Superb 1.4 tsi 20% bijtelling!

Vandaag werd ik gebeld door de dealer. Er schijnt volgens PON een 1.4 tsi Superb Combi aan te komen met 20% bijtelling! Goed nieuws voor de leaserijders. Details volgen als ik bij de dealer geweest ben :super:
 

Bakkertje

Forumguru
De prestaties zullen waarschijnlijk gelijk zijn aan die van de huidige 1.4 TSI (Bij de O2 is er ook geen verschil)
 

Darkside

Forumguru
Idd zou mooi zijn en eens tijd worden.
een 122pk sterke 1.4 zal geen strepentrekker zijn. Maar een mooie elegance uitvoering zal ik er niet voor laten staan.
Grootste 'ergenis' van de superb omdat de passat wel met lichte benzine motoren te bestellen is.
 
Yep dat is idd een ergenis. Verder jammer dat je geen DSG kan krijgen in de huidige 1.6 TDI Greenline en wel in de 1.6 versie van de Passat.
 

Bakkertje

Forumguru
En de Superb combi 1,4 is alleen in Active, Comfort en Ambition Business Ed. te krijgen. Niet in Elegance. Maar als je de Passat een beetje aangekleed wil hebben, dan moet je naar de highline. En zelfs dan kan de Ambition B.E. nog heel sterk mee in het vergelijk. En zeker in prijs!

Ik had vandaag een proefrit in de Peugeot 508 SW 1.6 thp. Erg nerveuze motor en nog erger, vanaf het moment van instappen was mijn vrouw misselijk, zelfs toen ze zelf reed. Daarna langs mijn eigen Skodadealer gereden om de Superb te bekijken en meer info te vragen over de 20% Superb tsi. (had 'ie overigens nog niet). Tja... vrouw blij, dealer blij en ik dus ook weer blij. Alleen die 125 pk... ik twijfel zo over het trekken van mijn caravan van 1400 kilo. Wat te doen??
 

Bakkertje

Forumguru
@gerard1970, die 125 pk is voldoende om de caravan te trekken, daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken. 200 nm koppel en een 6 bak daar ga je het zeker mee redden!
 
Ik heb nu een O2 2.0 Fsi. Ook 200 Nm, maar 150 PK. Als ik deze O2 naast de S2 zet op caravantrekker.nl presteert de S2 eigenlijk op alle fronten minder. Is mijn O2 dan zo goed...?

Kan t natuurlijk gewoon proberen (die 20% maakt wel behoorlijk wat goed!) en eventueel als het echt tegenvalt nog eens kijken wat er te chippen valt.

@Bakkertje: heb jij ervaring met de caravan?
 

reeseend

Forumguru
Ik heb ook getwijfeld over de trekkracht van de 1.4 TSI.
Mijn vorige O2 met 1.6 fsi heeft natuurlijk minder koppel dan een 1.4 tsi maar toch denk ik niet dat de caravan (1100kg) soepeltjes over de bergen wordt getrokken.
Het is jammer dat je niet eerst alles kan testen met auto en caravan combinatie. Denk dat een 1.8 TSI meer geschikt is, maar die heeft zeker geen 20% Bijtelling.

De keuze die ik nu heb gemaakt zou voldoende moeten zijn voor de aankomende jaren :grin: O2 RS 2.0TFSI

Succes met kiezen
 

Bakkertje

Forumguru
@Gerard, ik heb zelf wel wat ervaring met een Caravan. Dat was een 1000 kg max Wilk achter een 1,9 TDI Passat (90 pk, 210 nm) en dat ging echt prima. Ik merk dat aardig wat mensen zich blindstaren op het rijden met de caravan. Persoonlijk vind ik dat je, je keuze niet voor die 1 a 2x per jaar dat je met de caravan op pad gaat af moet laten hangen. Nu hebben we overigens een Wilk die max 1500 kg mag wegen, die gaat straks achter de Superb 1.6 TDI greenline met 105 pk en 250 nm. Daar zal ie het best moeilijk mee hebben, maar voor mij weegt dat niet op tegen de 100 euro netto per maand die ik nu minder kwijt ben dan wanneer ik een 2.0 TDI had genomen die het zeker makkelijker kan.
Terug on topic: Natuurlijk gaat een 1.8 tsi minder moeite hebben met de caravan, maar de 1.4 kan het ook. Ik heb eens een leen Golf Plus mee gehad met een 1.4 TSI (en DSG). HEt is echt een ontzettend krachtige motor met veel trekkracht onderin.
 

hemi24

Forumguru
Tegenwoordig moet iedereen met 95 km/h in het 5e of 6e verzet tegen de berg omhoog met een caravan: 25 jaar terug ging ik met m'n ouders op vakantie met een passat variant diesel met 54pk en een bijna vierkant knaus aan de trekhaak. Nooit het probleem gehad dat we onder aan de berg moesten kamperen...
 

jalex_h

Forumguru
Als er een caravan van 1400 kg achter moet, zou ik, als het dan toch een 20%-bijtelling moet zijn, voor de 1.6 TDI gaan. Al rijdend is de benzine welliswaar steeds net iets sneller, maar bij het wegrijden op een helling krijgt hij klop van zijn diesel-broeder. Doorgaande routes zijn nooit zo stijl, maar eenmaal daarvanaf kun je op dat gebied toch voor rare verassingen komen te staan.

Overigens heeft Hemi24 wel een punt dat we vroeger met heel wat zwakkere caravantrekkers ook boven kwamen. Hoewel de caravans toen ook een stuk minder zwaar waren. En zowel de diesel als de benzine leveren (volgens caravantrekker.nl) met 1400 kg aan de haak prestaties waar je vroeger slechts van kon dromen. Dus ik zou me maar niet te sappel maken.
 

hemi24

Forumguru
:ot: Enig nadeel van de 1.6 TDI is dat de 1e versnelling vrij hoog begint en voor het wegtrekken met een caravan op een helling dus eigenlijk minder geschikt is!
 

jalex_h

Forumguru
@Hemi:
Zowel de 1.4 TSI DSG (in de Passat althans, maar dat zal in de Superb echt niet anders zijn) als de 1.6 TDI rijden in de eerste versnelling 8km/u bij 1000 toeren, dus ik zie hier geen nadeel (overigens is dat, zeker voor een diesel, niet bijzonder lang. Mijn 1.8 TSI DSG rijd 7 km per 1000 toeren en mijn oude Touran 1.9 TDI 8 km/u).

Even op caravantrekker.nl gekeken (caravan 1400 kg en 450 kg in de auto):
Passat 1.4 TSI DSG (Superb met die bak staat er nog niet in) kan tot zo'n 10% vanuit stilstand wegrijden en de 1.6 TDI tot zo'n 15%.
Gewoon zorgen dat je toerental rondom je max. koppel zit als het erom gaat spannen.
 

hemi24

Forumguru
@Jalex_H: je vergeet even dat een Octavia en een Superb met 1.6 TDI een 5 versnellingsbak hebben en niet zoals de Passat 6...

T.o.v. de 1.9 TDI is de overbrenging van de handbak ook weer langer, dus al met al helpt het niet mee bij het wegtrekken op een helling.

DSG is natuurlijk weer een heel ander verhaal.
 

Bakkertje

Forumguru
@Hemi: De 1e en 2e versnelling zijn volgens mij het zelfde. De 3e, 4e en 5e zijn langer. Er zit ook een aardig gat tussen de 2 en 3 bij mijn Superb 1.6 tdi.
Het wegrijden zal geen probleem geven, het enige wat wellicht spannend zou kunnen zijn is als je van z'n 2 naar z'n 3 wilt op een steile helling..
Ow en de Passat met 6 bak mag 1400 kg trekken vs 1500 kg die aan de haak van de Superb mag (dat was voor mij 1 van de redenen om voor de Superb te kiezen)

Volgens mij is het hele caravan kan niet achter een 1.6 of 1.4 verhaal puur om de wederhelften ervan te overtuigen dat we toch die zwaardere motor onder kap willen :rockon: (heheheh)
 

hemi24

Forumguru
De 1.6 bevalt mij MET aanhanger of caravan in elk geval beter dan ZONDER last aan de haak, want goed belast lijkt de motor veel taaier dan dat deze met onbeladen auto doet vermoeden...

Om die reden zou ik ook gerust een 1.4 TSI voor een caravan durven knopen.
Was de Yeti met 1.2 TSI vorig jaar trouwens niet uitgeroepen tot trekauto van het jaar?!?
 
De 1.6 tdi presteert prima als trekauto. Ik ben zelf op pad geweest met een 1400 kg Home-Car. 1 t/m 3 gaat prima. Zijn 4 is juist wat minder. Die lijkt echt heel kort. De schakelindicator ondersteunt die stelling want bij teruggaan van 5 naar 4 wordt gelijk de suggestie gedaan om terug naar de 3 te gaan. De 5 is juist weer prima, zelfs boven verwachting. Je kan op snelweghellingen lekker lang in zijn 5 door blijven rijden.
Persoonlijk zou ik niet enthousiast worden van het idee om een 1400 kg caravan achter een 1.4 tsi te hangen. De trekkracht van diesel onderin is altijd al een belangrijke factor geweest voor het rijden met een caravan.
 
Bovenaan Onderaan