Het probleem is op een onverwachte manier opgelost:
Vervangen van de tandempomp en afdichtingen van de pompverstuivers en zo heeft geleid tot een mooier draaiende motor, maar de ernstige warme startproblemen waren er niet mee weg.
De tank is echter opengemaakt (want aangezien de garage de hele keten is gaan checken, hebben ze uiteraard ook naar de opvoerpomp willen kijken), en daar kwam een sterke benzinelucht
uit. Hele systeem dus leeggetrokken, schoongemaakt, schone filters, nieuwe diesel erin, en snorren als een naaimachientje.
Vervolgvragen:
- Hoe komt die benzine in de tank? Die moet er op enig moment wel in gegoten zijn. Verkeerd getankt dus, of een fout buiten m'n zicht (bij het vullen van de bulk van het pompstation). M'n tankbonnetjes wijzen op het laatste, aangezien die allemaal stellen dat ik netjes diesel heb getankt. D'r zat een duidelijk moment in het enorm verergeren van de klachten, dus waar het is gebeurd denk ik wel zeker te weten, en daar is e.e.a. inmiddels in onderzoek.
- Hoe kan het dat ik zonder problemen weg kwam bij die pomp? Simpel, toen zat er nog schone diesel in de leidingen en ging er dus schone diesel de warme cilinders in.
- Hoe kan het dan dat ik zonder moeite 200km/u rijden kon (in Duitsland, natuurlijk
) en uren aaneen 140km/u op de cruise control, op een mengsel van misschien wel 1 deel benzine op 1 deel diesel? Tja, ondanks alle kritiek op tdi pompverstuiverblokken uit de stal van de VA-Gruppe, kunnen die blokken dat kennelijk toch gewoon aan, en is het motormanagement goed genoeg om pingelen van dergelijk vervuilde mengsels voor te blijven. Ik heb een kleine duizend kilometer op dit mengsel gereden alvorens weer te tanken en dus de vervuilingsgraad sterk te verlagen, en afgezien van de warme startproblemen liep het ding heel behoorlijk. Nu mooier, maar het was echt niet slecht.
- Is die tandempomp dan kapot gegaan door de benzine? Volgens m'n dealer is dat onwaarschijnlijk en past het ook niet goed in het verloop van de gebeurtenissen.
Het lijkt er dus op dat ik ondanks alles mazzel had
: door de vuile diesel of benzine is me een motorschade van misschien wel 4,5k bespaard gebleven (gevolgschade aan nokkenas, cilinderkop, lagers, etc) die zou ontstaan als de lekke tandempomp te lang onopgemerkt zou zijn gebleven, bijvoorbeeld doordat na een paar tankbeurten de benzine weg is en de ernstige startproblemen dus ook en de lichte problemen bij de warme start niet echt nopen tot uitgebreid garagebezoek. En hoef ik 'slechts' de garagerekeningen minus de korting via importeur en dealer te betalen. Tandempomp en bijkomende dingetjes rond de pompverstuivers en zo hebben dan de lichte klachten m.b.t. de warme start in de weken voorafgaand aan de enorme verslechtering van het warm starten veroorzaakt, en de fout aan de pomp de enorme verslechtering van die problemen.
Eind goed, al goed?
Nou ja, niet helemaal. Ik blijf nogal moeite houden met voortijdig bezwijken van onderdelen, waarvoor je nog steeds een aanzienlijk deel van de rekening zelf moet ophoesten, maar dat blijft een afweging tussen er energie in willen steken versus een verwachting ten aanzien van wat het eventueel oplevert als ik er echt werk van maak. Keertje slikken dus en gauw vergeten.
Daarnaast nog ff duimen dat ik via de brandstofmaatschappij die ik aansprakelijk stel voor het foutje aan de pomp, wat euri vergoed krijg.