Stotterende motor 1.5tsi handgeschakeld

Sinds kort rijd ik (ongeveer 10k kilometers) een handgeschakelde Kodiaq sportline1.5tsi.
Geen enkel probleem gehad tot op een week of 2 geleden. De motor stottert geregeld in alle versnellingen vanaf ongeveer 2000toeren.
Ook lijkt de motor soms in te houden en heel erg licht te stotteren bij lagere toerentallen. Dit is moeilijk uit te leggen maar het voelt alsof ik ongeveer 30% vermogen tekort kom.
Tijdens de problemen komen er geen storingen in het display.

Het gebeurt overigens zowel bij een koude als warme motor.

Tanken doe ik bij diverse stations en alle merken geven dezelfde perikelen.

Ben benieuwd of iemand mij kan voorzien van tips. Garage geeft weinig thuis en geven aan niet echt te weten wat te doen, mede doordat er geen storingen optreden.
Wellicht kan iemand wat sturing geven zodat we dit verder uit kunnen zoeken.

Deze week rijd ik hoe dan ook bij de verkopende dealer langs om de auto uit te laten lezen. Ik ga er toch van uit dat er niet alleen storingen maar ook andere zaken kunnen worden uitgelezen.

Alvast dank voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Uitlezen zou zeker stap 1 zijn. Er staat veel meer in t foutgeheugen dan wat er weergegeven wordt in t dashboard.
Ik neig naar iets in de ontsteking of injectie. Misschien een slechte bougie ertussen oid.
 
Bedankt, gisteren bij de garage geweest maar er stond helemaal niks in het systeem, geen enkele melding of error.
Voorstel werd gedaan om een tijdje euro 98 te tanken Ipv 95 om te zien of het dan verdwijnt.
Een proefrondje rijden hielp ook niks, dan zal je net zien dat de problemen zich op dat moment niet laten zien...

Nu afwachten, hoop dat er toch een keer en melding komt wanneer het weer gebeurt.
 

Tees

Donateur
Hebben ze alleen naar t foutgeheugen gekeken, of ook een niveautje verder gezocht? Bij stotteren zou ik meteen even kijken naar het aantal misfires per cylinder om te kijken of er één bovenuit steekt. Als dat zo is, dan weet je meteen waar het probleem zit (en dan kan t nog steeds bougie/bobine/injector zijn, maar wel op die cylinder).
 
Dat had ik laatst ook (1 dag) stotteren tussen de 2000 en 3000 toeren. En dan vooral bij flink accelereren in dat toeren bereik. Bij rustig rijden /weinig gas Nergens last van.

Betreft een kodiaq uit 2023 met 6000 op de teller. Wel een DSG. Was na 1 dag ook weer weg en tot nu toe niet terug gekomen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Hmm, de mijne stottert echt niet in de eco stand, dus het lijkt me niet dat de TS dat bedoelt. Soms, bij nog vrij koude motor, en als je heel erg oplet, voel je een heel licht schokje als ie die ECO-stand in- of uitschakelt, maar dat lijkt in de verste verte niet op wat TS beschrijft. Ik heb trouwens geen Kodiaq maar een handgeschakelde Octavia met een 1.5tsi, maar dat zal niet uitmaken lijkt me.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb soortgelijk iets gehad bij mijn Touran met 1.5 TSI (was een DSG-7). Bij het optrekken leek het dan alsof de begrenzer erop stond. Dat ging dan na een tijdje ook weer vanzelf weg. Dat was overigens toen de auto nieuw was. Heb de auto toen 2 dagen voor een vakantie naar Frankrijk in ontvangst genomen en in Frankrijk had ie toen dat probleem. Het was bij mij niet echt stotteren maar echt inhouden, dus weet niet of we het over hetzelfde probleem hebben.
Die auto is toen nog een keer terug geroepen voor een software update waarbij de auto bij optrekken ineens stil kon vallen. Na die update heb ik het toen niet meer ervaren. Die terugroep actie staat overigens ook bij de kenteken informatie die je online (ik doe dat met de finnik app op mijn telefoon) op kunt zoeken en is in (bij mijn oude auto staat ie op 7-8-2019).
 
Bedankt voor de tips allemaal.

Inderdaad heeft het niks met de eco stand te maken, die was op die momenten ook niet ingeschakeld.

Ondertussen ongeveer 7000km verder met vakantie, dus een lange rit erbij.
Geen enkel probleem meer gezien, tot afgelopen week, weer thuis in NL begon het stotteren weer (filmpje gemaakt, maar de telefoon wilde die niet opslaan helaas).
Ik heb de eerste 1500km euro 98 getankt maar ben daarmee gestopt omdat er geen problemen meer waren. Daarna weer 95 en de resterende 5000km gereden zonder problemen.
Ook tijdens de vakantie naar Italië met caravan van 1300kg geen enkel probleem.

Stotteren begon in de 2e versnelling bij het oprijden van de snelweg en normaal accelereren.
Vanaf 3000 toeren en dit weer in alle versnellingen. Ook na gas terug te nemen tot 60km/u en vervolgens weer te versnellen bleef hij stotteren. Dit zowel met minimaal gas geven als vol gas. Dit hield na een minuut of 5 ineens weer op.

Stotteren is overigens echt extreem en niet een lichte hapering maar echt ongeveer hetzelfde kangoeroe gedrag als bij een koude motor maar dan op snelheid.

Omdat er dus geen meldingen komen en er ook niks is uit te lezen weet de garagehouder niet echt wat ze moeten doen, ik hoop het daarom nog eens op film te kunnen krijgen. Die zal ik hier dan ook delen.
 

Tees

Donateur
Weer zon geweldige garage: geen foutcode, dus ik kan niets. Kom op, vroeger zat er geen elektronica in een auto, toen was t gewoon ouderwetse probleemanalyse.

Ik zal eens een 1-2-3'tje doen: stotteren is een geval van slechte ontbranding. Voor ontbranding heb je lucht en brandstof (in de juiste verhouding en menging) en ontsteking nodig. Het kan dus aan alle drie liggen. Maar het meest voorkomend zijn één of meerdere slechte bougies of bobines (slechte ontsteking). Daarna een slechte injector, en daarna een slechte luchttoevoer. Die laatste is vrij onwaarschijnlijk, omdat dat bijna altijd een foutcode genereert.

Dus: zijn de bougies al vervangen (vrij goedkoop)? Zijn de bobines al doorgemeten? Is er überhaupt al een log gemaakt op het moment dat het probleem zich voordoet?

En als de garage dit niet wil of kan, dan heel snel naar een goede garage gaan. Of naar een VAG specialist a la VAGtechniek.
 

EdK

Forumguru
geen foutcode, dus ik kan niets.
Tsja wen er maar vast aan want is toch iets waar we steeds meer naar toe gaan...... helaas :cry:
Want de toekomstige monteurs worden opgeleid met de laptop en als die het niet weet dan weet de monteur het ook niet meer.
En gaan we lukraak modules vervangen tot het probleem is verdwenen wat dan nog niet eens wil zeggen dat het is opgelost....
 

Tees

Donateur
Ga ik voorlopig niet aan wennen Ed, iig niet zolang ik een ICE rijd. Een ICE is een mechanisch apparaat, weliswaar door electronica aangestuurd, maar in de basis mechanisch. En je mag toch van een monteur motorische kennis verwachten?

En wij zijn gewoon allemaal een stel amateurs die enige kennis en liefde voor autos hebben. Je mag toch hopen dat de meeste monteurs meer weten dan wij?!?
 

hemi24

Forumguru
Al onder de motorkap gekeken, of je toevallig bezoek hebt gehad van een marter of andere knaagdieren?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Zit er dan niet gewoon nog garantie op? Van die 20k heb je de afgelopen 1.5 maand 7k gereden als ik t goed begrijp, dus zo oud zal ie niet zijn toch?
 
Die aanname klopt inderdaad, zeker wel garantie nog!
Maar probleem zit hem in het feit dat het niet constant gebeurt.

De auto is geleverd (lease) door een dealer die niet direct om de hoek zit voor mij en pon in de buurt klaagt dan weer als ik bij hun terecht kom voor garantie.
Ik weet het ja, skoda is skoda en garantie geldt bij iedere dealer maar dat werkt in de praktijk dus niet fijn en zeker niet zoals je zou willen. Kortom je wordt simpelweg tegen gewerkt.

Ik ga voor de eerste beurt bij 30k wel naar de dealer hier dichtbij (pon Barneveld) en zal het dan aangeven, dan zullen ze er alsnog naar moeten kijken. Tot die tijd maar hopen dat het niet te vaak voor komt.
 

Tees

Donateur
Als de dealer in de buurt zeurt, dan zou ik de LM even informeren. Aangeven dat er een probleem is met de auto, dat de dealer die geleverd heeft nogal ver weg is, en dat de dealer dichtbij moeilijk doet. Of ze even willen bemiddelen (lees: dealer dichtbij bellen en vertellen hoe groot en belangrijk ze zijn).
En of ze anders je baas kunnen bellen om de tijd die t rijden naar de andere dealer kost willen vergoeden. ;)
 

EdK

Forumguru
m de hoek zit voor mij en pon in de buurt klaagt dan weer als ik bij hun terecht kom voor garantie.
Ja en ??
Een hollander die niet klaagt is ziek, dus hij moet niet verder zeuren en gewoon zijn werk doen oftewel de Skoda regels nakomen.
En anders zoals al gezegd de lease maatschappij even laten bellen...
Je werkgever en jij betalen net zo goed voor die wagen dus ze moeten gewoon hun werk doen.....
Je word in algemeen het best geholpen bij dat soort gasten als je telkens weer komt en zij denken van daar heb je die eikel weer.... :pieker:
 
Bovenaan Onderaan