Oke vandaag grote dag, eerste shakedown van een Superb
, dankzij dit forum wat punten op voorhand gechecked en wat punten van aandacht welke ik probeer ter plekke te beoordelen.
Ik heb momenteel 3 potentiële modellen op de korrel, welke eigenlijk allemaal van begin 2009 zijn en rond de 100.000 gelopen hebben. Van 2 weet ik dat ze geen olie hebben gebruikt tussen de beurten in dus dat doet me vermoeden dat het olieprobleem hier geen noemenswaardige rol speelt. (van wat ik lees
komen dit soort problemen vaak veel eerder aan het licht).
Van beide zal ik ook contact opnemen met de originele eigenaar om na te vragen of er inderdaad geen olie is toegevoegd.
Vreemd is wel dat ik hoor dat ketting/nokkenas problemen voornamelijk bij 1.2 en 1.4 voorkomen maar 2 van de superbs al iets rond of de ketting zelf vervangen is. Vervelende is dat juist de grootste kanshebber hier compleet niets van laat zien en ik dus huiverig ben of er mogelijk toch wat aan zit te komen?
Deze ketting zit intern geloof ik hè? dus valt optisch of gevoelsmatig niets aan te checken? Is dit door een monteur wel te beoordelen, of is het alleen maar wachten totdat hij kuren gaat vertonen? En als dit zo is en het is een bekend fenomeen, kan ik me dan nog op een of andere terugroepactie beroepen naar 6 jaar? (heb een vemoeden
)
Ik lees ook iets over een motorcode CDAA en CDAB, is dit iets dat te controleren is en kan ik daar iets uit afleiden?