Superb II - radiateur vervangen

paultie

Forumguru
Na 125DKm met de superb 1.4 TSI 2009 motorcode CAXC zonder problemen (afkloppen) zit er nu toch echt een gaatje in mijn radiateur. Niet dat ik het de dealer niet gun om deze te repareren maar tegen de 450-500 EUR voor het vervangen vind ik toch best wel veel in deze tijd van het jaar.

Nu ben ik vrij handig dus zou graag zelf deze radiateur vervangen.
Nu kon ik in het verleden ergens online artikel nummers vinden van skoda onderdelen.Heeft iemand toevallig nog de link beschikbaar?
Nu is er veel after market beschikbaar als ik de prijzen bekijken varieert dat tussen 80 - 110 EUR in vergelijking met de 270 EUR van de dealer voor de onderdelen. Zijn dit wel betrouwbare spullen neem aan dat daar ook revisie onderdelen tussen zitten.
http://www.auto-onderdelen24.nl/

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de radiateur?
Waar moet ik op letten?
Is er toevallig iemand die een handleiding kan posten voor het verwijderen van radiateur / voorbumper van de superb II?

Ik ben u zeer erkentelijk!

Groeten,
Paul
 

Joske

Forumguru
hier alvast de handleiding, bekijk ze even zou ik zeggen, heb je nog vragen of moet ik nog iets opzoeken dan kan ik het deze avond nog doen ;)

zoals ik het hier bekijk moet de bumper er eigenlijk niet af.. althans volgens Elsawin toch niet :)

zal ondertussen artikelnummer eens opzoeken en de prijs, momentje
 

Bijlagen

  • radiateur uit en inbouwen S2 2009.pdf
    302,4 KB · Weergaven: 48

paultie

Forumguru
Als ik het zo doorlees moet de auto wel even op een brug staan aangezien de radiateur naar beneden verwijderd moet worden. Ik check wel even of ik aan de bovenkant niet iets los kan maken om erbij te kunnen aangezien ik niet een brug bij de hand heb :D

Is het verstandig om het ventilatorhuis (bevestigd op de radiateur) ook te verwijderen en op de nieuwe radiateur te monteren en zo alles weer terug te bouwen?
 

Joske

Forumguru
er zijn blijkbaar 2 mogelijkheden, best je oude radiateur eens opmeten, de afmetingen staan er bij.
eerste artikelnummer kost ie 197 euro
tweede artikelnummer kost 215 euro
(officiële prijzen, bij benadering)

Naamloos.jpg
 

Monteurtje

Forumguru
Heb van een Suberb 1.4 TSI nog geen radiateur vervangen. Wel condensors van Superb's met diesel motor. Dan moet de bumper eraf.
Heb zo geen tips. Ventilatorhuis en radiateur in een keer weer monteren zou kunnen als je ruimte genoeg hebt.
 

paultie

Forumguru
Brug huren is ook wel een optie maar als ik 2 uurtjes langer bezig ben is dat ook niet erg.
Wat ik uit de online etka zie is dat voor de 1.4 de maat van de radiateur 626x406x27 zou moeten zijn. Maar ik zal dit nog wel eens nameten voordat ik wat bestel.
Ook de brackets voor de beugels zal ik even opmeten. after market spul is dan misschien wel een alternatief.
 

Joske

Forumguru
voorbumper verwijderen, zie bijlage :)
 

Bijlagen

  • bumper superb verwijderen vooraan.pdf
    50,5 KB · Weergaven: 39

kansberg

Forumguru
@paultie : Je kunt met een gerust hart een imitatie radiateur kopen. Deze zijn allemaal van goede kwaliteit en ook de pasvorm is goed.

Bij AVA radiateurs (een hele grote leverancier op het gebied van koeling) geldt dat de 'A' in het artikelnummer staat voor 'Alternatief.' Dit impliceert dat het om het zelfde product gaat, maar is minder fraai afgewerkt en daardoor voordeliger. Voorbeeld: VW2206 is de radiateur die in jouw Sup hoort, en de VWA2206 is het alternatief. (Prijzen resp. € 109,00 en € 89,00).
 

EdZ

Donateur
Zomaar een gedachte: vroegâh heb ik een gaatje in de radiateur van mijn Mitsubishi Galant gewoon met wat soldeer en een brander dichtgemaakt. Die galant was dan wel uit 1979, maar een radiateur is een radiateur lijkt me. Is het tegenwoordig niet meer te repareren?
(Was wel een gaatje in een lamel, niet in de bak onderin)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Wel de radiatoren vloegel bestonden voor grootste gedeelte uit koper.
Zeker delen waar de lamellen op zaten was koperpijp en ja dat is gemakkelijk te solderen.

Maar of het heden ten dagen nog allemaal uit dat zelfde koper bestaat ????
Als ik in de elektra kijk zie ik ook steeds meer koper vervangen worden door aluminium en dit puur uit prijstechnisch oogpunt
En zou me geheel niets verbazen dat deze trent ook al ver is doorgedrongen in de auto industrie.
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij bestaat een auto-radiateur helemaal uit aluminium. Koper komt daar niet meer aan te pas.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Desperado

Forumguru
Klopt inderdaad. De reapraties waarvan ik weet zijn ook veelal aan oldtimer radiateurs.
Aluminium kan wel, maar dan moet je bij de echte specialisten zijn. En dan is een nieuwe wss goedkoper of maar iets duurder.
 

paultie

Forumguru
Heb nu voor 60 EUR online een alteratief ava radiateur besteld 650x406 dat is inclusief verzendkosten.
Hopelijk volgende week binnen en dan maar even kijken of het weer een beetje mee zit.
Verder als ik zo onder de motorkap kijk en ik kan er aardig bij dan moet dit geen probleem zijn. Zag wel al dat je ruim in je torxs sleutels moet zitten met verschillende maten om het voor elkaar te krijgen.

Alvast bedankt voor alle reacties.
 

EdK

Forumguru
Zag wel al dat je ruim in je torxs sleutels moet zitten met verschillende maten om het voor elkaar te krijgen.
Pas op dat de mogelijkheid ook bestaat dat je XZN schroeven/bouten kunt tegenkomen en die lijken in eerste instantie erg op de torx alleen ze gaan niet los met de torxbit.

Dus verzeker je daar even van , tis zo vervelend als je de helft al los hebt gehaald en dan niet verder kunt vanwege zo'n lullig bitje wat ook weer niet iedereen thuis heeft liggen...
 
Bovenaan Onderaan