Superb 1.6 tdi schokt in 5de versnelling bij 70-75km/uur

Bakkertje

Forumguru
@vanguard, ik las elders dat je pas een paar km achter de kiezen hebt, als ie wat meer gelopen heeft wordt ie wat soepeler (bij mij wel in ieder geval) ik kan er schakelui mee rijden. Tuurlijk gaat ie na terug schakelen wat vlotter, maar ik heb geen absolute noodzaak voor m'n gevoel (wel op basis van enkel ik als bestuurder in de auto..)
 
Ik vind het echt te lage toerentallen, zoals hier eerder aangehaald is krijgt de krukas en de lagers het zeer zwaar te verduren.
Ik krijg juist te horen je moet wat hoger in de toeren rijden met een TDI en dat vooral op max koppel! Dan heeft de motor het makkelijker omdat hij zijn trekkracht levert en gebruikt gemaakt van de turbo ipv doodsmoren met 1300 a 1400 toeren.

Test het maar eens uit altijd toerenteller op max koppel houden hoe zuinig de auto dan is! Ik rij met mijn 1.9 TDI 80 in zijn 4 ipv van 5. Mooi rond de 2000 toeren op max koppel: Resultaat laag verbruik en je laat motor werken in het gebied waarin die zijn kracht levert ipv van zonder turbo te laten ronddraaien en te veel krachten op lagers en krukas te zetten.

Reden van de schakelindicator is puur voor de milieu labels en de uitstoot... Verder zoveel mogelijk negeren en niet meer naar kijken. Zeker voor de particuliere koper die lang met zijn auto wil doen negeren dat ding.

Het is ook beter voor blok om lekker rond max koppel te draaien en zo nu en dan keer flink doortrekken om alles gangbaar te houden.
 

Bakkertje

Forumguru
@skodacombi: Helemaal mee eens, en het maximum koppel van de 1.6 TDI is al beschikbaar vanaf 1500 toeren.
 
Dat is zeker netjes @ 1500 rpm, rijden op max koppel kan prima maar niet te veel er onder laten komen. 1.9 TDI schijnt nog iets beter te trekken vanaf lagere toeren. Ik heb zelf nog geen ervaring met de 1.6 TDI, al denk ik dat het eerder een 2.0 TDI gaat worden in de toekomst.

Vind de 1.9 TDI prima maar volgende mag nog wel slag krachtiger zijn en 6 bak ipv 5 bak, zeker met 5000 km in de maand of meer is wat power fijn.
 

hemi24

Forumguru
En dat is precies de reden waarom ik niet voor de Superb 1.6 TDI heb gekozen. Een (te) lichte motor voor een naar verhouding zware auto. Of zoals mijn vrouw zei tijdens een proefrit: "Deze auto doet het niet", beter dan dat kan ik het niet verwoorden.

Zo heb ik de 150k km met de 1.6TDI in een O2 ook ervaren, zeker na eerst 122k km een 1.9TDI met 105pk te hebben gereden (zonder roetfilter) die wou namelijk wel van z'n plek...
 

Bakkertje

Forumguru
Om even terug te komen op de originele vraag, vanmorgen even een proefje gedaan door 75-80 te rijden in z'n 5. Mijn S2 draait dan zo'n 1400 toeren en als je dan gas geeft versnelt ie weliswaar langzaam, maar echt schokken doet ie niet. Het is meer brommen omdat ie (te) laag in de toeren zit. Zodra je boven de 1500 toeren komt is ook dat weg. Snel gaat het dan inderdaad niet, maar het gaat wel.
 

hemi24

Forumguru
Onder de 1.500 omwentelingen krijg je, als het goed is, ook de melding terug te schakelen als je het gaspedaal stevig intrapt, toch?
 

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij werkt de schakelindicator niet zo zeer op toerental meer op basis van de belasting. Als ik bijvoorbeeld in een vrij hoge versnelling een berg (voor zover je daar in NL over kunt spreken ;) ) op rijdt krijg je het verzoek om terug te schakelen..
 

mikehotel

Actief lid
Mijn ervaring met de schakelindicator (1.8 TSI handbak) komt in grote lijnen overeen met hetgeen hier verwoord is. Bij 80km/uur moet je volgens de indicator al naar 6, maar dan bedraagt het toerental zo'n 1800 toeren. Je merkt dat wanneer je in zijn 5 blijft rijden, de motor veel lekkerder/vlotter oppakt wanneer je iets gas bij moet geven.
 

andrehj

Forumguru
Dat is dan weer het voordeel van de DSG. De mijne rijdt vanaf zo'n 70 al in de 7 en draait dan maar 1500 toeren. Motortje vindt dit prima en rustig versnellen gaat ook nog. Wil ik harder versnellen, dan schakelt de DSG gewoon een trapje (of meer) terug. En omdat vanaf de 7 de 6 altijd al voorgekozen is, gaat dat in een fractie van een seconde.
 

RDE

Lid
Zo heb ik de 150k km met de 1.6TDI in een O2 ook ervaren, zeker na eerst 122k km een 1.9TDI met 105pk te hebben gereden (zonder roetfilter) die wou namelijk wel van z'n plek...

Hee, dat had ik ook bij een dagje toeren in een SC1.6TDI. Mijn Octavia was een stuk soepeler...
 
Zoals meerdere malen al is geschreven; door te lage toerentallen (onder de 1500 toeren) komt er veel kracht op de krukaslagers te staan. Sommigen zullen zich afvragen waarom? Hier een korte uitleg, in de hoop dat mensen een beetje de kennis hebben van motoronderdelen...
Bij lage toerentallen (belast in hoge versnelling): Wanneer de drijfstang nog rechtop staat, ontstaat er boven de zuiger door het lage toerental al een verbranding. Omdat de zuiger recht naar beneden wordt gedrukt, en de drijfstang nagenoeg nog verticaal omhoog staat, worden de krukas/drijfstanglagers aan de onderzijde zeer zwaar belast, met snelle slijtage tot gevolg.
Bij een hoger toerental (meer richting het toerental waar het koppel van de motor ligt) staat de drijfstang al onder een grotere hoek, omdat de krukas al wat verder verdraaid is. Op het moment dat er boven de zuiger de verbanding plaats vindt, kan de zuiger makkelijker verder naar beneden geduwd worden (omdat die drijfstang al onder een hoek staat).

Vergelijk het met je fiets: Wanneer je trapper rechtop staat, en je zet er kracht op, gebeurd er niet veel. Er komt alleen veel gewicht op je naaf te staan.
Wanneer je trapper iets verder naar voren bewogen staat, en je zet dan kracht, is het veel gemakkelijker om de fiets op gang te krijgen.

Vertrouw dus niet blindelings op je schakelindicator. Schakel niet te vroeg naar een hoge versnelling.
En af en toe even in een zo hoog mogelijke versnelling doortrekken naar zo'n 4000 omw/min. Voor dieselmotoren is dat geen probleem (uiteraard met een goed olieniveau, distributieriem in goede conditie, etc).
Bij hogere toerentallen wordt alle roet uit de turbo en EGR-troep uit de inlaat van de motor geblazen.
Praktijkvoorbeeld; Er zijn aardig wat motoren, waarbij het inlaatspruitstuk gedemonteerd is, waarbij de kanalen (die naar de inlaat kleppen toe gaan) helemaal dicht geslipt zaten met troep. De gaten waren 2x zo klein geworden. Grotendeels de fout door het altijd rustige rijden.
Ook heb ik een keer een kapotte turbo gezien; er was altijd zo rustig mee gereden, dat de schoepen van de turbo en het slakkenhuis vol zaten met roetdeeltjes. Totdat de beste meneer op vakantie de bergen in ging met zijn caravan. De turbo werd na zeer lange tijd voor het eerst flink belast, en werd roodgloeiend heet. Maar ook de roetdeeltjes in de turbo. Deze roetdeeltjes gingen ook gloeien, waardoor de turbo oververhit raakte (en in de bergen op de heenweg dus spontaan kapot ging). Ook puur door altijd rustig rijden.
 

Gummie

Lid
Bovenstaande doet me denken aan een soortgelijk fenomeen met onze vorige auto... (V50 2.0D)
Omdat de injectoren in stadsverkeer eigenlijk op te weinig opbrengst stonden afgesteld, heeft men in het menu dit bijgesteld...Het was voor het betreffende toerental een goede oplossing maar het haperen leek zich te hebben verplaatst naar een ander motortoerental. Vroeger op school al eens geleerd over een zgh. kritisch toerental van dieselmotoren en het vermijden hiervan. Volgens mij is de oplossing hier boven al aangegeven.
 
Bovenaan Onderaan