stuurbekrachtiging probleem :/

MatthijsTM

Nieuw lid
hallo allemaal, ben ik weer haha

ik heb een probleem met het sturen in mijn Fabia..

ik heb al een groot aantal topics doorgelezen en ik kan er nog steeds niet achter komen wat het is..
mijn stuurbekrachtiging werkt over het algemeen gewoon goed maar er is een probleem wat (tot nu toe) alleen bij een warme motor voor komt en als ik vrij snel stuur.
als ik thuis kom moet ik omdraaien in de straat, als ik dit doen dan valt soms de stuurbekrachtiging volledig weg. dan moet ik vol in de ankers omdat het een lage snelheid is dus het sturen wat meer kracht kost dan normaal.

ik heb mijn accu doorgemeten met een warme motor en de uitkomst is dat ik wel genoeg spanning heb. normaal 12.5V en als de motor stationair draait 14.2V.
dit is vrij normaal dus aan de accu zal het niet liggen. maar het rare is, ik krijb als dit gebeurt geen indicatie op het dashboard van een stuurprobleem..
Het olie peil is ook nog goed.

iemand ideeën/suggesties?

Laatst bewerkt:

MatthijsTM

Nieuw lid
Heeft de pomp een apparte olietank dan ? Nooit geweten haha. Maar welke vloeistof zit er dan onder de groene dop rechts voorin bij het motor blok?

Antera

Donateur
Op het reservoir of deksel staat een tekentje normaal gezien meen ik waardoor je kan zien waar wat voor is

MatthijsTM

Nieuw lid
Niet onnodig quoten aub!

Bij deze niet echt :S alleen iets wat lijkt op spaans ofzo haha

Laatst bewerkt door een moderator:

VWim

Forumguru
Zo ziet ie er meestal uit, in ieder geval de dop:
Stuurbekrachtiging-Olie-Reservoir-066121011--1J0422371C-.jpg

Cordoba

Forumguru
Er zijn eigenlijk maar 2 reservoirs met hydraulische olie: één voor de stuurbekrachtiging, en één voor de remmen.

MatthijsTM

Nieuw lid
Niet onnodig quoten AUB

remvloeistof heb ik gevonden, en blijkbaar zit stuurbekrachtiging in een reservoir onder de accu. ik zal wel even een foto, misschien dat jullie dan weten wat het derde reservoir is :)

Laatst bewerkt door een moderator:

passatboy

Forumguru
3 de reservoir is voor n.o.s op de zijkant van je knipper hendel staat een knopje , duw dat maar eens in op een lege straat :laugh:

Cordoba

Forumguru
Nummer 4 is koelvloeistof, dan nog vloeistof voor airco, brandstoftank, motorolie, versnellingsbakolie, dus als je echt goed zoekt vind je nog aardig wat vloeistoffen.

MatthijsTM

Nieuw lid
Vanavond weer last van gehad ... ik had mijn koppeling ingetrapt en de auto draaide dus stationair. Maar het kan denk ik niet aan de stroom liggen omdat de dynamo wel een normaal voltage aflevert aan de accu van 14.2V

(Ondanks de problemen vind ik de faab nog wel een leuke auto alleen ik heb soort van een beetje pech hahaha)

Ronnie

Forumguru
14,2Volt is de laadspanning, de laadstroom is een heel ander verhaal......
Ik zou dan toch maar eens een capaciteitstester op de accu zetten, als dit voldoende is kun je het accuverhaal wegstrepen. Blijft er een versleten stuurpomp over.
Je kunt natuurlijk ook even een andere (goede!!) accu proberen en kijken of het probleem nog steeds bestaat.

Cordoba

Forumguru
@Antera : dat geldt toch alleen als de pomp via multiriem aangedreven wordt (en bij Fabia heb je dat toch niet meer, of zijn er versies waar dat wel zo is)?

Ronnie

Forumguru
Alleen elektrohydraulische stuurbekrachtiging.........
( dus geen snaar aangedreven stuurpomp)

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ronnie: ik neem aan dat je bedoelt elekro-hydraulisch

(elektromechanisch is toch systeem met alleen electromotor, dus zonder hydraulisch systeem voor de stuurbekrachtiging)

Bovenaan Onderaan