Suffe softwarefout

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />

Dutch: zie deze site eens Daar komt die foutcode ook voor. Iets met een regelapparaat. Gaat in dat geval over Audi.

[/ QUOTE ]

Dank voor de tip, maar helaas niets nieuws.

Regelapparaat is de ECU of (in mijn geval) eventueel de Haldex-ECU. Maar het regelapparaat doet 't gewoon nog wel, dus de melding is ten onrechte. Volgens de dealer is er niets mis met de auto.

De fout met de ECU is dus puur dat hij meldt dat er iets mis is met hemzelf...

Kortom, zou jij een nieuwe ECU à 700 euro bestellen om alleen die foutmelding weg te krijgen? Ik niet. Dus ik hoop dat Pedro Hartog nog iets voor me kan betekenen (we hebben contact). Met andere woorden, dat het softwarematig kan worden opgelost, ondanks het feit dat het een hardwarefout is. Dat zal wel afhangen van de vraag of de fout in het gedeelte zit dat een tuner kan aanpassen of dat het in een niet-overschrijfbaar gedeelte zit dat is vastgebakken op de ECU - tenminste, zo redeneer ik in lekentermen. Hoe zo'n ECU in werkelijkheid in elkaar zit, weet ik niet. Wel benieuwd naar trouwens. Dus als er mensen zich geroepen voelen...
grin.gif


Maar goed, lukt het niet, jammer dan. Dan rijden we gewoon door met het motorwaarschuwingslicht aan.

Als er echt iets aan de hand is, dan springt hij wel op rood en in noodloop...
grin.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Jullie hier ook maar even op de hoogte houden, want het is best interessant. Dit was dus mijn foutcode:

http://wiki.ross-tech.com/index.php/16985/P0601/001537

En dit is zo ongeveer het verhaal erachter:

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=915672

Om die 18 pagina's even samen te vatten...
grin.gif


Er is een bepaalde serie ECU's van Bosch (de HS-serie) met een zwakke plek. Die kan uit zichzelf voorkomen, maar wordt meestal getriggerd door een programmeerfout in opgesoldeerde chips van een tuner (de ouderwetse manier dus, bij OBD-tuning komt 't niet voor). In de Vortex-link gaat het vooral om de Amerikaanse tuner APR, maar kennelijk is Oettinger destijds ook in deze val getrapt. Door deze samenloop van omstandigheden loopt de checksumberekening mis, waardoor deze foutmelding ontstaat. (Want CRC-fout = ECU kapot, zo is de redenering.)

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Checksum

Normaal gesproken schakelt de ECU de auto dan uit en is hij niet meer aan de praat te krijgen. Maar aangezien het hier niet om een echte storing gaat, maar om een bug, blijft de auto het gewoon doen. Je merkt verder ook niks. Alles doet 't, alle 210 pk's zijn aanwezig.

Om de fout te verhelpen, moet de ECU worden vervangen door een exemplaar uit een andere serie, waarna de Oettinger-chip wordt teruggezet. Chip terugzetten is gratis (hoort bij de Oettinger-service, doet Jeroen Dik in Nederland), maar een nieuw regelapparaat kost 700 euro. En aangezien de garantie al een tijd is verstreken...

Andere mogelijkheid bespreek ik nu met Pedro Hartog. Voor mij gelukkig iets dichterbij dan JD, maar hij helpt me er sowieso prima mee. Maar dan moet de Oettinger-chip wel uit te lezen zijn en de kans daarop is vrij gering: die zit er in negen van de tien gevallen gecodeerd op gesoldeerd.

En anders Oettinger aanspreken op hun fout, zoals APR in de VS uiteindelijk voor een oplossing heeft gezorgd.

Leg ik 't zo goed uit, Pedro?
grin.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
*schop*

Gisteren bij Pedro langsgeweest. En hoezee, de Oettinger-chip was uit te lezen! Dus we kunnen verder met een oplossing die aanzienlijk goedkoper wordt dan 700 euro...

Dank, Pedro! :D

Verder zet Pedro nog wel wat vraagtekens bij de vermogensopgave van Oettinger. De tune zou daarvoor te conservatief zijn. Maar goed, wat niet is, kan nog komen... ;)
 
A

andreg

Heeft Pedro nu oetinger er af gehaald en opgeslagen dan de originele terug gezet en daarna die oetinger weer terug of iets van hem zelf?
 

skodaspecialist

Nieuw lid
Als de storing in je motorregelapparaat , regelapparaat defect aangeeft kan je als de auto ABT getuned is deze laten '"repareren'' bij pon en dit kost lang geen 700euro(afhankelijk hoelang geleden de tuning is uitgevoerd)
Het is een bekend probleem bij deze 1.8T motorregelapparaten i.c.m. tuning
Dus terug naar de tuner zou ik zeggen!
 

Dutch4x4

Senior Member
Auto is alleen niet door Abt getuned, anders hadden we die oplossing allang gekozen.

Abt had geen software voor de ARX-motor in de 4x4 turbo, dus is de dealer destijds naar Oettinger gestapt.

Het kan ook worden opgelost door Jeroen Dik, die de reparaties voor Oettinger in NL doet, maar die zit nogal ver bij mij uit de buurt. Dus oplossing via Hartog is voor mij gemakkelijker.
 

Dutch4x4

Senior Member
Zo, opgelost, en goed ook.

Mijn dank aan Pedro Hartog is groot. Een prima adres, daar bij Alkmaar!
 
Bovenaan Onderaan