Tandempomp

mennor

Forumguru
Nu weer wat...

Sinds een aantal weken is vooral de warme start minder. Auto dus maar eens naar de garage. In eerste instantie niks gevonden (geen foutcodes, accu okee, startmotor e.d. ook). Vermoeden van 'iets in de brandstoftoevoer', dus afspraak voor nader onderzoek. Da's dus vandaag. Net gebeld: diesel in de motorolie, olie in de diesel: tandempomp inwendig lek. Niet verantwoord om mee door te rijden, dus vervangen. Circa 1400 euri!! En of het ook de oorzaak is van het moeilijke warme starten is nog maar de vraag, het zou ook 'bijvangst' van het onderzoek kunnen zijn.

Na ruim voortijdig schokbrekers en dito EGR-klep, de derde enorme tegenvaller met deze auto van 4 jaar oud en nog geen 120.000km op de teller. Als-ie rijdt, rijdt-ie heerlijk, maar dit soort grappen kunnen mij maar heel matig bekoren...
 

Monteurtje

Forumguru
1400 euro????!!!! Wat gaan ze nog meer vervangen dan alleen de tandempomp, olie, oliefilter en brandstoffilter? Zo'n pomp is wel duur, maar niet zo duur. ze zijn vast niet al 4 uur aan het zoeken geweest.
 

mennor

Forumguru
Weet ik niet. Ik heb er overigens wel vertrouwen in dat de garage het netjes doet. Bij de uren zal ook het uurtje afgelopen maandag wel meegenomen zijn. Ze hadden al gecheckt of de nokkenas door de slechte smering al schade had (wat op dit model vaker voorkomt, gaven ze aan), maar dat lijkt niet het geval.

Ik ga sowieso SkodaNL een briefje sturen, want het lijkt erop dat ik een maandagochtendexemplaar heb. Onacceptabel voor zo'n auto.
 

KWc

Lid
Welk motortype heb je? Is dat van die slechte smering van toepassing op meerdere modellen of bouwjaren?
 

Joske

Forumguru
een 2.0TDI uit 2010 als ik het mij nog goed voorheb, ik zou vermoeden een CBBB motorcode
 

CDO

Forumguru
Ik zou zeker even informeren naar een coulance regeling. Consument mag een langere economische levensduur verwachten en een zeker tegemoetkoming in de kosten zou wel zo netjes zijn.
 

Import Yeti

Forumguru
1200 euro is veel te duur. Mijn vader heeft dit onlangs voor zijn Audi laten doen bij een revisie bedrijf voor iets minder dan de helft. Ik zou als ik jou was nog maar eerst eens gaan rondkijken bij andere bedrijven.
 

Havana

Forumguru
Toevallig is de mijne gisteren vervangen. Kostte 350 euro voor een nieuwe (originele). Bij JB Autoservice. Ga toch niet naar een dealer, dat is geld weggooien!
 

Monteurtje

Forumguru
@Joske Denk niet dat het een CBBB motorcode is. Dat is een common rail. En daar zit geen tandempomp op. Een BLS voor een 1.9 TDI en een BMN of BMM? voor een 2.0 TDI.
 

Joske

Forumguru
@Monteurtje

Kan ook mss nog een BKD zijn?

De CBBB is volgens mij toch een commonrail alleszins, zat ook al in een 2008 Golf.

en dan zag ik nochtans dit staan in ETKA: (is dit dan foutief?)

Naamloos.png
 

Monteurtje

Forumguru
@Joske De afbeelding die je gepost hebt is alleen de onderdrukpomp/vacuumpomp. Van een common rail.
BKD is wel een motorcode van een 2.0 TDI, zonder roetfilter. Die heeft nooit in een Superb II gelegen.
Ik denk dat het een BMM is. En de pakking zit al bij de pomp, die hoef je niet apart te bestellen.
 

Joske

Forumguru
Ok ben helemaal terug mee nu..

Ik heb gewoon een onderdrukpomp opgezocht ipv de tandempomp. Doen wel hetzelfde maar het 1 zit in een PD en het ander in een commonrail dan?
@Monteurtje ?
 

Monteurtje

Forumguru
De tandempomp heeft 2 functies. Dat is onderdrukpomp en pomp om diesel naar de pomp verstuivers te pompen.
Een onderdrukpomp van een common rail motor heeft maar 1 functie en dat is vacuum.

Ik denk dat dit het onderdeelnummer is. 038 145 209 Q,
 

Joske

Forumguru
038 145 209 Q

kost iets van een 336 euro

omschrijving: "carburatiepomp" en "onderdrukpomp" (zelf vertaald ;) )
 

mennor

Forumguru
Zo... Enigszins bijgekomen van de schrik :sterretjes: maar nog niet helemaal.

Inmiddels via de online chatfunctie van skoda.nl m'n ongenoegen kenbaar gemaakt. Keurig te woord gestaan, in elk geval. Maar eens zien of het ook wat oplevert.

Motorcode... die staat in het boekje dat in de auto ligt, die bij de garage staat. Kom ik op terug, weet ik niet uit m'n hoofd. Wel dat dat blok pompverstuivers heeft, en dat de garage het over de tandempomp had (had ik nog nooit van gehoord, maar vergeet ik als tandemfietser ook niet meer).

't Is hoe dan ook veel te veel geld voor een reparatie die met zo weinig kilometers helemaal niet nodig hoort te zijn, maar dat zou het ook zijn als vervangen tientjeswerk was. Principekwestie.

Uiteraard ook maar eens gegoogled en gelezen dat dit op tdi-tjes in het hele VAG-gamma wel meer voorkomt. Net als EGR en aanverwante ellende waarvoor net zo goed geldt dat die binnen de normale gebruiksduur van een motorblok niet hoort voor te komen.

Met schokbrekers (zie betreffend topic elders op het forum), EGR en dit geintje samen loopt 't een aardig eind richting 2800 euro in amper 2 jaar, naast gewoon onderhoud. Uiteraard kost autorijden centen, en een dure auto rijden veel centen. Het begint er echter op te lijken dat ik een maandagochtendexemplaar heb, en dat vind ik onacceptabel voor een dergelijke auto. Tuurlijk zitten er ook wel eens mindere onderdelen in series in zulke aantallen, maar daar moet dan een nette oplossing voor komen. Ben benieuwd hoe het gaat lopen.

Iemand nog ideeën ten aanzien van een eventuele relatie tussen het geconstateerde euvel en de warme start perikelen waarvoor ik de wagen naar de garage had gebracht?
De bedoeling is komend weekend meer dan voldoende kilometers te rijden met zowel koude als warme starts (moet weer ff op en neer naar Tsjechië), dus ik merk het vanzelf, maar ik zou het hoe en waarom ook graag begrijpen.

Ook zou ik graag begrijpen waarom een faalmechanisme, waarmee je in potentie je blok volledig in de soep draait, 'zomaar' kan ontstaan. Zonder foutcodes en waarschuwingslampjes én zonder merkbare verandering bij het rijden en remmen (die tandempomp zorgt ook voor de rembekrachtiging!). Zou toch knap vervelend kunnen uitpakken als je op een gegeven moment zonder rembekrachtiging zit. Zo'n single point of failure zou ik toch niet graag zó onbewaakt in een ontwerp zien.
Je kan van een leek tenslotte niet verwachten dat die bij een slechte warme start onderkent dat-ie misschien wel niet meer fatsoenlijk remmen kan (áls die relatie er dus daadwerkelijk is).

Hm, heel verhaal weer. Dank voor jullie geduld en meedenken/meeleven! :bloemen:
 

mennor

Forumguru
Net garage gesproken, auto is weer startklaar. Afdichtingen van de pompverstuivers zijn ook nog vervangen, wegens verdenking op lekkage. Een van de monteurs neemt 'm mee om te ervaren of de zaak weer naar behoren rijdt en warm start. Als het goed is, heb ik de auto morgenochtend terug.

Dan de afwikkeling met Skoda NL nog. Eerst uiteraard (?) een poging kastje-muur, maar dat was met een kort maar vriendelijk berichtje uit de wereld. Nu eerst wat info aanleveren (kopie onderhoudsboekje, facturen) en dan gaat Skoda NL zich op de situatie beraden, dus daar zal nog wel even wat tijd overheen gaan.

Ik hou jullie op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:

mennor

Forumguru
Balen (en dan druk ik me mild uit): de tandempomp blijkt maar bijvangst, warme start nog steeds slecht. :angry:
 

mennor

Forumguru
Zo. Het heeft wat moeite gekost, maar er is toch enig succes te melden.
Onder uitdrukkelijk uitsluiten van coulance en garantie, wil Skoda NL met medewerking van mijn dealer (die moet er soort van verplicht aan mee betalen, is iets in de relatie tussen dealers en importeur), mij toch enigszins tegemoet komen op de tandempomp, bij wijze van hoge uitzondering. Niet op de EGR-klep, daar wil Skoda NL niets van weten. M'n rekening wordt er ca. 425 euro lager van. Echt tevreden ben ik er niet mee, maar toch beter dan niets.

De motorcode van mijn SII is trouwens BMP en Monteurtje had het juiste onderdeelnummer te pakken.
 
Bovenaan Onderaan