Superb als lease-wagen

Goeie-avond!

Heb hier het forum ontdekt en de laatste 10 pagina's aan topics al eens onderzocht naar nuttige tips,
weetjes en ervaringen, maar heb nog enkele vraagjes. Eerst even situatie-schets...

Mag dus een wagen van het bedrijf, "krijg" een bepaald bedrag, en kan dan naar wens eigen
inbreng leveren. Zo ben ik een aantal wagens gaan kijken en er een offerte laten opstellen;
Seat Exeo ST 143pk Sport, VW Passat Variant 105pk BMT,
Audi A4 Avant TDIe 136pk, Skoda Superb Combi Ambition.
(onderaan in kleinere lettertjes een volledig overzichtje)

De goede en toch wel tijdloze inrichting/afwerking, overdadige ruimte, gunstige prijs, mooie opties,...
hebben mij in de richting van de Superb gestuurd. Het uiterlijk kan me niet helemaal bekoren, maar
dit weegt niet op tegen de vele voordelen. Was ook helemaal geen Skoda-liefhebber, maar de Superb
heeft me in dit geval toch doen keren, en Skoda blijft ook wel onderdeel van de VAG-groep.

Heb wel besloten om voor de 2.0 CRTDI 140 pk Greentec te gaan, daar de 1.6 Greenline te kort
lijkt te schieten, ben nu verwend door een Seat Ibiza EVO 1 (110 pk en lichtgewicht)


Maar toch nog enkele vragen:
- Men spreekt van een "verlaagde ophanging", wat mag ik hier onder verstaan? (1,5cm?)
- Hoe is het met wegligging en bochtenwerk gesteld? Van mij mag het best wel stug zijn, niet te zwevend
- Zijn er nog opties die ik ECHT er bij moet nemen? Of die nu net de meerprijs niet zo waard zijn?
- Foto's van velgen en kleuren zijn altijd welkom! Zo ook gebruikerservaringen of aandachtspunten

Alvast bedankt!

_____________________________________________
Hier het lijstje om het bericht niet NOG langer te maken;
Audi A4 2.0TDIe
136pk (+leer, xenon, GPS, verwarmde zetels)
Persoonlijk vond ik deze vrij duur uitvallen in deze configuratie

- VW Passat 1.6 CRTDI 105pk Blue Motion (stoffen zetels,
electrische koffer, zonneschermen, verduisterde ruiten,
zetelverwarming, dynamische Xenon en LED voor- en achter)
Op zich ook een goede kandidaat met een strak uiterlijk

- Seat Exeo 2.0 CDTDI 143pk Sport (bovenop het uitgebreide
arsenaal aan opties nog extra: leder, Bose Sound Systeem,
Verwarmde zetels, Bluetooth, PDC voor- en achteraan)
Was mijn persoonlijke favoriet, ook gezien de Seat-historie.
Enkele verouderde elementen en de toch wel krappe ruimte
binnenin weerhouden mij uiteindelijk om dit model te kiezen.

- Dan de Skoda Superb Combi 2.0 CRTDI 105pk Greenline
Hier vrees ik dat de motor mij gaat teleurstellen, dus...

- Skoda Superb 2.0 CRTDI 140pk Green Tec Spect
Bovenop de vele standaard opties volgende toegevoegd:
Bekleding Rubicon - Dashboard Onyx-Onyx, +PDC vooraan,
Adaptieve Bi-xenon koplampen,verwarmde voorzetels,
verduisterde ruiten, zonneschermen, electrische kofferklep,
KESSY-systeem en het pack Company Amundsen
(GPS, CC, PDC achter, Tapijten, metaalkleur, Bluetooth
en multifunctioneels stuur, automatische dimfuncties)
 

Noord26

Forumguru
Geen offerte gekregen voor een Jetta met 14% (hybride)? SuperB is een veel betere keuze geweest!

- Verlaagd is dacht ik 1cm lager als normaal.
- De SuperB is wel afgestemd op comfort het is geen scheurijzer. Relatief snel onderstuurd. Het verlaagde onderstel is wel wat stugger als normaal. Prima compromis tussen lekker sturen en comfort.
- Opties die je moet hebben? Ik weet niet wat er allemaal al standaard op zit, maar ik zie dat je al Xenon en PDC voor/achter hebt. Die zijn wel een must. Automatisch dimmende binnenspigel ben ook zeer van gecharmeerd geraakt. Ik hoor veel goede verhalen over het zonnedak. Verder zit er alles op wat je kunt wensen. Is het een automaat overigens? Want eenmaal gereden met DSG heb ik mijzelf voor genomen dat de volgende auto dat ook moet hebben, als het even kan met flippers..
 
Nee, persoonlijk is het een must dat het een break is (zitten met een hond en binnen de 5 jaar ook met kinderen)
Verder ben ik niet kapot van een automaat, de DSG is inderdaad wonderbaarlijk, maar heb het liever zelf in de hand.
Begrijp ook dat het een heel ander type wagen is dan mijn huidige Ibiza, maar het mag wel wat door de bocht gaan soms.
Het zonnedak heb ik liever niet en voor de rest heb ik wel een zeer volledige wagen geconfigureerd.
Verder woon en werk ik ook in België, dus de belasting is de VAA (voordeel van Alle Aard) gebaseerd op catalogusprijs/CO-uitstoot)
 
Nog een tip als je wagen buiten moet slapen: standverwarming. Niet meer krabben als het vriest en lekker warme wagen als je instapt. Helpt tevens je motor snel op temperatuur te krijgen (en houden) als het écht koud is.
 
Mooi wagen alles op en aan :xyxthumbs: nog een kleine optie eerder een must is de dubbele laadbodem daardoor komt de laadvloer gelijk met de dorpel ook als men de zetels eens moet neerklappen is het ėėn vlak. Men kan deze bodem ook 27 cm uittrekken handig als er helemaal achteraan iets staat om dit naar u toe te trekken of de bak te reinigen. Daar een rubberen mat op ( is een stevige die van Skoda) en de hond zit ook op zijn gemak. Door de extra bodem kan men daaronder nog spullen kwijt en ook rolgeluiden worden nog meer gedempt.
En je moet geen schrik hebben dat men kofferruimte verliest hier kunnen nog steeds 12 bakken cola 25 cl met het rolgordijntje dicht en dan is er nog ruim voldoende plaats voor de whisky flessen :tongue:
 
Standverwarming is niet te verkrijgen normaal op de greentec (toch toen ik hem kocht)
Elegance uitvoering is heel compleet zeker als je hem met pack elegance amundsen/columbus neemt. MDI is ook wel top en afhankelijk waar je rijdt is de wegrijhulp wel handig (komt zowieso met TPM bandenspanningscontrole).
Rijcomfort is ok, bochtenwerk is zeker niet zwevend al ben je hier niet met een "kart" bezig natuurlijk en voel je toch met een zekere massa onderweg te zijn, kwa comfort is het ok, maar ik kom dan ook van een Citroen C5 en die is met zn hydraulische ophanging onklopbaar op dat gebied.
 
Denk zelfs dat de optie standverwarming helemaal niet opgenomen is in België.
Verder moet ik ook nog even forceren dat er wat grotere wielen op kunnen
dan de standaard 16" op de Greentec. Desnoods wordt het de gewone 140pk
als de prijs dit toelaat (belasting), maar helaas zonder start-stop dan vrees ik.

Ga deze week een testritje versieren en dan kennen we het rijgedrag ook.
 

RayDelft

Forumguru
De auto is op comfort gemaakt en zal als je van stug houdt voor jou wat zweverig aanvoelen. Ik vind dat comfort een enorm pluspunt.
Als je hem wat stugger wilt dan kan je wat groetere wielen kiezen. Dat zal i.c.m. de verlaging zeker strakker aanvoelen.
Voorts merk je in het gebruik dat je met een grote auto onderweg bent. Hoewel de wegligging prima is, is hij niet in zijn element als je hem driftend door de bochten wilt sleuren.
Hij is onderstuurd. Als het te hard gaat wil hij over de vooras wegglijden. Gas loslaten brengt hem dan weer keurig op koers.
Besef dat de Superb eerder een limousine is dan een driftkikker. Wil je dat laatste, dan is de Superb niet de beste keuze.
Argumenten pro zijn er volop. De belangrijkste: Probeer een vegrelijkbare auto qua formaat en uitrusting maar bij een ander merk te krijgen voor dat bedrag.
Of hij mooi is, is een kwestie van smaak. Ik heb een Superb Combi en aan de voorkant vind ik hem best mooi, maar aan de achterkant vind ik er weinig aan te beleven.
Dus een beauty is het niet direct. Mij maakt het niet uit want ik zit er in en niet erbuiten. Binnen vind ik hem mooi. Maar goed, smaken verschillen.
Niet voor niets de slogan: "Skoda, Simply Clever"en dat geldt dus ook voor de mensen die bewust voor een Skoda kiezen. Zij hebben voornamelijk hun verstand gebruikt.
 
Inderdaad, voorkant zit goed, maar de achterkant is even wennen, ze hadden
de achterlichten wat anders kunnen doen. De zijdelingse lijn is ook mooi.

Het is net omdat het zo een grote auto is dat ik de vraag stel over wegligging,
het is natuurlijk geen Seat ibiza of Golf IV en comfort is ook belangrijk,
maar het is dus niet zo dat de auto overhelt zoals een franse wagen...
Ik wil gewoon niet wagenziek worden :)

Driften ga ik er niet mee doen, dat verdient zo'n wagen ook niet.
Prijs/kwaliteit is het grote pluspunt, en rekening houdend met het
feit dat de wagen zeer premium afgewerkt is, wil dit toch wat zeggen.

Dan toch nog even een kleurtje selecteren, dit maakt of kraakt deze wagen,
maakt hem een saaie kar, geeft hem een zakelijk of net sportiever uitzicht.
 

Michel

Forumguru
De achterkant van de Superb Hatchback is inderdaad wennen. De achterkant van de Combi vind ik daarentegen zeer geslaagd. Dit is ook één van de redenen voor mij geweest om een Combi ipv een Hatchback te bestellen.
 

CDK

Forumguru
Geen offerte gekregen voor een Jetta met 14% (hybride)? SuperB is een veel betere keuze geweest!

- Verlaagd is dacht ik 1cm lager als normaal.
- De SuperB is wel afgestemd op comfort het is geen scheurijzer. Relatief snel onderstuurd. Het verlaagde onderstel is wel wat stugger als normaal. Prima compromis tussen lekker sturen en comfort.
- Opties die je moet hebben? Ik weet niet wat er allemaal al standaard op zit, maar ik zie dat je al Xenon en PDC voor/achter hebt. Die zijn wel een must. Automatisch dimmende binnenspigel ben ook zeer van gecharmeerd geraakt. Ik hoor veel goede verhalen over het zonnedak. Verder zit er alles op wat je kunt wensen. Is het een automaat overigens? Want eenmaal gereden met DSG heb ik mijzelf voor genomen dat de volgende auto dat ook moet hebben, als het even kan met flippers..
greenline en normaal onderstel scheelt 2cm ;)
 

andrehj

Forumguru
Ze hebben het beide fout:
Wanneer je op de vooras meet vanaf het hart van het wiel tot de onderkant van het spatbord meet je bij het
- Standaard onderstel 390,8 ± 10 mm
- Sportonderstel 375,8 ± 10 mm (dus 15 mm lager, en dit onderstel zit ook op de Greenline)
- Slecht wegdekonderstel 410,8 ± 10 mm (maar dit onderstel is in NL niet verkrijgbaar)
 

andrehj

Forumguru
Voor wie zich afvraagt hoe ik aan de data kom: mijn gegevens komen uit een posting lijkend op deze, maar dan van de vooras. Helaas kan ik de post met de waardes voor de vooras niet meer terugvinden. (Het attachment heb ik toen lokaal opgeslagen).
 

s-line

Forumguru
Ze hebben het beide fout:
Wanneer je op de vooras meet vanaf het hart van het wiel tot de onderkant van het spatbord meet je bij het
- Standaard onderstel 390,8 ± 10 mm
- Sportonderstel 375,8 ± 10 mm (dus 15 mm lager, en dit onderstel zit ook op de Greenline)
- Slecht wegdekonderstel 410,8 ± 10 mm (maar dit onderstel is in NL niet verkrijgbaar)
Zo hè, dan ben ik nu 7,5cm lager dan toen hij standaard was!:shocked:
 
@ToMMaSke: heeft u al een testrit gedaan ??

Persoonlijk ben ik bij Delorge in Sint Truiden gaan shoppen. Ik had een budget en ben eerst op internet via de car-configurator een wagen gaan samenstellen.
Met die offerte ben ik bij de verkoper gaan zitten en heb hem ook een offerte laten maken. Daar zat al een positief verschil in!!!
Na goedkeuring van deze offerte vroeg ik om de levertijd en hij meldde me 3 tot 4 maanden.
Omdat ik voor mijn werk de wagen 14 dagen later nodig had, was dat geen optie.

Hij is gaan zoeken naar 2.0 Greentec op voorraad maar helaas, geen te vinden met mijn gewenste optiepakket nl leer, Clima, Columbus, dubbele laadvloer, automatische klepopener, Kessy.
De enige 2.0 103 kw die beschikbaar was op korte termijn was mijn huidige auto; de 2.0 103kw 4X4, DSG met alle denkbare opties. TV, panoramadak, ga zo maar verder....

Hierdoor zou ik ver mijn budget overschrijden. Uiteindelijk na onderhandelen heb ik de prijs van mijn vooraf door hem geconfigureerde offerte als verkoopsprijs gekregen :xyxthumbs:
Achteraf bleek het om een demowagen te gaan waar links en rechts lichte gebruiksschade op zit. Voor mij totaal geen issue daar ik mijn werk kon blijven doen zonder vervangwagen.

Ze hebben me in Sint Truiden prima geholpen en er alles aan gedaan om de wagen met spoed te leveren, binnen 10 dagen tussen contractgoedkeuring en wegrijden bij dealer.
Aangaande de rij eigenschappen en comfort kan ik alleen maar zeggen een dikke 10!!!! Tuurlijk, het is geen mercedes E klasse maar je krijgt naar mijn mening meer dan waar je voor betaald!
Ook is het geen bochtenwonder, ondanks dat het een 4X4 is (er blijft onderstuur aanwezig) maar deze wagen nodigd je uit om rustig en beheerst te cruisen.
Ik rij nu 3 maanden rond en heb er bijna 20.000 km op staan die ik met een glimlach en zonder een centje pijn heb afgelegd.


Waar gaat u shoppen??
 
Een testrit is er tot op heden nog niet van gekomen, maar gezien de reacties
en de vele positieve ervaringen, twijfel ik niet aan de kwaliteiten van de wagen.

Ben al bij Haesen (Herk-de-Stad) en ook bij Intercars (Beverst/Bilzen) geweest
voor een offerte. Bij de dealer altijd wel even minder te betalen als online.
Verschil tussen dealers lijkt wel mee te vallen, in Beverst wel een beter gevoel.

Had ook enkele "speciale" wensen of vragen;
- Felicity-zetel in stof ipv Rubicon (in NL wel te verkrijgen, in B niet)
- Een aantal opties van de gewone 2.0 te configureren op de Greentec

Deze dingen waren echter niet in te willigen, maar kon wel afleiden
dat ze er wel degelijk even waren gaan navragen of het kon.
Voor mij is het wel belangrijk dat er een mooi setje velgen onder zit,
dus de 18" Luxon en dit is niet mogelijk met een Greenline of Greentec.
Verwarmde voorruit en het cargo platform kunnen dan ook niet.

Een leuke stockwagen aan een mooie prijs en snelle levering,
dat zie ik ook wel zitten, maar ben nogal kieskeurig geworden :)

Zal ook eens bij Delorge mijn licht gaan opsteken, testritje doen.

Ben wel aan het denken om voor de columbus-navigatie te gaan,
gezien het grotere scherm en de extra mogelijkheden.
 
Dag Tom,

Het Clumbumbus systeem is voor mij persoonlijk voldoende snel en de mogelijkheden ben ik nog steeds aan het ontdekken, leer telkens weer wat bij (je kent het wel: :rockon:wij lezen geen boekjes ;))

Het probleem met mogelijkheid wel of geen extra opties op de Greentec en Greenline is CO2 uitstoot.
Zodra je grotere velgen en/ of extra opties laat monteren wordt het verbruik hoger... hierdoor meer uitstoot enz enz enz. en mag Skada het geen Green -line of -tec meer noemen.
Hierdoor voor u meer tax/ belastingen. de verkoper bij Delorge heeft het me allemaal uitgelegd hoe dat zat.

Doordat ik geen Green -line of -tec heb genomen waren bijvoorbeeld de 18 inch LUXON's wel mogelijk.

Snuffelen tussen de stockwagens is zeker een goede optie aangaande levertijd, maar het aanbod is beperkt.

Ik heb en had bijvoorbeeld geen specifieke esthetische wensen zoals kleur van ex- en interieur, maat en vorm van velgen en dat maakt het een stuk makkelijker.
Voor mij moest de wagen de luxe en praktische opties hebben die er standaard bijna al bij zitten met uitbreiding van Leer, Clima, carkitje en transportpakket.

Ik viel dus met mijn neus in de spreekwoordelijke boter met mijn huidige wagen.

Als je wil kan ik je de nummers van de verkopers aldaar PM-en.


Laat maar iets weten en veel plezier met de zoektocht :xyxthumbs:
 
Heb ondertussen al een mailtje verstuurd. Heb ook ontdekt
dat de Skoda-verkoper daar bij mij op school heeft gezeten,
dus dat kan ook weer een pluspuntje worden... :grin:

Verder is ook voor mij de keuze snel gemaakt en zal het ook
de gewone 2.0 worden, wel spijtig van het start/stopsysteem.
Bij Seat heb je bv. de Exeo met 143pk in Sport-uitvoering,
maar MET dan het CO2-beperkende start/stopstysteem.

Bijstandverwarming aan +/- € 850 is ook een twijfelgevalletje
(is ondertussen echt een super-deluxe bakje aan het worden :grin:)

Boekjes, dat is pas voor als we het ECHT niet klaarkrijgen :super:
 
Bovenaan Onderaan