superb 4X4

Hey,
Even een dringende vraag. ik ben aan het kijken naar een nieuwe superb combi. ik zal geregeld met de auto naar Duitsland gaan in de sneeuw. En ik vraag mij dus af wat de meerwaarde van 4x4 is bij de superb (of octavia). Aangezien er een haldex koppeling tussen de voor en de achterwielen zit, ben ik bang dat de achterwielen te laat gaan mee duwen en dat de voorbanden al grip verloren hebben (op sneeuw en ijs dan weliswaar). heeft iemand hier ervaringen mee?

De haldex koppeling verdeeld indien nodig de kracht zo snel tussen voor- en achterwielen dat de voorwielen niet eerst gaan doorslippen.
We zijn net terug van de wintersport met de scout en hebben met alle sneeuw en ijs geen kettingen nodig gehad, geen 1 keer doorgeslipt.
Alle 2 wiel aangedreven wagens kwamen zonder kettingen niet weg. 4x4 is dus absoluut een meerwaarde.

Onlangs heb ik namelijk een proefrit gemaakt in de 1.8tsi combi. En ik vond dat de auto vrij snel over zijn voorwielen weg slipt, ook bij wegrijden bij een stoplicht. Ik had verwacht dat de traction control daar wel wat aan zou doen. Maar die grijpt dus te laat in. En ik dacht dat het misschien hetzelfde geval zou zijn bij de 4x4.

Constant

Erelid
Ik moet een bocht zeer haaks met hoge snelheid nemen op een glad wegdek om het ESP/ASR lampje aan te krijgen.

Vacaro

Senior Member
In winterse omstandigheden(nat, sneeuw,ijzel) en modderige ondergrond ga je veel aan je 4x4 hebben, wel in winter winterbanden monteren, anders ben je veel voordeel kwijt.
Ik heb dit ondervonden doordat ik pas half deze winter met winterbanden reed.
Bij snel hoeken zal mss achterkant eventjes uitwijken, maar wordt direkt gecorrigeerd. Zelfs bij snel optrekken met TC op gaat die dan nauwelijks doorslippen.
Zelfs met trailer(+/-1400kg) erachter op een geopad(zanderige rijpiste) nog weggeraken.
Ik wil eigenlijk niet anders meer dan 4x4.

skodaboy

Forumguru
In winterse omstandigheden(nat, sneeuw,ijzel) en modderige ondergrond ga je veel aan je 4x4 hebben, wel in winter winterbanden monteren, anders ben je veel voordeel kwijt.
Ik heb dit ondervonden doordat ik pas half deze winter met winterbanden reed.
Bij snel hoeken zal mss achterkant eventjes uitwijken, maar wordt direkt gecorrigeerd. Zelfs bij snel optrekken met TC op gaat die dan nauwelijks doorslippen.
Zelfs met trailer(+/-1400kg) erachter op een geopad(zanderige rijpiste) nog weggeraken.
Ik wil eigenlijk niet anders meer dan 4x4.

ik kan hier nog weinig aan toevoegen,ik ben ook heel tevreden over m'n 02 4X4 en wil ook niks anders meer dan een 4X4.
toen er enkele weken terug zoveel sneeuw op de wegen lag en meestal maar 1 rijstrook vrij was,durfde praktische niemand op het linker rijvak rijden,maar met de 02 4X4 met winterbanden géén probleem..
linksvak op en rustig aan 50,60 en soms tot 70km/u de hele file voorbij...:smiley29:

Lordje

Actief lid
Heeft iemand met toeval een 1.8TSI Superb met 4x4 en kan die me zeggen hoe het verbruik zich in real life is?
Die van mij is nog in bestelling en begin me zo wat meer en meer vragen te stellen blijkbaar :)

Gieliovd

Forumguru
In real life geen ervaring.

Toch eigenlijk middels redeneren komen we een heel eind. Een 4x4 is gewoon een 4x2 met indien nodig 4x4, achterwielaandrijving.

Dus het enige dat meerverbruik geeft is een incidenteel gebruik van het achter differentieel en het meergewicht van het 4x4 systeem van aandrijfassen, tussenbak, koppeling etc.

Wat geeft dat voor resultaat? 5 procent? 10?

r_d_k

Actief lid
Ik sluit mij volledig bij de eerder genoemde reacties aan. In het verleden heb ik een Golf V 4x4 gereden. Hierbij is het mij slechts 1 maal gelukt om de ESP ingeschakeld te krijgen op 160.000km. Hiervoor moest ik wel zwaar onbenullig een bocht in sturen.:rockon:

Mijn vorige auto was een voorwiel aangedreven auto, maar ik heb vanwege veelvuldig rijden met caravan (ook in de sneeuw) weer voor een 4x4 gekozen.

Het verbruik zal meer zijn dan de een vergelijkende voorwiel aangedreven variant, aangezien de auto een hoger eigen gewicht heeft.

Succes met de keuze!

___JC___

Forumguru
Ik heb mn 1.8TSI 4x4 vanochtend opgehaald. :489: Als je me ff helpt herinneren zal ik het verbruik hier af en toe posten.

Lordje

Actief lid
Prachtig TC, je hebt ongeveer dezelfde config of wat ik bestelde, alleen kleur is zeker anders :) Briljiant Silver hier.
En proficiat met je nieuwe wagen.

ik ben aan het kijken naar de combi 4x4. en dan in het zwart of mocca brown(??? de kleur uit de reclame). ik ben heel erg benieuwd wat jou ervaringen zijn. Vooral wat betreft tractie bij glad wegdek.

Nu twee dagen gereden met de nieuwe superb :laugh: de 4X4 alleen nog maar kunnen testen met droog weer, maar echt top. Nu een paar keer snel bij een stoplicht weggetrokken, en geen enkel piepje van de banden. Zelfs bij snel afslaan vanuit stilstand, geen moment gripverlies. tot nu toe zeer tevreden!

___JC___

Forumguru
Lekker he 4x4.. :grin:
Overigens blijft het verbruik wel wat fors. Ik zit nu op ruim 6.000km en als ik mn zware rechtervoet los laat dan zit ik al snel op 9,5 liter per 100km.

haha, ga ik ook nog last van krijgen ben ik bang. hoewel ik het volgens de boordcomputer voor elkaar heb gekregen om vanuit lelystad naar assen te rijden met 7,5l/100km. maar ik vertrouw de computer nooit helemaal, en aankomend weekend 500km rijden in duitsland!:xyxthumbs:

skodaboy

Forumguru
de 4X4 alleen nog maar kunnen testen met droog weer, maar echt top. Nu een paar keer snel bij een stoplicht weggetrokken, en geen enkel piepje van de banden. Zelfs bij snel afslaan vanuit stilstand, geen moment gripverlies.

idd dat is met de 02 4X4 ook zo,ook op een nat wegdek kom je prima en vlot van je plek..zelfs bij snel weg trekken...:xyxthumbs:

Bovenaan Onderaan