Superb 1.4 tsi 20% bijtelling!

hemi24

Forumguru
@Quicky01: Voor de levensduur van je motorblok zou ik je toch willen adviseren om wat meer op je gehoor af te gaan dan i.p.v. de schakelindicator als je met je caravan rijdt..!
De situatie die je schetst met het terugschakelen van 5 naar 4, waarna de indicator aangeeft dat je nog verder terug moet naar 3 geeft al aan dat je veel te laagtoerig rijdt.
Motoren lopen doorgaans niet stuk door deze goed belast wat meer toeren te laten draaien, dit i.t.t. als je ze constant laat "smoren".
Met onze 1.300 kg zware Eifelland merk ik dat de auto bij 90 km/h in de 4 mooier loopt dan in de 5, wat wordt ondersteund door het feit dat de boordcomputer aangeeft dat het verbruik in de 4 gunstiger is dan in de 5.

Onbelast trouwens hetzelfde verhaal met rijden rond 65 a 70 km/h: schakelindicator geeft aan dat er moet worden doorgeschakeld naar 5 terwijl het verbruik dan oploopt en de motor niet mooi loopt.
 

turboturbo

Forumguru
Precies, een motor moet je niet laten 'zwoegen'. Lage toeren rijden op langere stukken is natuurlijk altijd het beste, tenzij er sprake is van veel belasting. Heuvel of berg op, of een caravan.... Dan kun je rustig - beter zelfs - hoger in de toeren hangen.
Je gaat zelf ook niet in de hoogste versnelling een heuvel op met je mountain-bike: dat doe je in een lage versnelling zodat je per omwenteling minder kracht hoeft te leveren.
 
Natuurlijk 'luister' ik naar de motor. En visueel schakel ik op snelheid en toerental. Bovendien voel je bij het gas geven dat de motor het niet trekt en schakel je terug. Wat ik dus wel merk is dat de 1.6 tdi in zijn 5 opmerkelijk gemakkelijk blijft doorlopen, ook bij glooiende hellingen. Ter vergelijking: mijn vorig auto was een focus 1.8 tdci met 116 pk/300nm. Die had juist wel een heel sterke '4' maar in zijn 5 kon hij een kruissnelheid van 90km/u gewoon niet aan. Dan viel hij terug en moest ik terugschakelen. Dat heb ik bij de S2C niet.
Qua verbruik heb ik in duitsland een proefje gedaan. Een tijdje op CC in zijn 4 met 90 km/u en daarna 90 km/u op CC in zijn 5. In zijn 5 geeft de computer een iets beter verbruik aan. in zijn 4 8,9/100 km en in zijn 5 8,5/100 km.
 
Tja, het uitgangspunt is niet de 20% maar het feit dat mijn lease-schaal zich beperkt tot A) benzine (ik rij maar 27.000 per jaar en dieselen mag pas vanaf 45.000) en B) max CO2-uitstoot van 162 gram. En deze 2 uitgangspunten zijn heilig en hier wordt niet van afgeweken...:biggthumpdown:

Ik zou zo weer een Octavia 1.8 tsi bestellen (liefst de Scout, maar ja, die CO2...) ware het niet dat de Octaaf 1.300 mag trekken in benzineuitvoering en mijn caravan max 1400 weegt. Ik wil daar geen risico mee lopen.

Per jaar gaan wij zo'n 5 - 6 keer weg met de caravan. Van die 27.000 die ik per jaar rij, zijn er zo'n 6.000 tot 8.000 met caravan. Da's dus best veel en zeker meer dan de gemiddelde Nederlander. Dat betekent dat ik redelijk wat wensen heb. Ik kan mezelf wel onder de gevorderde caravanner rekenen, dus rijden ermee lukt me wel. Ik heb in het verleden ook gedieseld, heb ook wel met 90 pk diesels (oude tdi's) en ook met 145 Nm benzine-auto's gereden met 1200 kilo aan de haak. Toch heb ik wel op hellingen in de file gestaan en de combi achteruit moeten laten scharen om weer weg te kunnen komen. En dat wil ik nooit meer! Ben het wel met jullie eens dat we steeds meer verwend zijn, en meer willen.

En natuurlijk willen we steeds meer. Maarrrrr.... Deze Superb zou me financieel ook wel lekker passen: Bijna net zo duur in de lease als mijn Octavia, groter, zeker zo luxe. Ik ga er gewoon voor. Nu nog even kijken of ik het mooie glazen dak er in kan krijgen. Past wel in de gewone 1.4 tsi, maar niet in de tdi-greenline. Hopen dat t wel te bestellen is. De dealer (Holsch Lelystad) zoekt t nu uit.

Je had overigens de reacties op het Peugeot 508-forum moeten lezen toen ik melde dat t toch geen 508 werd maar een Superb, haha. Ze snapten er niets van!
 
Vandaag nog even bij de dealer geweest. Ze hebben nog even met de importeur gebeld. Over 2 weken zijn details en prijzen bekend en kan de auto besteld worden (yes!).
 

RogerS

Forumguru
Je had overigens de reacties op het Peugeot 508-forum moeten lezen toen ik melde dat t toch geen 508 werd maar een Superb, haha. Ze snapten er niets van!
Nou ik wel... Qua design vind ik de 508 tegenvallen (dat zegt ex Peugeot 407 rijder...)....
Nou veel plezier ermee.
Over mijn ervaring met de Superb (1.8 TSI met DSG) en een caravan (leeg 1090 KG beladen zo'n 1400 KG) waarbij wij deze zomer ruim 3000 KM door Scandinavië hebben getoerd, niets dan lof. Elk helling werd met speels gemak genomen. En met gemak met een vaartje van 95 KM invoegen op de Duitse autobahn vanaf een Rastätte..
 
Gistermiddag een telefoontje van de dealer. De definitieve uitstootcijfers zijn door Skoda bekend gemaakt. De Superb HB 1.4 tsi Greenline stoot 139 gram CO2 uit en zit daarmee onder de grens voor 20% bijtelling (de grens ligt op 140 gram). De Combi zit op 141 gram..... 1 grammetje CO2 teveel. En dat gaat meteen 5% meer bijtelling kosten...:confused:
 
Bovenaan Onderaan