Stuurbekrachtiging op sportstand zetten

D'r zitten nu 15 inch velgen onder en ik rijd nogal veel per jaar (+50.000 km/s), dus ben daar huiverig voor.

Als mijn huidige banden op zijn ga ik kijken naar velgen en banden, maar dan ben je zo min. 750 euro verder.
 
De auto is naar de dealer gegaan.

Op de Octavia 2, was het veranderen van de stuurbekrachtiging mogelijk, maar dan veranderde tevens andere waarden. Ik heb ze het niet uit laten zoeken en maar zo gelaten.
 

Constant

Erelid
Wat ik bedoel met recht uitrijden heb ik omschreven. De monteur vertelde dat de electronica ervoor zorgt dat je op een rechte snelweg, met een wekdek die iets helt, de auto rechtuit laat stoeren, hoewel de weg wat scheef afloopt. Wanneer de weg ineens anders helt, zou de computer hier niet gelijk op reageren. Ik probeer het eventjes in mijn Jip en Janneke-taal te omschrijven.
Anders moet men even op de A44 gaan rijden, daar gaat de snelweg een smalle brug over met afwijkend wegdek (wegdek is prehistorisch maar de brug kan/mag niet worden vervangen) en ineens begreep ik je verhaal een stuk beter.
 

VEEJAY

Forumguru
De auto is naar de dealer gegaan.

Op de Octavia 2, was het veranderen van de stuurbekrachtiging mogelijk, maar dan veranderde tevens andere waarden. Ik heb ze het niet uit laten zoeken en maar zo gelaten.

Ow was wel benieuwd wat er dan nog meer aan waarden veranderd??
 

Timothee

Actief lid
Ik vind dit wel een erg apart verhaal. Het mag dan wel in jip-en-janneke taal zijn uitgelegd, maar ik geloof er niks van dat een computer "voelt" hoe het wegdek loopt.

Er is al eerder een keer een topic geweest over het stuurgevoel en de verstelbaarheid van de stuurbekrachtiging. Zoals in dit topic ook wordt aangehaald met een tweetal externe links, is het in principe technisch mogelijk, maar wil volgens mijn eigen ervaring geen dealer dit aanpassen omdat ze er geen support op krijgen van PON. Ik ben er bij drie verschillende dealers voor langs geweest en allemaal keken ze me ongelovig aan tot ik ze de info onder de neus duwde. Toen hebben ze met PON gebeld en die gaven aan dat het niet kon en / of dat ze geen support boden. Dan weigeren de officiële dealers dus ook elke medewerking...

Overigens is de bandenkeuze ook erg bepalend voor het stuurgedrag. Op mijn Continental winterbanden rijdt de auto comfortabeler maar "dweilt" hij nogal op de snelweg wat de stabiliteit niet ten goede komt. Met de (m.i. te harde) Bridgestone zomerbanden is ie niet erg comfortabel en stil, maar ligt ie wel merkbaar strakker in de bochten.

Het grootste nadeel van de stuurinrichting van de Octavia vind ik zelf nog altijd de te nadrukkelijke centrering waardoor je continu zit te corrigeren tijdens snelwegritten (bij niet al te vlak asfalt)...dat levert je op den duur nogal wat pijn tussen de schouders op.
 

yup

Lid
Waarom is dat zo ongeloofwaardig, het zou kunnen dat het werkt dmv ABS sensors etc? Bijv. dat het ding het verschil in wielsnelheid opmeet en dmv dat het stuurgevoel aanpast?

Trouwens, op http://www.gerritspeek.nl (VAGcom website) kan je meer informatie vinden over dit onderwerp, allemaal staan ze onder het kopje S (stuurbekrachtiging, stuur, stuurhoek etc.)
 

VEEJAY

Forumguru
Mijn huidige O2 voelt qua sturen zwaarder dan mijn vorige O2. Terwijl mijn vorige O2 juist heel brede banden had. Kan ik dit nu wel of niet laten aanpassen of is het een kwestie van inrijden?
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb het even opgezocht: Bekrachtiging wordt ingesteld naar gelang de uitvoering;

Mobilitaetshilfe is b.v. voor invaliden, zeer lichte besturing.

{Lenkhilfe}
Steuergerät Anpassung
STG 44 (Lenkhilfe) auswählen
STG Anpassung -> Funktion 10

-> Kanal 01 (Kennlinie)
Nach Fahrwerksart und Federbereich wird die Kennlinie der Servounterstützung geändert (Abgleich mit PR-Nummern des Fahrzeugdatenträgers).
00 - 2UA & L01/L29; 2UB & L06/L07; 2UC & L03/L75
01 - 2UA & L02/L06; 2UB & L13/L40; 2UC & L10/L74
02 - 2UA & L07/L13; 2UB & L57/L60; 2UC & L55/L58
03 - 2UA & L14/L19; 2UB & L61; 2UC & L59/L62
04 - 2UA & L20/L25; 2UB & L66/L67; 2UC & L63/L68
15 - mit Mobilitätshilfe
 
Bovenaan Onderaan