groet van mij en erg bedankt voor jullie input !!!!
 

purk

Senior Member
als je nog wil weten waar de brandstoffilter zit, hij zit net achter de rechter achterwiel ophanging voor de tank ( dus onder de auto )
 

Tachi

Actief lid
als je nog wil weten waar de brandstoffilter zit, hij zit net achter de rechter achterwiel ophanging voor de tank ( dus onder de auto )

Dat is misschien de laatste plek geweest waar ik 'm gezocht zou hebben. Bedankt.

Maar ik moet zeggen dat de symptomen die rveluw beschrijft redelijk overeenkomen waar ik last van heb. Ff de auto laten uitlezen denk ik maar. Misschien ligt het toch niet aan de Bulgaarse benzine.

@rveluw
Ik neem aan dat de computer een soort van foutmelding aangeeft. Ik ken iemand met VAG-COM software die het voor mij kan uitlezen.
 

rveluw

Nieuw lid
Dat is misschien de laatste plek geweest waar ik 'm gezocht zou hebben. Bedankt.

Maar ik moet zeggen dat de symptomen die rveluw beschrijft redelijk overeenkomen waar ik last van heb. Ff de auto laten uitlezen denk ik maar. Misschien ligt het toch niet aan de Bulgaarse benzine.

@rveluw
Ik neem aan dat de computer een soort van foutmelding aangeeft. Ik ken iemand met VAG-COM software die het voor mij kan uitlezen.

Hij gaf idd aan dat er abnormale waarden gedetecteerd werden met als gevolg dat ook de labda sonde over de schreef ging..

Succes met de zoektocht en allemaal bedankt voor de reacties.. :super:
 

Huub999

Nieuw lid
Is dit de vierdraadssensor in de koelwaterslang die rechts naast het blok loopt?
Ik heb recentelijk de LMM vervangen door een Pierburg. Stationair pendelen probleem is daarmee opgelost maar als de motor meer dan 100 km rijd dan reageert die niet lekker op het gas.
Hoewel ik geen foutmelding van de koelwatersensor heb is dat misschien nog een interessante kandidaat om te vervangen (wel een mengsel probleem melding en dat kan ik me heel goed voorstellen als er meer lucht door de motor gejaagd wordt dan dat de sensor doorgeeft ....).
Verder kan ik de Pierburg sensor NIET meer aanraden omdat ik met de caravan achter de auto heb gemerkt dat hij veel vermogen mist en reageert hij zoals al vermeld soms slecht op het gaspedaal. Daarintegen rijd de auto wel minstens 10% zuiniger...
Maar misschien heeft de koelwater temp sensor ook nog een rol in dei gedrag dus ben benieuwd waar die zit dan kan ik die eventueel nog wisselen.

Bedankt en groet
 

rveluw

Nieuw lid
Is dit de vierdraadssensor in de koelwaterslang die rechts naast het blok loopt?
Ik heb recentelijk de LMM vervangen door een Pierburg. Stationair pendelen probleem is daarmee opgelost maar als de motor meer dan 100 km rijd dan reageert die niet lekker op het gas.
Hoewel ik geen foutmelding van de koelwatersensor heb is dat misschien nog een interessante kandidaat om te vervangen (wel een mengsel probleem melding en dat kan ik me heel goed voorstellen als er meer lucht door de motor gejaagd wordt dan dat de sensor doorgeeft ....).
Verder kan ik de Pierburg sensor NIET meer aanraden omdat ik met de caravan achter de auto heb gemerkt dat hij veel vermogen mist en reageert hij zoals al vermeld soms slecht op het gaspedaal. Daarintegen rijd de auto wel minstens 10% zuiniger...
Maar misschien heeft de koelwater temp sensor ook nog een rol in dei gedrag dus ben benieuwd waar die zit dan kan ik die eventueel nog wisselen.

Bedankt en groet

Hallo Huub..

Ik heb zelf de censor niet gezien maar weet dat hij bovenaan het blok zit.. verder kan ik mij geen bedraade componenten bedenken in het koelwater systeem..

Ik hoop dat het een oplossing voor je bied..

Groet Rob
 
Bovenaan Onderaan