Stuur met flippers mogelijk?

1983jeroen

Forumguru
Ik heb wel gelezen hier dat iemand zijn standaard stuur met succes heeft vervangen voor 1 met flippers.
Mijn 1.5 met dsg heeft een standaard stuur.
De vorige had het sportstuur dat aan de onderkant afgeplat is.
Dat vond ik iets fijner.
Als ik eventueel toch ga wisselen zouden flippers voor de DSG een leuke aanvulling zijn.

Wat is de kans van slagen en waar moet ik op letten?
Zo te zien is hetzelfde model stuur in vele Skoda modellen geleverd?
Ik heb de view knop, maar weet dat de knoppen wel over te zetten zijn.
 

JPs_OC2

Forumguru
De hele stuurwielbediening is wel over te zetten naar een nieuw stuur maar dan mis je op die stuurwielbediening nog de aansluiting voor de flippers. Met een nieuw stuur zal je dus ook nieuwe stuurwielbediening moeten aanschaffen @1983jeroen.

Bij aanbieders als bijvoorbeeld skoda-parts.com en cars.equipment.com kan je complete sets (stuur + bediening) kopen. Let wel op dat je een set voor de FL koopt. Een set wat voor de pre-FL is werkt niet in een FL. Heeft te maken met de interne opbouw en lay-out van de bediening.

Ga je voor gebruikt, let dan goed op dat de stuurwielbediening witte verlichting heeft. De pre-FL heeft groene verlichting en, zoals hierboven genoemd, werkt niet in een FL.

Speelde zelf na de swap van het standaard stuur naar een alcantara sportstuur wel met gedachte alsnog over te stappen naar flippers maar ben er uiteindelijk niet aan toe gekomen.
Alles zou plug and play moeten zijn. Meer dan genoeg voorbeelden zijn ook terug te vinden op o.a. SkodaCommunity.de en Briskoda.net
 

1983jeroen

Forumguru
Oké, duidelijk!
Dus als ik er 1 kan vinden met al de juiste knoppen met witte verlichting heb ik verder niets nodig?
 

JPs_OC2

Forumguru
Klopt.

Maar wel verstandig om altijd rekening te houden met het feit dat autofabrikanten in hun oneindige wijsheid wel eens besluiten om onaangekondigd uitrusting aan te passen waardoor er bijvoorbeeld net bij jouw auto wel een aanpassing via VCDS (of via een ander systeem) nodig is.
 

1983jeroen

Forumguru
Zag dat het niet meevalt om voor een redelijke prijs iets te vinden. Zet de zoektocht maar even op een laag pitje.

Bedankt voor te adviezen!
 

Antera

Donateur
Wisselen werkt niet. Je zal de flippers ook moeten coderen en dat alleen als je sleepring ook geschikt is.

S6 met zoeken :-)
 

1983jeroen

Forumguru
Ik laat het wel voor wat het is dan.
Leek me vooral handig met de caravan om wat makkelijker op de motor te kunnen remmen.

Nu maar gewoon de pook in M zetten dan
 

serum

Forumguru
Jaren met een diesel met DSG gereden, ding zet je zonder ernaar te kijken met een tikje in M, en ervaring leert dat je niet op die TSI motortjes kan remmen, je zit snel richting de 5500rpm zonder noemenswaardig afgeremd te zijn.
 

Rallye

Forumguru
Het zal in ieder geval meer helpen dan als je in een te hoge versnelling afdaalt, zo neem ik aan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

MarkvdD

Forumguru
Gaaf dat het bij je werkt! Dat biedt hoop dan want ik loop hier ook al een tijdje aan te denken.

Wat heb je precies allemaal moeten aanschaffen en doen hiervoor?
 

1983jeroen

Forumguru
Alleen een stuur met flippers en met de juiste knoppen kopen.
Het gewone en sportstuur hebben dezelfde airbag dus die kun je overzetten.

Het is dat ik de accu heb losgekoppeld, anders zou het een klusje van 5 minuten zijn.

Je hebt qua gereedschap alleen een schroevendraaier nodig om de airbag los te klikken en een speciale dop om de moer waarmee het stuur vastzit los te draaien.

Totaal was ik 202 euro kwijt voor stuur en gereedschap.
Sturen met flippers zijn lastig te vinden voor een redelijke prijs en onbeschadigd.
 
Je moet idd zeker de accu loskoppelen want als je de spanning er op laat en de airbag loskoppelt krijg je daar een storingcode op en die krijg je niet zo vanzelf weg voor zover ik weet. Daar moet dan weer apparatuur via de OBD aan worden gestoken om dat te fixen..
 
Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Als de accu los is geweest krijg je ook een hele hoop foutmeldingen wanneer je voor de eerste keer weer start, maar die gaan bijna meteen weg als je gaat rijden.
 
Klopt, die wel ja, afs, esp, bandenspanning etc etc.. idd een hele zwik. even stukje rijden en dat is weg. maar een airbag storing niet.. dat wordt dan een tripje naar de dealer (of andere garage of een forum-lid)
 
Bovenaan Onderaan