stuur vervangen octavia combi 2008

wekke

Nieuw lid
ik zou graag het stuur van mijn o2 vervangen aangezien het standaard niet-lederen stuur er na 4 jaar al heel aftands uitziet
(vind ik trouwens erg vroeg)

mijn vraag is nu of ik het stuur van de facelift kan monteren aangezien ik dit toch een stuk mooier vind.

even een foto van het stuur dat ik graag wil, kan ik (bij ons in belgie) via de webshop bestellen voor 155 euro. is dit in Nederland goedkoper of niet?

groetjes

wekke

10890_Big.jpg

skodaboy

Forumguru
hallo,welkom op het forum,jezelf voor stellen kan bij meet en greet en word hier wel gewardeerd....:aangenaam:

wel ik heb een pfl 02 elegance,dus wel met lederen stuur,maar hier begint dat ook na 100.000km 'kale' plekken te vertonen..
ik vermoed dat je géén multifuctioneel stuur hebt (met knopjes op voor de radio en telefoon)?
naar mijn vermoeden past het stuur van een fl wel in een pfl,maar de techneuten onder ons kunnen dit wel bevestigingen?
en anders ff na vraag doen bij een skoda-dealer..

mijne maat (tootall op het forum hier) rijdt met een pfl 02 (zelfde als mijne) en heeft zijn gewoon stuur(zonder knopjes),vervangen door een multifuntioneel stuur (met knopjes op)
welk stuurwiel (model) er nu precies inzit pfl of fl weet ik niet,ik heb het zelf nog niet gezien...maar je kan het hem altijd vragen..:xyxthumbs:

TooTall

Forumguru
Dat ben ik dus ;) Het FL stuur past op een PFL, maar je moet wel letten op de vorm van de airbag. Deze moet passen in de uitsparing voor het stuur. Het kan dus zijn dat je een nieuwe airbag nodig hebt (en deze zijn duur!)

De FL sturen zijn niet zoveel veranderd, maar de FL airbag is anders (met dat chrome streepje op). Als dat hetgene is wat je zo mooi vind aan het FL stuur, dan ben je al verplicht om een airbag te kopen. En dat gaat toch richting de 250€ voor een nieuw exemplaar vrees ik.

Ikzelf ben van een PFL lederen stuur naar een PFL multifunctie lederen stuur gegaan, had ook een nieuwe stuurdoos nodig die MFSW ondersteunde, en een nieuwe airbag kabel die 2 kleinere kabeltjes had om de stuurwielknopjes aan te sluiten.

Ik raad je aan om een PFL stuur te kopen, anders loop je het risico om een nieuwe airbag te moeten kopen; ikzelf heb een MFSW en de bijbehorende stuurdoos gekocht op ebay.de voor 65€ inclusief verzenden, en het oude stuur heb ik verkocht voor 50€ :) Heeft me in totaal een 15€ gekost...

Kijk even op de Rosstech wiki welke versie je hebt van stuurdoos en slip ring, dan weet je wat past en wat niet;

Steering Wheel Control Module Versions - Ross-Tech Wiki

En mag ik ook even de link naar die webshop? Of heb je het over de Skoda leveringsketen? :)

Cyrus

Actief lid
Of vervangen door een niet-multifunctiestuur in lederen uitvoering, dan kan je de huidige airbag gewoon overzetten. Is bij mijn vorige OII ook prima gelukt. Even zoeken op onderdelenlijn.nl - je hebt er waarschijnlijk snel één gevonden.

TooTall

Forumguru
Ben al vaak op onderdelenlijn uitgekomen, maar nog nooit iets gekocht...heb jij er goede ervaringen mee Cyrus?

Cyrus

Actief lid
Ja, al verschillende zaken gekocht, waaronder een lederen stuur voor mijn vorige OII. Meest recent nog een unit voor de binnenverlichting (die van vóór past ook achter; nu heb ik ook achter leeslampjes).

Alle aangesloten bedrijven zijn lid van ARN en je weet zo zeker dat je kwaliteit krijgt. D.w.z. het is natuurlijk een gebruikt onderdeel, maar wel getest, dus compleet, 100% werkend en optisch in goede staat, zonder defecten aan het uiterlijk. Wat kleine gebruikssporen zijn niet uitgesloten maar die heb ik zelf nog niet meegemaakt.

Als je een onderdeel gevonden hebt, kun je via een formulier contact opnemen met de bedrijven die het op voorraad hebben. Doorgaans steeds een erg vriendelijke en snelle mailwisseling geweest en de zaken waren meestal met een dag of 2-3 in huis.

Wat jouw stuur betreft: het beste kun je zoeken op onderdeelnummer: 1Z0419091F (lederen stuurwiel zonder knoppen).

Er is er één op voorrraad bij Klein Gunnewiek. Die komt uit een Fabia, past ook mits je de airbaig van je huidige stuur overzet. De pasvorm in het stuur is exact gelijk, maar de steker van de airbag is bij de Fabia net even anders. Ik weet dit zeker: ik had ook dit stuur uit de Fabia :)

Ik heb destijds het stuur meegenomen naar de garage (daar komt ook het onderdeelnummer vandaan) en die heeft 'm er voor EUR 15 in gezet, toen de auto daar heen ging voor onderhoud. Geloof dat ik voor het stuur iets van EUR 65 betaald heb, inclusief een goede airbag. Oude stuur vervolgens voor EUR 50 verkocht :cool:

Nog een tip om het leder goed te houden: ik gebruik daar speciaal leervet voor, dat je o.a. ook voor het onderhoud van een leren jas gebruikt. Dat voedt het leer, zonder dat het afgeeft of dat het stuur glad wordt. Behandel het stuur hiermee op een moment dat je zeker weet dat de auto een paar uur blijft staan. Het spul trekt dan goed in het leder zodat het niet aan je handen komt als je de auto weer gaat gebruiken.

wekke

Nieuw lid
bedankt alvast voor de duidelijke reacties,

de webshop waar ik het over heb is idd die van skoda zelf Skoda : E-Shop

op deze webshop is er blijkbaar geen stuur voor een pfl te krijgen. moet ik dan naar de dealer?

ik vind idd het chrome streepje het mooiste, maar als me dit veel centen gaat kosten hoeft het ook niet...

kan ik het binnenwerk van de airbag niet gewoon overzetten naar dat stuur van de fl?

kwestie om me voor te stellen zoals skodaboy vroeg:

ik ben de wekke, ik ben 30 jaar en rijd nu bijna 4 jaar met een skoda octavia combi allure, nieuw gekocht toen bleek mijn dat mijn vrouwtje zwanger was.
heb dus een dochtertje van 3 en een vrouw en woon in berendrecht vlak aan de grens met ossendrecht (nederland)

Cyrus

Actief lid
Mechanisch gezien (bevestiging op de stuurpen) past een FL stuur wellicht in een PFL maar voor de rest gaat het mank. Airbag is niet zomaar over te zetten, vanwege de vorm en aansturende elektronica. Dat zul je dus ook passend zien te krijgen, inclusief de elektronica.

Voor een PFL ben je dus aangewezen op een PFL stuur en heb je twee mogelijkheden: een gebruikt stuur in goede staat (betaalbaar) of nieuw via de dealer (reken op minstens € 250 zonder airbag, dat heb ik destijs nagevraagd).

verlaan

Nieuw lid
Dat ben ik dus ;) Het FL stuur past op een PFL, maar je moet wel letten op de vorm van de airbag. Deze moet passen in de uitsparing voor het stuur. Het kan dus zijn dat je een nieuwe airbag nodig hebt (en deze zijn duur!)

De FL sturen zijn niet zoveel veranderd, maar de FL airbag is anders (met dat chrome streepje op). Als dat hetgene is wat je zo mooi vind aan het FL stuur, dan ben je al verplicht om een airbag te kopen. En dat gaat toch richting de 250€ voor een nieuw exemplaar vrees ik.

Ikzelf ben van een PFL lederen stuur naar een PFL multifunctie lederen stuur gegaan, had ook een nieuwe stuurdoos nodig die MFSW ondersteunde, en een nieuwe airbag kabel die 2 kleinere kabeltjes had om de stuurwielknopjes aan te sluiten.

Ik raad je aan om een PFL stuur te kopen, anders loop je het risico om een nieuwe airbag te moeten kopen; ikzelf heb een MFSW en de bijbehorende stuurdoos gekocht op ebay.de voor 65€ inclusief verzenden, en het oude stuur heb ik verkocht voor 50€ :) Heeft me in totaal een 15€ gekost...

Kijk even op de Rosstech wiki welke versie je hebt van stuurdoos en slip ring, dan weet je wat past en wat niet;

Steering Wheel Control Module Versions - Ross-Tech Wiki

En mag ik ook even de link naar die webshop? Of heb je het over de Skoda leveringsketen? :)

Hoi TooTall,

Ik heb voor mijn O2 eenzelfde upgrade voor ogen, en was benieuwd welke Productnummers ik op zou moeten zoeken om tot hetzelfde resultaat te komen.

Kun je me vertellen welke dit zijn? Het stuur is voor mij de 1Z0419091, die is terecht, maar het specifieke kabeltje en de stuurdoos wil ik graag zsm bestellen!

Thanks alvast!!

Arjan

verlaan

Nieuw lid
Hi TooTall,

Yep dat klopt, en ik wil nu gaan naar een 1Z0419091C. Deze is exact eender als mijn huidige stuurtje en heeft enkel de stuurwielbediening erop.

Ik heb een mooi VCDS kloon kabeltje besteld (uit china) dus dat kan even duren ;)

Als je me kunt zeggen wat ik uit moet voeren dan kan ik (zodra dat mooie stukje HW er is) je iets laten zien!

Groet,

Arjan

verlaan

Nieuw lid
Perfecto, kom ik snel op terug!

Daarnaast ben ik nog op zoek naar een originele Navi voor deze auto, weet iemand misschien welke types er beschikbaar zijn welke ook nog zorgdragen voor de PDC en Climate Control functies?

Grtz

TooTall

Forumguru
Je hebt de Amundsen of de Columbus. Beide geven de PDC en Climate Control functies weer (mits de PDC af-fabriek is welteverstaan)

Amundsen is goedkoper, kan je vinden rond 350-400€. Columbus is meteen een pakje duurder, voor een nieuwe versie met LED schermpje ga je al richting de 1000€. Diefstalgevoeligheid is ook hoger, afhankelijk van waar je woont.

Zou zeggen, kijk eens op Youtube naar enkele reviews van beide systemen.

verlaan

Nieuw lid
Okay, ga ik eens naar zoeken op de 2ehands fora. De PDC zit er idd af-fabriek in.

Ik hoorde iets over mogelijke problemen met de PDC/AC bij Pre-FL Octavia's. Er zijn geen verschillende uitvoeringen van de beide systemen ??(even om de verkeerde keuze te voorkomen!)

Thanks!

TooTall

Forumguru
Er zijn -tig software en hardwareversies van de Amundsen en de Columbus. Kan je niet vertellen of de weergave's gaan werken, ik had namelijk geen af-fabriek PDC, en ik had ook geen automatische airco...

verlaan

Nieuw lid
Zo!

Het kabeltje is binnen en hierbij de stuur module:
Address 16: Steering wheel Labels: 1K0-953-549-MY8.lbl
Part No SW: 1K0 953 549 BC HW: 1K0 953 549 BC
Component: Lenksäulenmodul 036 0070
Coding: 0000042
Shop #: WSC 73430 790 00000
VCID: 74EDAD7417A030E

No fault code found.

Groet en alvast dank!!

TooTall

Forumguru
Je stuurwiel module is een midline;

Variant
  • Lowline: No additional Options/Features
  • Midline: Cruise Control, Board Computer
  • Highline: Cruise Control, Board Computer, Multi-Function Steering Wheel
BRON

Je moet dus op zoek naar een type 2 Highline stuurwielmodule, mét stuurhoeksensor. Eender welke van de hogere modules is goed normaal gezien.

verlaan

Nieuw lid
Even een update:

De module is besteld, is een 1K0953549CH geworden, dat zou hem moeten zijn dacht ik zo!

Verder ben ik met een upgrade bezig van de radio (is een Columbus geworden) waarbij ik de PDC controller ga vervangen zodat ik beeld heb op de Headunit.

Ook zou ik graag de climatronic data op mijn Headunit zien. Iemand mogelijk een idee welke controller (en andere zaken?) ik daarbij zou moeten vervangen?

Thanks!

Bovenaan Onderaan