Superb II - radiateur vervangen

andrehj

Forumguru
Dus verzeker je daar even van , tis zo vervelend als je de helft al los hebt gehaald en dan niet verder kunt vanwege zo'n lullig bitje wat ook weer niet iedereen thuis heeft liggen...
Inderdaad. En je bent nog veeeel verder van huis, als je de kop van een XZN-bout met een slecht passend torx bitje kapot draait...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

paultie

Forumguru
check. Ik ga eens in het bitten setje van mijn pa struinen. Die heeft ongeveer 250 verschillende in 1 doosje.
Thanks voor de tips.
 

Monteurtje

Forumguru
Gisteren een Octavia met een 1.4 TSI motor op de brug gehad voor winterwielen wissel. Toch even gekeken hoe dat zit met de radiateur. Mijn vermoeden werd bevestigd. Er zitten er 2 achter elkaar. De, vanuit de motorruimte gezien, eerste kan je zonder bumper uitbouwen verwijderen. De tweede niet. Daarvoor moet de bumper eraf.
Heb je de juiste radiateur besteld @paultie
 

Monteurtje

Forumguru
Nee. Intercooler zit in het inlaatspruitstuk. Condensor vooraan, zoals bij alle auto's. En dan 2 radiateurs. Een grote en een wat plattere, en dat is de radiateur van de intercooler.
Intercooler is vloeistof gekoeld
 

Joske

Forumguru
Juist.. in mijn O2 had ik er ook 3 in totaal.. 1 van de A/C (vooraan dus blijkbaar?) en dan nog eens 2 er achter.

Dus hetgeen @Monteurtje zegt.. heb je dan wel de juiste besteld @paultie ? Ik ging nu ook uit van een radiator voor koelvloeistofcircuit.
 

andrehj

Forumguru
Nee. Intercooler zit in het inlaatspruitstuk. Condensor vooraan, zoals bij alle auto's. En dan 2 radiateurs. Een grote en een wat plattere, en dat is de radiateur van de intercooler.
Intercooler is vloeistof gekoeld
Thanks, weer wat geleerd. Dit wist ik niet. Dus ipv een intercooler zit er nu een extra radiateur die indirect de intercooler koelt. Dit zal zijn gedaan om de inhoud van het circuit tussen de turbo en de motorinlaat te beperken, waardoor het turbogat kleiner wordt.
 

paultie

Forumguru
In dit geval heb ik de grote besteld mede omdat er koelvloeistof uit mijn reservoir weg lekte en de dealer aangaf dat er twee scheurtjes onderin zaten waarschijnlijk bij de overgang naar de kunstof aansluitpunten.
De kleinere is voor de intercooler. Volgens het plaatje zit daar een elektrische?!? pomp tussen dit waarschijnlijk het intercool systeem voorziet van koelvloeistof uit het reservoir. correct?

Dus daar zou het dan niet aan kunnen liggen toch of zou de dealer (die 270EUR rekende voor materiaal) beide tegelijk vervangen?
 

Monteurtje

Forumguru
Het kan ook de radiateur van de intercooler zijn. Als die radiateur lekt, gaat het peil in het reservoir ook omlaag. De 2 circuit staan wel met elkaar in verbinding.
 
Bovenaan Onderaan