SuperBrijder zoekt forum

en volgens mij heb ik m gevonden!

Sinds afgelopen maandag bezitter van een SuperB 1.6 tdi greenline business ambition uit 2011 in de kleur donkerbruin metallic (mokka?). We komen van een passat 1.9 tdi 2006 af, dus het is wel een behoorlijke upgrade.

Onze Superb heeft 142d km gereden maar rijdt volgens mij nog net als de dag dat ie geleverd is. Geweldige wagen!

Ik begin gelijk met een vraag: Worden columbussen uit 2011 nog steeds gestolen of is dat wel een beetje over gewaaid?
 
Laatst bewerkt:

DeNnZ

Forumguru
Welkom @lazydave!

Als ik het zo lees hebben we buitenaf exact de zelfde wagen!
Als ik je een tip mag geven; Als je het er voor over hebt en het wilt kan een bezoekje JD wonderen doen voor je rijgenot!
Veel veilige Km's gewenst!
 
@DeNnZ

Ik heb met chippen altijd het gevoel: waarom doet de fabrikant het zelf niet als er geen nadelen zijn? Er moet een adder onder het gras zitten toch? Heeft het geen gevolgen voor de levensduur van de motor?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Welkom!

Omdat de fabrikant rekening moet houden met mensen die de motor nooit laten opwarmen en er meteen vol voor gaan en constant stevig doortrappen. Ook dan moet zo'n motor ivm garantie een tijdje meegaan. Maw, er zit een ruime marge in en een goede tuner blijft daar ruimschoots binnen. Als je niet als een idioot gaat rijden, geen centje pijn. Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat een getunede motor van iemand die verstandig rijdt, minder te lijden heeft dan de ongetunede van iemand die als een idioot rijdt
 

DeNnZ

Forumguru
Ik kan me alleen maar aansluiten bij @Rosinfield.
Ben jij iemand die het liefst altijd als eerste zo snel mogelijk weg is bij het stoplicht en houdt van sportief rijden?
Of ben je iemand die het beschikbare vermogen gebruikt waar nodig om zo een comfortabele rit te krijgen?

Bij de eerste zal je sneller door je motor heen zijn, gechipped of niet.
Bij de tweede denk ik dat het voor de motor niet veel uit zal maken of deze gechipped is of niet.

Voor mij was de grootste reden het missen van vermogen bij bijvoorbeeld het inhalen op snelwegen.
Ik heb hier een filmpje waarop je het verschil ziet 100-140 in de 5e versnelling voor en na het chippen:
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Dave. Een andere belangrijke reden waarom een fabrikant de motor knijpt: emissie eisen en soms ook commercie.
Een mooi voorbeeld is de Citigo met een 60 pk blok en een 75 pk blok. Die blokken zijn volledig identiek op de software na (goedkoper dan 2 verschillende motoren ontwikkelen en produceren). Door de software van een 75 pk blok in de ECU van een 60 pk blok te plaatsen, krijg je in de praktijk zo'n 80 pk (dat is de waarde die een 75 pk blok werkelijk levert).
 
Bovenaan Onderaan