Stuurbekrachtiging...

Dag luitjes,

Vandaag mijn auto weer terug van de garage na een beurt, distributiekettingwissel, multiriem en stuursensor vervangen. Motortje is nu weer heerlijk rustig.

De monteur zei dat t stuurprobleem nog steeds niet 100% verholpen is. Hij heeft de stuurhoeksensor vervangen, ingeleerd en vloeistof gecheckt en bijgevuld. Afgelopen avond heb ik een testrit gedaan en heb nog steeds problemen met knipperende lampen en raar sturen. Na 15 minuten ging het oranje stuurtje weer branden, maar de stuurbekrachtiging was nog wel aanwezig..

Zitten er meer sensoren in het hele stuurgebeuren? Heeft m'n monteur misschien het e.e.a. niet goed uitgelezen? Ik denk/hoop niet dat de pomp de boosdoener is, lijkt me niet want hij schakelt wel in en bekrachtigd dan ook..

Wie o wie kan mij hier verder mee helpen :-)
 

Octavia32

Forumguru
Haal de accu Pool los wacht een halve minuut doe de accu Pool er weer op start de motor en draai het stuur een keer helemaal naar links en daarna helemaal naar rechts. Misschien dat het nu wel weg blijft. Misschien heeft hij een bitje gemist.
 
T uitlezen is met een Delphi diagnoseprogramma gedaan. Het inleren zo ver ik weet bij de dealer. Ik heb zelf geen vcds, wel n oude versie van vagcom met een cheape kabel maar ik gebruik die nooit (ooit eens van eBay gehaald, maar begreep dat je daarmee eerder dingen sloopt dan uitleest)

K baal wel want ging er van uit dat t allemaal gefixt zou zijn.
 

Antera

Donateur
Uitlezen zoals vermeld zal meer duidelijkheid moeten geven in de oorzaak. Misschien wel slechte stekker verbinding of kabelbreuk. Het kan helaas meer oorzaken hebben.

Misschien stuurhuis zelf niet lekker meer waardoor het niet soepel wilt lopen..ken 2 verhalen van 2 audi a3 rijders die ook klachten hadden en waarbij ze het gehele stuurhuis hebben vervangen voor de problemen weg waren. Geen garantie natuurlijk maar wie weet
 

Joske

Forumguru
En hier op het forum is met vervangen van accu dit probleem ook al een keer opgelost geraakt. Mss eens een accu wisselen om dat uit te sluiten?
 
Ik zal jullie tips meenemen. Hopelijk valt t allemaal mee en is het iets eenvoudigs. K had inderdaad al van m'n monteur begrepen dat het ook het stuurhuis kan zijn. Maar t lijkt me zo onwaarschijnlijk omdat het niet aan 1 stuk door voorkomt. T lijkt eerder een contactje ofzo.

Kan ik evt bij iemand terecht van t forum die vcds heeft. Kan ik in ieder geval weten hoe en wat met m'n auto.

Thx voor jullie hulp en tips!
 
Oké: zojuist mijn auto uit laten lezen bij een vakgarage/bcs en het schijnt dat de verkeerde sensor is vervangen.. De stuursnelheidsensor is de boosdoener, in principe klinkt t logisch want bij 'snel' sturen gaat t ook behoorlijk zwaar. De live data gaf ook aan dat de sensor geen puls geeft. Stuurpomp is gelukkig ok, de parameters waren normaal.

Daarna ben ik bij de Skoda dealer geweest waar de stuurhoeksensor is ingeleerd en daar zeiden ze dat het van alles kan zijn maar dat er inderdaad twee typen sensoren zijn.. Persoonlijk vond ik dat er allemaal maar wat te makkelijk mee om werd gegaan (ik niet weet ik niet weet). Dat t bij de vakgarage ineens wel duidelijk is laat dus zien dat m'n monteur niet goed naar de uitleesgegevens heeft gekeken. Jammer. Maargoed.

Ik ga toch nog de accuspanning checken, ben benieuwd wat daar uitkomt. To be continued. :-)
 
Goedendag leute,

Paar dagen geleden accu gecheckt:
- Zonder verbruikers aan (sleutel uit contact): 12.63v
- Contact op ACC (radio aan, aanjager aan en lampjes dash branden): tussen 12.30 a 12.50v
- Tijdens starten als de startmotor zijn werk doet: zakt ie volgens de multimeter een fractie naar 9v ofzo
- Motor gestart: 14.07v

Ik ben benieuwd naar jullie reacties of dit klopt...

Dan verder: Ik kan niks vinden over een stuursnelheidssensor. Ook via ETKA kan ik niks vinden.
Alleen twee typen sensoren: Stuurhoeksensor en Draaihoeksensor (zullen wel het zelfde zijn alleen ze zien er beide wel totaal anders uit).

Zou het dan toch aan de accu liggen? Ik merk namelijk ook dat als ik op de cruise rijd en ik zet de ruitensproeier voor aan, dan valt de cruise 90% van de gevallen uit, misschien dat dit komt door de extra stroom wat ie dan trekt..

Wie o wie helpt mij uit de brand :D
 

Cordoba

Forumguru
Behalve de stuurbekrachtiging, is ook de CC een bekende verbruiker die uitgeschakeld wordt bij lage accuspanning.
De gemeten waarden zijn niet direct alarmerend, maar wel ietsje aan de lage kant, alleen de 9V tijdens starten is laag, maar dat kan best aan de meter/manier van meten liggen.

Zodra er systemen uitvallen: stop dan eens, en meet je accuspanning. Verder kijk even of het uitvallen van de stuurbekrachtiging is, kort nadat je bijv. hebt gestart (en de accu dus een prestatie heeft moeten leveren).
 

Antera

Donateur
Tijdens starten mag de accu niet terug vallen naar 10 volt of minder aangezien de electronica het dan niet meer zo leuk vinden. Het lijkt op jouw bevindingen dat de accu toch niet alles meer is

0
 
Ik zal eens van accu wisselen dan. Ik heb wel twee vragen hierover:
Hoe kan een te lage accucapaciteit/spanning een foutcode gooien dat de stuursnelheidsensor niet werkt?
En daarnaast, een draaiende motor levert bij mij ruim 14v, hoe kan dit dan nog steeds te laag zijn? :-p

Het euvel begint overigens het ene moment pas laat tijdens een rit en het andere moment al gelijk na t starten..

Top dat jullie meedenken :-)
 

turboturbo

Forumguru
+1 @Joske , @martijnthomas je zal niet de eerste zijn die dergelijke problemen heeft als gevolg van een slechte accu.
Er zijn genoeg voorbeelden hier op dit forum van ogenschijnlijk goede accu's en knipperende verlichting (koplampen) en/of kerstverlichting op het dashboard etc.

Wat ik ervan begreep is dat vroeger merkte je goed aan een accu dat die langzaamaan slechter werd. Tegenwoordig is dat moeilijker te merken en moet dat en met een goede accutester gemeten worden, en/of proefondervindelijk door eens te wisselen met een nieuwe en te kijken wat er dan gebeurt.

Overigens heeft @Antera aangegeven dat de spanning tijdens starten al te laag is. Toch een indicatie.

Ik ben benieuwd!
 
De zoektocht gaat verder.. Accu tester er aan gehangen en getest, capaciteit was iets minder maar verder gaf de tester geen foutmeldingen, vervolgens nagelnieuwe accu er aan gehangen en weer gestart: weer geknipper en de pomp die steeds aanslaat.. Dus de accu is uitgesloten. :(
 

Bosi

Lid
Filmpje van de schommelende voltage tijdens t probleem en de inschakelende pomp:
Wellicht eens een blik werpen op de dynamo. Vlak voordat hij door dr lagers heen liep ook last van vlakkerende verlichting, uitvallen van de cc, zwakker branden van de verlichting als ventilator of achterruitverwarming wetd ingeschakeld. Bleek achteraf dat stroomverdeler en het hoog en laag spanning ook overleden waren. Ook de aarding kabel van de accu aan het chassis wil nog wel eens een probleem zijn.
 
Bovenaan Onderaan