SuperB kopen zonder garantie/aankoopkeuring

Hoi!

Ik ga van de week kijken bij een 2e hands SuperB (BJ 2012, 1e eigenaar, dealer onderhouden, 185.000KM, diesel) echter op korte termijn is er geen garage die voor mij een aankoopkeuring kan doen.
De garage waar hij in onderhoud is geweest heeft in de geschiedenis geen rare dingen gezien, maar wel aangegeven dat ik rekening moet houden met kosten van een distributieset bij 210.000KM en afhankelijk van de rijstijl van de huidige eigenaar op termijn een nieuwe koppelingskit.
What to do?? Als de auto er goed uit ziet, lekker rijd, optrekt en remt, zou ik het risico nemen???

Groeten!
 

greenlinediesel

Senior Member
Inderdaad. Lijkt erop dat er lange afstanden mee gereden is, check wel ff of er roet in de uitlaat zit, dit zou kunnen duiden op een verzadigd roetfilter. Blijft altijd een risico. Je zou 'm door een van de forumleden (of zelf) door VCDS kunnen halen om te checken op foutcodes. Maarrrr, niemand kan in de motor kijken. Ook de ANWB/DEKRA niet.
 

Noord26

Forumguru
Bij een Skoda daler kun je ook een aankoopkeuring laten doen. Altijd op korte termijn mogelijk.

Als je niet zeker bent van de auto, om wat voor reden dan ook: BOVAG 6 maanden garantie erbij nemen.
 
Bij een Skoda daler kun je ook een aankoopkeuring laten doen. Altijd op korte termijn mogelijk.

Als je niet zeker bent van de auto, om wat voor reden dan ook: BOVAG 6 maanden garantie erbij nemen.
Auto komt van een particulier ;)
(Had ik even moeten vermelden)
 

Octaaf

Forumguru
Was de garage een skoda, of algemene garage?

1.6TDI of 2.0 diesel?

Als je kan afdingen, dan kan je dat geld apart zetten/inzetten voor de distributieriem en een goeie beurt.
 

Jewepe

Forumguru
@Frankje
Vervangen van de distributieriem (liefst met waterpomp) is regulier onderhoud voor een, naar ik even aanneem, 1.6 TDI. Als echter de garage waar de auto in onderhoud is aangeeft dat er mogelijk een koppeling aankomt "afhankelijk van de rijstijl van de eigenaar", heb ik de neiging om te denken dat die koppeling eraan komt op korte termijn en dat de huidige eigenaar de auto wil verkopen om dat euvel vóór te zijn. Rekening mee houden met de prijs die je wilt betalen en afdingen dus.
 
Dan inderdaad een aankoopkeuring doen! Zal vast wel met wat geld gemoeid zijn, dus ik denk dat je de aankoopkeuring er zeker uit haalt! Kost even wat maar better safe than sorry!
Kosten vind ik niet erg

Was de garage een skoda, of algemene garage?

1.6TDI of 2.0 diesel?

Als je kan afdingen, dan kan je dat geld apart zetten/inzetten voor de distributieriem en een goeie beurt.
Beide, en pas tijd over drie tot vier weken, wellicht nog even bij een kwikfit kijken...
1.6TDI, dat die kosten gaan komen heb ik inderdaad al rekening mee gehouden.
 
@Frankje
Vervangen van de distributieriem (liefst met waterpomp) is regulier onderhoud voor een, naar ik even aanneem, 1.6 TDI. Als echter de garage waar de auto in onderhoud is aangeeft dat er mogelijk een koppeling aankomt "afhankelijk van de rijstijl van de eigenaar", heb ik de neiging om te denken dat die koppeling eraan komt op korte termijn en dat de huidige eigenaar de auto wil verkopen om dat euvel vóór te zijn. Rekening mee houden met de prijs die je wilt betalen en afdingen dus.
Enig idee trouwens hoeveel km een koppeling normaliter meegaat?
 

Jewepe

Forumguru
Nee, zoals de garage zegt is dat "afhankelijk van de rijstijl van de eigenaar". En dat maakt mij achterdochtig in dit geval.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou bij een particulier een dergelijke auto niet kopen zonder aankoopkeuring: je hebt namelijk geen garantie bij een particulier, bij een garage heb je wettelijk zelfs nog garantie als er in het koopcontract staat dat je geen garantie hebt. Daarnaast is het niet ondenkbaar dat er meer onkosten aankomen (denk aan remschijven om maar iets te noemen), vanaf komend jaar wordt een filter voor dieselmotoren weer verplicht voor de APK, motoren waar ie verwijderd is, moeten 'm weer terugplaatsen, dus ook dat kan een aankomende kostenpost zijn (als DPF is verwijderd).
 

kansberg

Forumguru
Door al deze aankomende factoren is het belangrijk dat het aankoopbedrag reëel is, dan is het wellicht de moeite waard. Mijn Superb komt ook in de richting van de 'zwarte beurt,' d.w.z. distributie + pomp en misschien de koppeling. Hij is daardoor niet zoveel waard, maar ik wil hem voor geen goud kwijt. Het is een op en top betrouwbare auto (1.6 TDI Amb Bus) en regulier onderhoud hoort daar ook bij. M.a.w. als de prijs goed is en je rekening houdt met komende kosten, deze afzet tegen de aanschafprijs, dan zou ik de gok wagen. Verzeker je gezien de nieuwe wetgeving er wel van dat de DPF aanwezig is. Een nieuwe DPF kost ronde de € 500,00, exclusief btw en montage (subframe moet verwijderd worden, beste klus).
 

kansberg

Forumguru
vanaf komend jaar wordt een filter voor dieselmotoren weer verplicht voor de APK, motoren waar ie verwijderd is, moeten 'm weer terugplaatsen, dus ook dat kan een aankomende kostenpost zijn (als DPF is verwijderd).

In mijn geval dus ook. Vandaag is de auto APK gekeurd en moet dus volgend jaar weer in april. Dat is net (1-5-2018) voor de wettelijke APK verplichting dat het DPF aanwezig moet zijn in voertuigen van na 1-2011. In dat licht bezien kan ik nog twee jaar vooruit. Typisch: Auto's tot 1-2011 hoeven niet per definitie het roetfilter terug te plaatsen, deze komen er af met een boete op de houderschap belasting. Het beste bewijs dat milieu een kwestie van geld is en niets anders.
 

Agent327

Forumguru
Ik heb mijn Superb 2012 2.0 CR 140 PK met 94000 km op de teller bij een particulier gekocht zonder aankoopkeuring, wel was er een FSH aanwezig. Nu moet ik wel zeggen dat ik over behoorlijk wat sleutelervaring beschik en in staat ben ik een auto goed te beoordelen. Ik heb tevens een vriend meegenomen die plaatwerker/automonteur van beroep is geweest die de auto ook nog heeft beoordeeld.
Uiteindelijk ineem je een risico waarbij je niet in de motor of de DSG kunt kijken omdat je bij een particulier geen garantie kunt claimen, je moet dit gegeven wel meenemen in de prijs die je er voor wenst te betalen.
Ik heb me alleen vergist met het geluid in de wagen omdat mij zowel bij APK en bij montage banden werdt gemeld dat ik last zou hebben van gecupte banden. Nadat ik de banden had vervangen bleek een kapot voorwiellager de herrie te veroorzaken. Had overigens al zo'n 8000 Km gereden sinds november.
Overigens, motor en DSG bleken dik in orde te zijn. Kortom, ik ben blij met de aankoop.
Het eerste wat ik doe na aankoop van een gebruikte auto is: nieuwe olie in de motor, filters vervangen, remvloeistof verversen (indien nodig) en eventueel ruitenwissers vervangen. Daarnaast kun je ook nog de staat van de remmen en remschijven bekijken en eventueel vervangen. Dat helpt enorm om jezelf vertrouwd met de auto te maken en geeft je de wetenschap dat je op bovengenooemde zaken preventief onderhoud hebt gepleegd zodat je 'probleemloos' de eerste tijd vooruit kunt.
 

Wouter1

Forumguru
Frank, voor een scherpe prijs zou ik de "gok" wel durven nemen. Natuurlijk niet blind, maar door een goede proefrit, en een zo goed mogelijke studie van de onderhoudshistorie kun je een redelijke risico inschatting maken.
Is er te veel twijfel aan de auto/onderhoudshistorie/vorige eigenaar dan de auto lekker laten staan. Is er geen twijfel en de auto naar wens en alles klopt en het gevoel is goed dan er gewoon voor gaan.
Dan kan het goed uitpakken zodat je nagenoeg geen extra kosten maakt, en hou je geld over. Of je kunt pech hebben als er toch iets duurs (EGR koeler ofzo) stuk gaat... Dit risico moet je willen en kunnen dragen.
Is het trouwens een DSG of handbak? Bij een DSG kun je normaal gesproken meer kosten verwachten dan bij een handgeschakelde versnellingsbak.
 

Newsreader

Nieuw lid
Hoi!

Ik ga van de week kijken bij een 2e hands SuperB (BJ 2012, 1e eigenaar, dealer onderhouden, 185.000KM, diesel) echter op korte termijn is er geen garage die voor mij een aankoopkeuring kan doen.
De garage waar hij in onderhoud is geweest heeft in de geschiedenis geen rare dingen gezien, maar wel aangegeven dat ik rekening moet houden met kosten van een distributieset bij 210.000KM en afhankelijk van de rijstijl van de huidige eigenaar op termijn een nieuwe koppelingskit.
What to do?? Als de auto er goed uit ziet, lekker rijd, optrekt en remt, zou ik het risico nemen???

Groeten!
Hoi
Zelf een superb 2012 met 122dkm bij een dealer gekocht met een piepende koppeling is na keuring ANWB op basis van BOVAG garantie vervangen. Maar de levensduur ligt volgens de Skoda dealer wel rond de 140dkm. Maar is afhankelijk van de soort van km's stad of snelweg!
Hoop voor je of het al gedaan is het is een kostenpost waar je U tegen zegt vooral als je net al veel geld hebt uitgegeven en denkt voorlopig krijgen we niets?
Suc6 het is wel een geweldige wagen we rijden er met plezier mee.
 

Greenliner

Senior Member
Hier ongeveer hetzelfde verhaal. Superb 1.6 TDI uit 2012 waarbij de koppeling tijdens de proefrit stroef ging en piepte. De garage waar hij te koop stond heeft voor de koop de koppeling vervangen. Km stand: 129.000. Ik vind dat wel heel vroeg. Mijn Fabia 1.2 TDI is ruim over de 2 ton en koppelt prima . Dit na vele vakanties met een te zware caravan erachter. Neem het gewoon in de onderhandelingen mee en probeer hem binnen te slepen want het is een heerlijke auto.
 

Skodasuperb2011

Actief lid
Een aankoopkeuring lijkt ook mij verstandig, zeker met de opmerking inzake de koppeling.
Inmiddels staat de teller van mijn 1.6 TDI over de 228.000 km waarvan ik er 185.000 km
heb gereden. Buiten 1 wiellager defect bij ca 70.000 km heb ik geen kosten gehad.
Vorig jaar bij de distibutieriem alsmede de waterpomp laten vervangen, tevens voor de eerste keer
de remschrijven voor. Dit alles zijn natuurlijk reguliere kosten die bij het onderhoud horen.

Bij een eventuele aankoopkeuring natuurlijk even controle van de aanwezigheid van het roetfilter
navragen.

Inmiddels hebben enkele dieselrijders al een oproep ontvangen tot aanpassing van de sjoemelsoftware, op RDW.nl is na invoering van het kenteken bij "terugroepacties" te zien of
de desbetreffende auto al een update heeft gehad.
Bij een uitzending van Radar begin mei j.l. was te zien dat 25% van de ondervraagde rijders van een
"sjoemeldiesel" problemen heeft met o.a hoger verbruik, verminderde prestaties , problemen met de
EGR klep. Ook op de ANWB site staat e.e.a. over problemen met ontsjoemelde diesels.
Zelf overweeg ik de update niet of veel later uit te laten voeren!

Succes met de beslissing!
 
Bovenaan Onderaan