Disaster-Master
Donateur
Dynamo kun je uiteraard doormeten, spanningsregelaar ook.. ik weet alleen de waardes niet. Voor een motorfiets gaat het ongeveer zo; maar geen idee of dat met een auto dynamo het zelfde is... verwacht van wel eigenlijk... maar goed; dynamo/stator van een motorfiets controleren gaat zo;
Koppel de spanningsregelaar los van de dynamo als dat kan en start de motor, uit de dynamo komen vermoed ik 3 draden.. daar kun je kruislings de wisselspanning van meten. Moet vaak tussen de 50-70 volt AC zijn per draad. Als dat ok is dan kun je nog wat bekijken; motor uit en dan met de multimeter meten op continuïteit onderling tussen de draden en op ohmse weerstand. Continuïteit zou er moeten zijn en de ohmse waarde zou 0 moeten zijn of iig heel laag. Dan kun je nog per draad continuïteit meten naar massa, en dit mag er niet zijn.
spanningsregelaar kun je ook doormeten op ohmse waardes maar daarvan moet je wel het schema hebben hoe de gelijkrichter werkt.. in ieder geval moet de spanningsregelaar, met verlichting van de auto aan, een gelijkspanning laten zien van niet meer dan 14,40 volt bij pakweg 2000 rpm. Indien een AGM accu geplaatst is mag dit wel 14,70 volt zijn maar een reguliere natte of EFB accu max 14,40. En volgens mij is de minimale spanning niet lager dan 13,8 volt.. maar dat weet ik niet 100% zeker.
Koppel de spanningsregelaar los van de dynamo als dat kan en start de motor, uit de dynamo komen vermoed ik 3 draden.. daar kun je kruislings de wisselspanning van meten. Moet vaak tussen de 50-70 volt AC zijn per draad. Als dat ok is dan kun je nog wat bekijken; motor uit en dan met de multimeter meten op continuïteit onderling tussen de draden en op ohmse weerstand. Continuïteit zou er moeten zijn en de ohmse waarde zou 0 moeten zijn of iig heel laag. Dan kun je nog per draad continuïteit meten naar massa, en dit mag er niet zijn.
spanningsregelaar kun je ook doormeten op ohmse waardes maar daarvan moet je wel het schema hebben hoe de gelijkrichter werkt.. in ieder geval moet de spanningsregelaar, met verlichting van de auto aan, een gelijkspanning laten zien van niet meer dan 14,40 volt bij pakweg 2000 rpm. Indien een AGM accu geplaatst is mag dit wel 14,70 volt zijn maar een reguliere natte of EFB accu max 14,40. En volgens mij is de minimale spanning niet lager dan 13,8 volt.. maar dat weet ik niet 100% zeker.
Laatst bewerkt: