Sunroof alleen te sluiten tijdens het rijden?

Fif

Lid
Mijn sunroof gaat niet dicht als ik stil sta. Hij blijft openstaan op de ventilatie stand noem ik het maar.
Als ik rijd, gaat hij wel helemaal dicht. In de handleiding zie ik niks over deze feature.
Wat zijn de andere ervaringen?

Karstieman

Forumguru
Wil hij wel dicht maar gaat ie vanzelf weer terug open? Of doet de sunroof helemaal niks als je de sluitknop swiped of tikt?

Fif

Lid
hij gaat wel dicht maar gaat direct weer open op de kiepstand. Net of er iets tussen zit. Als ik rijd gaat hij wel direct dicht

hemi24

Forumguru
Even terug naar de dealer, dan is de afstelling niet goed, of de rail vervuild of iets in die richting…

Zonnegordijn heeft er niets mee te maken.
Zoals @hemi24 zegt, terug naar de dealer. Dit is de inklembeveiliging welke te veel weerstand detecteert. Bij mijn OC03 was dat destijds omdat het panoramadak onder spanning of scheef gemonteerd was.

Fif

Lid
maar waarom werkt het dan wel als ik rijd?

Ik ga zeker een afspraak maken met de dealer

Bij mijn Octavia werkte het soms zelfs nadat ik de auto een halve meter voor- of achteruit had gereden. Wanneer je rijdt spelen er natuurlijk andere krachten dan wanneer de auto stilstaat.

Karstieman

Forumguru
maar waarom werkt het dan wel als ik rijd?

Ik ga zeker een afspraak maken met de dealer
De inklembeveiliging werkt niet als je rijdt. Dan gaat de sunroof full power dicht.
Als de sunroof in stilstand dicht dn meteen weer open gaat dan ligt dat inderdaad aan de inklembeveiliging. Vaak staat bijv. je auto iets getordeerd ( schuin, bergaf oid.)
Bij mijn vorige Octavia was een beetje wd40 / siliconenspray in de rails de oplossing.

Oh ja, als je stilstaat, dan 3x achterelkaar proberen het raam te sluiten. De 3e keer is er geen inklembeveiliging meer actief en zal hij gewoon sluiten.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Maar de rails van het zonnescherm liggen naast (parallel aan) die van het zonnedak, wellicht geeft dat net het beetje 'spanning' zodat het wel lukt.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als het rail-frame van het dak een klein beetje scheef kan trekken, zal 'ie blokkeren, maar als het railframe van het gordijn de zaak weer (wat) recht trekt sluit 'ie wel.............zomaar een idee.

Bovenaan Onderaan