Superb 2 Combi - nauwelijks non-Greenlines?

mikehotel

Actief lid
Wegens omstandigheden heb ik de afgelopen paar weken veel moeten rijden. Bepaald geen straf in een S2C 1.8TSI Elegance BNS :-), maar het viel me op dat nagenoeg alle andere S2C's die ik zag rijden, een Greenline was. Ik begrijp best dat het in de lease op dit moment een no-go is om niet voor de lage bijtelling te gaan, maar blijkbaar worden er nauwelijks non-Greenlines verkocht?

Overigens lijkt me de keuze voor een Greenline primair financieel te zijn, gezien de wijze waarop er in het algemeen met deze "milieu-vriendelijke" uitvoeringen wordt "laaggevlogen".
 

bouwer

Nieuw lid
tja een greenline heb je een bijtelling van ca 3500 euries. en jij bent rond de 5600 euries kwijt... voor 2100 euro kan je wel eens een gaspendaal tot onder in trappen. hou je nog over
 

mikehotel

Actief lid
@Bouwer:
Ik doe niet aan bijtelling, auto is privé aangeschaft. En voor wat betreft dat "gaspedaal tot onderin trappen", dat is met +200pk in het vooronder helemaal niet nodig. :) Dat doe ik alleen omdat het kan, niet omdat het nodig is.
 

RayDelft

Forumguru
Ik heb een 25% model (S2 combi elegance businessline + veel extra's) en dat kost geld inderdaad. Ik weet niet eens precies hoeveel maar het zal zo'n 550 netto per maand zijn.
Daar kan je heel veel andere leuke dingen mee doen. Maar goed, plezier kost geld en plezier heb ik er elke kilometer mee. Die 550 euri ben ik al aan benzine kwijt zo'n beetje, dus de rest van de auto is dan "gratis".
Geen verzekeringskosten, geen wegenbelasting, geen onderhoudskosten, geen afschrijving, geen brandstofkosten, dus ik vraag me dan af, wat kan ik voor 550 euro netto rijden als ik het prive moest betalen?
Antwoord: Niet veel dus, althans zeker niet deze auto. Dus voor mij geldt: Veel plezier voor dat geld. Voor dat bedrag kan je in elk geval van zn langzalzeleven niet in zo'n auto rijden. Er zijn heel wat mensen die geen auto van de zaak hebben en dus alles voor eigen rekening moeten doen. Ik vind dat sommige leaserijders dan ook niet zo moeten zeuren.
 

Bakkertje

Forumguru
Niet iedereen met een greenline is een laagvlieger, en niet alle leaserijders trappen hun auto af. Ten eerste kost het je gewoon geld, want wangedrag (lees buitensporige slijtage of beschadigingen en ook brandstofverbruik) komen tegenwoordig vaak gewoon ten laste van de berijder. Om nog maar te zwijgen over oom agent die het begrotingstekort probeert te dichten..
Het laagvliegen gebeurd (als je het mij vraagt) voornamelijk door de heren en dames in de premium merken en de mensen in de bus van de baas.

Maar inderdaad veel van de Superbs en Octavia's zijn greenline uitvoeringen, geef me maar ongelijk voor 100 euro netto per maand minder rijd ik nog steeds in een erg complete auto die voor de Nederlandse snelwegen prima gemotoriseerd is en waar de sleurhut van 1500 kg (max) achter mag. En voor die 1200 euro per jaar kunnen we lekker een keer extra op vakantie,
 

RayDelft

Forumguru
. En voor die 1200 euro per jaar kunnen we lekker een keer extra op vakantie,

En zo maakt iedereen terecht zijn eigen afwegingen. En over het laagvliegen met de auto van het bedrijf; ik herken me er zeker niet in. Mijn auto kan je gerust kopen, ik rijd rustig, maar vind het leuk om heel af en toe eventjes een beetje vlot door te trekken. Voor de rest vind ik het een sport om zo veel mogelijk kilometers uit een tank te halen. Ik zal dat af en toe even gassen nooit met een koude motor/koude olie doen. Ik rijd mijn auto nooit door de wasstraat (ookal worden de kosten betaald) maar was hem zorgvuldig met veel water met de hand en zet hem keurig in de was (eigen rekening). Ik houd de deurrubbers soepel etc. met de nodige beschermingsmiddelen en reinig de auto ook achter de rubbers, in de sponningen etcetera waar"zich "onzichtbaar"vuil ophoopt. Kortom ik houd van techniek en snufjes en behandel het met respect. Misschien ben ik wel extra voorzichtig juist omdat de auto NIET mijn eigendom is. Als ik mijn auto inruil krijg ik steevast de complimenten voor de staat waarin hij verkeert, vaak met de opmerking "Dat zien we vaak heel anders". Kortom er zullen best uitgeleefde leasebakken zujn, maar dat is geen regel.
 

jalex_h

Forumguru
Misschien ben ik wel extra voorzichtig juist omdat de auto NIET mijn eigendom is.

Zo werkt het bij mij ook. Al direct bij mijn eerste lease-auto ging ik er voorzichtiger mee om, het is en blijft ten slotte andermans auto...

Overigens, om terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp, het was mij ook al opgevallen. Daar zit van mijn kant zeker geen oordeel achter. Of je nu een 1.6 diesel of een 3.2 TSI hebt, of je nu een Active of Elegance hebt, het blijft wel dezelfde auto met dezelfde kwaliteiten.
 

mikehotel

Actief lid
jalex_h; zei:
Daar zit van mijn kant zeker geen oordeel achter.
Voor de goede orde: dat is ook niet de bedoeling van mijn opemingspost. Gaat mij om het opvallend grote percentage aan Greenlines.

Voor wat betreft het "laagvliegen" valt het mij wel op dat er relatief veel wordt doorgereden met de Greenlines/BlueMotions/EcoFlex en hoe ze maar mogen heten, net als met het hybride-spul. En aan dat laatste is weinig premium aan, weet ik uit eigen ervaring. Overigens is doorrijden of laagvliegen wat anders dan aftrappen. Voor dat laatste hoef je niet snel te rijden, maar is lomp rijden voldoende.
 

eddiea

Forumguru
Het blijft dan wel dezelfde auto maar ik vind de de 1.6tdi wel afbreuk doen aan het rijplezier. Ik heb ten tijde van de aanschaf van mijn superb ook een proefrit gemaakt in zowel de 1.6tdi als in de 1.4tsi maar ik vind beide motoren veel te licht voor een auto als de superb. Even snel inhalen is er niet bij. Het financiele oogpunt snap ik zeer zeker wel en je rijdt natuurlijk niet voor lul...
 

Bakkertje

Forumguru
De 1.6 in de Superb heeft mij bij de proefrit ook niet echt overtuigd, maar na het passeren van de 20 dkm ervaring lijkt ie steeds soepeler te worden. Alles in perspectief natuurlijk want echt vlot inhalen is er inderdaad niet bij, maar ruim plannen hoeft nu ook weer niet. Ik kan hem ook rustig in z'n 5 laten staan bij het inhalen.

Dat er veel rondrijden dat is gewoon omdat wij hollanders niet teveel willen betalen, voor mij is de Superb de ideale auto gezien m'n gezin met 3 kids, gunstige bijtelling en het feit dat de caravan erachter mag. (bij de Passat is het bijvoorbeeld 1400 kg max). En Skoda biedt dan natuurlijk ontzettend veel value for money, simply clever zeg maar..

Last but not least, ik heb mezelf een rustige rijstijl aangemeten, de auto leent zich er perfect voor (of beter gezegd hij nodigt niet uit om te scheuren) en ik heb gemerkt dat het een mooie ontspanning is. De rit van werk naar huis (ca 1,25 uur) is voor mij dan ook de tijd om je werk achter te laten, relaxen en dan als je thuis bent ook echt thuis te zijn. Dat was vroeger wel eens anders als je hebt zitten stressen in de auto en stik sacherijnig thuis kwam. Oh en ook niet onbelangrijk, ik win er max 10 minuten mee op het stuk van 108 km. 2 verkeerslichten tegen en je bent de tijd ook kwijt, niet de moeite dus.. Maar eerlijk is eerlijk ik heb wel echt even om moeten schakelen..
 

___JC___

Forumguru
Je hoort zelfs de dealers erover dat 90% van alles wat de showroom verlaat een bijtellingsvriendelijk exemplaar is. Welkom in Nederland.. :)
 
Afgezien van het fiscale effect, zijn er ook steeds meer werkgevers die eisen stellen aan de maximale broeikasgas uitstoot van hun wagenpark. Dit zal in de toekomst alleen maar toenemen.
 

RayDelft

Forumguru
Last but not least, ik heb mezelf een rustige rijstijl aangemeten, de auto leent zich er perfect voor (of beter gezegd hij nodigt niet uit om te scheuren) en ik heb gemerkt dat het een mooie ontspanning is. .

Ik herken dat wel en denk dat het niets met de motor te maken heeft. Mijn 2.0 TSI heeft genoeg motor, maar ik merk dat ik het vermogen niet of nauwelijks gebruik. Door het soepele karakter en hoge koppel kan je hem lui rijden. Daarbij komt dat het hele karakter van de auto al helemaal niet uitnodigt om nerveus te gaan zitten bumperkleven. Misschien voelt hij daarvoor toch wat te log aan. Als vanzelf kies je voor een comfortabele rustige stijl van rijden en dat is eigenlijk een groot compliment voor de auto en komt de veiligheid voor iedereen ten goede. Heel lang geleden heb ik proefgereden in een Audi, ik weet niet meer of het de eerste A4 of de laatste 80 was. Het was er eentje met een nogal opgefokte turbo 2 liter. Een heerlijk ding, maar ik weet nog dat hij lekker liep als je hem flink in de toeren joeg. Ik herinner me dat ik als maar op de linkerbaan zat en wilde dat iedereen naar rechts opschoof. En als mn voorganger dan naar rechts ging, gas erop en er voorbij. Terug bij de dealer wist ik dat ik deze auto niet moest gaan rijden. Het ding dwong gewoon tot een min of meer asociaal rijgedrag en dat past me niet zo en vond ik veel te gevaarlijk. Het karakter van een auto bepaalt dus je stijl voor een groot deel. Misschien dat het daarom zo vaak een BMW is die hijgerig aan je bumper kleeft?
 
Ook mij valt het op dat het veel Greenlines (of andere varianten met lagere bijtelling) zijn op de Nederlandse wegen. Lijkt me niet onlogisch gezien het feit dat steeds meer werkgevers (zo ook de mijne) het meer en meer promoot om als werknemer mee te doen met 'Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen' en het dus promoot om een auto te kiezen met lage CO2 uitstoot. Als je dan als werknemer een gunstiger leasetarief voorgeschoteld krijgt, waardoor er meer opties/accesoires aangeschaft kunnen worden, ben je snel om. Hierbij opgeteld dat een Superb met 1.4 tsi of 1.6 tdi zeker niet onder gemotoriseerd is en dus meer dan genoeg vermogen leveren om goed mee te komen, wordt de keuze alleen maar makkelijker. Oow ja, in Nederland zijn er maar weinig momenten dat je de maximum snelheid van 120 km/h op de snelweg kunt halen, dus waarom een motor met een overkill aan vermogen? Daar heb je in mijn ogen alleen maar iets aan als je een paar keer per jaar met vakantie gaat over de snelwegen bij onze oosterburen.

En wat RayDelft ook al zegt; een Superb nodigt niet uit toch 'jagerig' rijgedrag. Hiervoor reed ik een Seat Ibiza Sport met hetzelfde motorvermogen; dat was een echt 'gooi en smijt' autootje. Vreemd genoeg is de Superb niet langzamer, maar zorgt er wel voor dat ik veeeeel relaxter rijd (als vanzelf).
 

Bakkertje

Forumguru
Daar heb je in mijn ogen alleen maar iets aan als je een paar keer per jaar met vakantie gaat over de snelwegen bij onze oosterburen.

En zelfs daar kun je met een 1.6 TDI prima meekomen, cruise snelheden van 170 zijn prima te doen en bergaf heb ik de mijne op 214 km/uur gehad (op de maxi-dot)
 
Ik sluit me graag bij je aan Bakkertje! Ook al ben ik met mijn Superb Greenline nog niet bij de oosterburen geweest; met mijn Ibiza ging dat meer dan prima met snelheden tot 180 km/h! En ik verwacht dat dat met de Superb niet anders zal zijn...
 

andrehj

Forumguru
Last but not least, ik heb mezelf een rustige rijstijl aangemeten, de auto leent zich er perfect voor (of beter gezegd hij nodigt niet uit om te scheuren) en ik heb gemerkt dat het een mooie ontspanning is. De rit van werk naar huis (ca 1,25 uur) is voor mij dan ook de tijd om je werk achter te laten, relaxen en dan als je thuis bent ook echt thuis te zijn. Dat was vroeger wel eens anders als je hebt zitten stressen in de auto en stik sacherijnig thuis kwam. Oh en ook niet onbelangrijk, ik win er max 10 minuten mee op het stuk van 108 km. 2 verkeerslichten tegen en je bent de tijd ook kwijt, niet de moeite dus.. Maar eerlijk is eerlijk ik heb wel echt even om moeten schakelen..
Hier ben ik het helemaal mee eens, en ik zou de 1.6 tdi ook serieus hebben overwogen als deze niet één enorm manco had gehad: de ontbrekende automaat. Om een autorit echt relaxt en comfortabel te maken is die nou eenmaal nodig, en helaas heeft VAG besloten om op de 1.6 tdi en 1.4 TSI's bij de S2 geen automaat te leveren. Eeuwig zonde, want beide zijn er zeer geschikt voor.
Nu heb ik dus voor de 1.8 TSI moeten kiezen, die weliswaar zeer comfortabel snel is, maar wel meer brandstof verstookt dan een 1.4 TSI of 1.6 TDI.
 
De 1.6tdi voldoet prima. Ik ben een laagvlieger (alleen op de snelweg) en dat gaat prima, zelfs in Duitsland. Geen haar op mijn hoofd die nog denkt aan 25% bijtelling. Overigens zie je andere merken ook alleen maar gunstige bijtellings auto's bv Passat Bluemotion en Peugeot 507 1.6 tdi. Bij Renault is de 14% bijtelling Megane niet aan te slepen.
 

Bakkertje

Forumguru
@andrehj, inderdaad een automaat zou het plaatje helemaal afmaken en zeker met de 1.6 TDI, de 1.4 TSI heb ik niet ervaren in de S2 (wel in een golf plus). Wie weet over 2,5 a 3 jaar ...
(mocht er iemand uit Tsjechië meelezen, ja doe maar! :) )
 

MarcoO2

Forumguru
Misschien dat het daarom zo vaak een BMW is die hijgerig aan je bumper kleeft?
Het valt mij juist vaak op dat die zogenaamde premium-auto's die in je nek hijgen, niet bepaald de topmotorisering aan boord hebben. Ik wordt vaker "gebumperkleefd" door een 316 of 318 dan een 325, zeg maar. Gelukkig volstaat een toefje gas dan om ze weer kwijt te raken! ;)
 
Bovenaan Onderaan