Stuurbekrachtiging op sportstand zetten

Bij lange afstanden heb ik soms het gevoel dat de stuurinrichting ervoor zorgt dat je ongemerkt van koers veranderd. De monteur legde mij uit, dat dit komt, doordat de computer de stand van de stuur automatisch corrigeert aan de hand van het wegdek. Je stuurt dan recht, terwijl het wegdek iets scheef loopt. Als het wegdek, dan ineens anders wordt heeft de computer dit niet snel genoeg door en zit je ineens iets uit koers. Beetje moeilijk uit te leggen. Herkennen jullie dit op de snelweg?

Ik vertelde een monteur laatst dat ik de Octavia wat ongevoelig vind sturen. Hij raad mij aan op de stuurbekrachtiging op de sportstand te zetten. Heeft iemand dit gedaan?
 

MaKo

Lid
En hoe zou je dan de stuurbekrachtiging op de sportstand moeten zetten? Dat zou ik wel es willen proberen....
 

Constant

Erelid
Ik heb dit nog niet gemerkt met mijn Octavia.

En ondanks dat ik je verhaal geloof, dit klinkt meer als banden die niet goed zijn, danwel niet op de goede spanning of niet gebalanceerd zijn. Ik heb dit verschijnsel meermaals met mijn vorige auto gehad en in alle gevallen bleken de banden aan vervanging toe te zijn (voldoende profiel maar te oud en daardoor uitgedroogd).
 

Ralph

Lid
hij zal waarschijnlijk "snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging " bedoelen...
Maar deze kan je volgens mij niet uitzetten...
 

Rallye

Forumguru
Ik herinner mij een test uit Autovisie waarin werd gemeld dat de stuurbekrachtiging, die hetzelfde is als de stuurbekrachtiging in de Golf V GTI, softwarematig zo ingesteld kon worden dat hij hetzelfde aan zou voelen als de Golf GTI.
 

MaKo

Lid
Heb even wat gezocht en inderdaad moet 1 en ander in te stellen zijn. Maar als ik het goed begrijp kun je enkel instellen hoe licht of zwaar de auto stuurt. Het zal natuurlijk niets veranderen aan de directheid. Gaat dus puur om gevoel.

Zie hier en hier.
 

Falcon

Donateur
Wat ik wel merk is dit de o2 Combi heel gevoelig is voor bandenspanning. Waar ik in een peugeot hier minder last van heb gehad. Zo had ik van de week de bandenspanning van 2.1 naar 2.2/3 gebracht en wat een verschil.

Ook maakt het verschil of je het sportstuur heb of niet. Is net in diameter kleiner en hierdoor gevoeliger.
 

EdK

Forumguru
als je wagen naar 1 kant trekt ( al is het maar lichtjes ) dan zou ik deze maar eens uit laten lijnen !
Heb dit zelf ook aan de hand gehad met mijn Fabia combi een 3 jaren geleden
 

Porettuhcs

Senior Member
Ook maakt het verschil of je het sportstuur heb of niet. Is net in diameter kleiner en hierdoor gevoeliger.

Weet je dat zeker... volgens mijn dealer is die identiek aan het 4 spaaksstuur....

Mijn eerste Octavia had het sportinterieur en ik wilde dat niet meer bij de volgende behalve het sportieve 3 spaaksstuur dat wilde ik wel... dus was mijn vraag of ik het half lederen interieur kon samenstellen met 3 spaaksstuur van fabriek af... maar dat was niet mogelijk en toen werd mij door mijn dealer verteld dat het 3 spaaks (sport) identiek is aan het 4 spaaksstuur....

heb het zelf nooit opgemeten trouwens....
 
Qua grootte zal er inderdaad niet veel verschil zijn, meer de looks en geen leer/ leer. Maar is het 3-spaaks leren stuur geen onderdeel van het klein leer pakket?
 
Mijn auto rijdt gewoon, trekt niet in het stuur, ook niet bij het remmen.

Wat ik bedoel met recht uitrijden heb ik omschreven. De monteur vertelde dat de electronica ervoor zorgt dat je op een rechte snelweg, met een wekdek die iets helt, de auto rechtuit laat stoeren, hoewel de weg wat scheef afloopt. Wanneer de weg ineens anders helt, zou de computer hier niet gelijk op reageren. Ik probeer het eventjes in mijn Jip en Janneke-taal te omschrijven.

Hiervoor heb ik een Ibiza gehad, met sportonderstel. Deze stuurde veel zwaarder en preciezer.

De monteur vertelde dat de zwaarte van de stuurbekrachting ingesteld kon worden via de boordcomputer. Omdat mijn auto binnenkort aan de computer moet voor een eufel, kon hij dit meenemen. Niemand heeft dit tot dusverre gedaan?

Ik heb overigens een plastic stuurwiel, niets sportiefs aan.:biggthumpdown:
 

GuusO

Nieuw lid
Volgens mij heeft de O2 een hydraulisch bekrachtigde stuurinrichting. De bekrachtiging doet niets zelf, er zal eerst een stuurbeweging gemaakt moeten worden door de bestuurder voordat de bekrachting meehelpt. Hoe zou de elektronica moeten weten of de weg afloopt? Misschien via de ABS sensoren? Andere auto uitgerust met Lane Departure Warning hebben de beschikking over een camera achter de voorruit die wegbelijning herkent en daarop, mits de richtingaanwijzer niet bediend wordt, een trilling geeft in stoel of stuur.

GuusO
 

___JC___

Forumguru
Ik heb m iets laten verlagen waardoor het sturen alweer wat meer weerstand geeft tov standaard. Stuurt lekker moet ik zeggen!
 

octofreak

Actief lid
Ik ben ook benieuwd. De " standaard " instelling is niet slecht, maar je weet gewoon niet hoe het anders kan...
 

Constant

Erelid
Ik moest even wennen na mijn vorige auto (VW Golf III GT TDi) die stuurde inderdaad directer. Maar op langere ritten is de instelling van m'n Scout minder vermoeiend.
 
Nou ik vind de besturing van de octavia eigenlijk te licht. Met name in bochten is de besturing iets te vaag rond het grensbereik en op rotondes. Rij nu op winterbanden en dat maakt het er niet beter van.

Zou er het liefste 17 inch 225 velgen en banden onder gooien, maar dan ben ik denk ik veel comfort kwijt.
 

sitechris

Donateur
Nou ik vind de besturing van de octavia eigenlijk te licht. Met name in bochten is de besturing iets te vaag rond het grensbereik en op rotondes. Rij nu op winterbanden en dat maakt het er niet beter van.

Zou er het liefste 17 inch 225 velgen en banden onder gooien, maar dan ben ik denk ik veel comfort kwijt.

Ik heb 17 inch 225/45 velgen zonder sportonderstel en ik merk qua comfort nauwelijks een verschil met de 16 inch velgen die ik daarvoor had (en die ik nu met mijn winterbanden weer om heb liggen). En de wegligging en besturing gaan er met 17 inches wel iets op vooruit. Plus dat het optisch een stuk mooier is. Mijn advies, gewoon doen! Als je wilt, mag je een keer komen rijden om een oordeel te vellen. Maar dan wel even wachten tot medio maart, dan liggen mijn zomerbanden weer eronder.
 
Bovenaan Onderaan