Superb vs A6

rickvandevelde

Senior Member
Ik heb sinds kort voor mijn werk een Superb Combi greenline uitgezocht in de lease en rijd hier naar volle tevredenheid in.
Ik had in het leasebudged wel de ruimte om een veel duurdere auto te kiezen.
Ik werd in eerste instantie door mijn collega die een Audi a6 combi 3.0 quatro rijdt voor gek versleten........je gaat toch geen Skoda rijden?
Echter nu hij een paar keer met mij meegereden heeft ziet hij ook dat de Skoda ruimer is, meer luxe heeft en eigenlijk prima voldoet.
Nadat ik hem heb voorgerekend dat mijn auto maandelijks ca. € 250 euro netto bijlelling kost en die van hem ca. € 800 begint hij ook wel in te zien dat de Superb niet zo'n verkeerde keuze is.
Jaarlijks scheelt het toch al snel € 6.600 netto
Voor dat geld ga ik liever een keer extra op vakantie, uit eten, etc...:laugh:
Het extra vermogen van de Audi en het merkimago wegen voor mij in ieder geval niet op tegen de extra kosten.
Ik ben wel benieuwd hoe de rest van dit forum hierover denkt?

sitechris

Donateur
Een beetje appels met peren, een 1.6 TDI vs een 3.0 TDI. Maar als ik toch moet kiezen, dan toch graag de 3.0 TDI.

Fabia

† In Memoriam
Inderdaad, appels met peren. Het ligt er helemaal aan wat je prioriteiten zijn.

Fabia

† In Memoriam
Toch vind ik de reklame voor de SII Combi ook erg gaaf. Dus afgaand op de reclame spot ga ik toch voor de SII.

[video=youtube_share;sLHBcv5Wjew]http://youtu.be/sLHBcv5Wjew[/video]

Canon-Eye

Forumguru
Verstand kiest skoda
emotie de Audi
Niet persé, hoor.

Ik heb 10 jaar Audi's gereden, toen het nog gewoon "een beetje chique Volkswagens" waren. Mijn baas vond het maar niks, die wilde ons destijds (1985-1995) liefst allemaal in een BMW-3 of desnoods een Mercedes 190 zien rijden, maar ik kreeg toch m'n zin.

Ik heb van 3 Audi-80's genoten - de eerste was nog zo'n vierkante, de volgende waren van het nieuwe ronde model. Fijne auto's, hoogstaande afwerking, niets op aan te merken dus. Toen de A4 verscheen was ik echter meteen genezen: lelijke namaak-BMW-kont, en een instapmodelletje van bijna 60.000 guldens (terwijl mijn prettig uitgeruste 1992 2.0 benzine nog ca. 52k guldens had gekost). Die stap in de bijtelling was me te gek, met twee uitwonende studenten en een middelbare scholier te ondersteunen...

Inmiddels heeft Audi zich met succes in het BMW-segment genesteld en daarbij ook een grote groep rijders met daarbijbehorend karakter aangetrokken.

Mijn verstand vindt een A3 Sportback een hele goede keuze - wel wat duur, maar voor die kwaliteit zou ik het vandaag de dag nog wel willen en kunnen overwegen. Maar mijn emotie verzet zich daartegen. Teveel voetballers en andere drammers hebben het imago verpest (althans: voor mij).

Ik hou het dus maar op een no nonsense auto van ongeveer hetzelfde formaat. Mijn (potentiële) klanten hoeven zich dan niet af te vragen of de tarieven niet omlaag zouden kunnen als ik wat bescheidener zou gaan rijden...

rickvandevelde

Senior Member
Een beetje appels met peren, een 1.6 TDI vs een 3.0 TDI. Maar als ik toch moet kiezen, dan toch graag de 3.0 TDI.

Ik weet dat het qua motorvermogen en imago geen vergelijk is.
De audi kost ook 2x zoveel en valt in de 25% bijtelling.
Mijn vraag was of de maandelijkse 550 euro dit verschil waard zijn.
Ik vind de A6 ook een supermooie auto maar het extra vermogen en het imago niet opwegen tegen de kosten!
Ik kan de extra bijtelling wel betalen maar geef dit liever aan andere dingen uit.

Bovendien is 245 pk niet echt noodzakelijk in Nederland waar de maximale snelheid 130 km/h is.
Ik rijd 70K per jaar, het meest snelweg kilometers en probeer waar mogelijk de max snelheid aan te houden, en geloof me....dit lukt best met een 1.6 tdi

Mick

Actief lid
Of het die 500,- euro waard is lijkt me wel. Hij is toch echt uit een ander prijssegment.
Of je het er voor over moet hebben is vers 2. Het is iets persoonlijks lijkt me.
Als je 130km ziet als max snelheid en dus niet veel pk's nodig hebt, kan iedereen wel aan de Ibiza st e.d.. Plezier in rijden is ook leuk, en veel pk's geeft extra lol.

plaza

Forumguru
Ik denk dat chris zeeeeeeeer gevoelig is voor PK's , zeker in aanschouw nemend wat er bij Chris weer voor
veranderingen in het wagenpark aan zit te komen :grin:

RayDelft

Forumguru
Ook ik rijd een Superb en die kost aan bijtelling toch ook een 600 netto.
Dus met een Skoda kan je aardig ver komen als het om bijtelling gaat.
Maar voor dat bedrag heb ik wel voor 1000 euro plezier, dag in, dag uit.
Ook ik word door collega's een tikje voor gek versleten vanwege de Skoda, temeer omdat ik ook een dikke V70, een A6, of een E had kunnen kiezen. Ik heb de Skoda voornamelijk met mijn verstand gekozen, hoewel bij mij emotie ook wel meespeelt in die zin, dat ik echt wel een "klik" heb met mijn Skoda. In een auto van 60 of 70 mille is het normaal om in weelde te baden in een klasse auto. Maar mijn emotie is dat ik voor nog geen 50 mille in net zo veel weelde baad in eveneens een klassebak. Alleen heetíe Skoda.
So whatt? Op de snelweg is het een en al Audi tegenwoordig dus daar is het bijzondere ook wel een beetje vanaf. Bovendien heb ik er een hekel aan om verplicht Audi te moeten rijden om aldus uit te stralen dat je geslaagd bent. Waanzin. Laat mij maar lekker genieten in mijn door mij zo genoemde Aldi-Audi, die is nog heel behoorlijk, en als ik onverhoopt wat minder te besteden had, dan ging ik gewoon ook voor Skoda. Pas zat ik in een nieuwe Fabia, ook helemaal niks mis mee en de nieuwe Octavia doet ook weer een stap vooruit en was al een goede auto. Dus laat ze lekker l*llen.

RayDelft

Forumguru
Of het die 500,- euro waard is lijkt me wel. Hij is toch echt uit een ander prijssegment.
Of je het er voor over moet hebben is vers 2. Het is iets persoonlijks lijkt me.
Als je 130km ziet als max snelheid en dus niet veel pk's nodig hebt, kan iedereen wel aan de Ibiza st e.d.. Plezier in rijden is ook leuk, en veel pk's geeft extra lol.

Mee eens dat het altijd een keuze is die mensen zelf maken. Al laten ze zich wel meeslepen door wat anderen vinden wat een goede Auto is of wat trendy is, of wat de "goede"uitstraling heeft. Ik ken zat mensen die liever in een compleet kale instapper rijden van een "echt" merk dan voor een Skoda. Overigens kan je qua PK's , luxe en rijplezier ook behoorlijk aan je trekken komen.

mikehotel

Actief lid
Bovendien is 245 pk niet echt noodzakelijk in Nederland waar de maximale snelheid 130 km/h is.
Ik rijd 70K per jaar, het meest snelweg kilometers en probeer waar mogelijk de max snelheid aan te houden, en geloof me....dit lukt best met een 1.6 tdi

Natuurlijk is het niet nodig, maar plezierig (en comfortabel) is een beetje extra vermogen wel. En het ligt maar net hoeveel zelfbeheersing je hebt of je goed met dat pleziertje om kunt gaan. Doe mij maar een getunede 1.8TSI, kun je je ook prima mee aan de geldende maximum snelheden houden. En wanneer je het gaspedaal eens dieper intrapt, dan gebeurt er ook nog iets. Autorijden is voor mij ook een stukje plezier en spdat vind ik niet terug in een 1.6TDI. kan ik beter de trein pakken en kan ik ook nog werken ook.

Back on topic: Een Superb kun je niet vergelijken met een A6. Ja, de auto's zijn ongeveer even groot en een aantal onderdelen zijn identiek, maar dan heb je het wel gehad. Het zijn auto's die voor verschillende doelgroepen zijn gemaakt. Ben je gevoelig voor de "Audi feel and looks" en kun je het financieel hebben, dan haal je je schouder op over die €6.600 die het op jaarbasis meer kost. Een ander geeft het uit aan vakanties, vrouwen of andere hobbies.

RayDelft

Forumguru
Ben je gevoelig voor de "Audi feel and looks" en kun je het financieel hebben, dan haal je je schouder op over die €6.600 die het op jaarbasis meer kost. Een ander geeft het uit aan vakanties, vrouwen of andere hobbies.

Ik heb nog geen vrouw ontmoet die je voor 6600 euro per jaar tevreden kunt houden.

peperskoda

Forumguru
Ik roep altijd tegen familie die ook Audi rijden dat ze teveel betaald hebben voor hun Skoda..... Qua formaat zijn de auto's natuurlijk vergelijkbaar, maar je kunt moeilijk stellen dat je het prijsverschil niet terugvindt. Die verschillen zijn er wel degelijk de vraag is alleen hoe belangrijk je die verschillen vindt. Beide voertuigen zijn ook uit te rusten met vergelijkbare motoren dan wordt het prijsverschil behoorlijk minder en wat wordt dan de keuze. De consumenten die vanuit de ratio een keuze maken zullen waarschijnlijk voor de Skoda kiezen, degenen die vanuit de emotie kiezen zullen voor Audi gaan. Objectief kun je er dus weinig over zeggen het is vooral een subjectief verhaal.

Bovenaan Onderaan