Tankinhoud; wel of geen 55ltr??

Tallguy

Forumguru
Vorige week ging het lampje in mijn dashboard branden dat aangaf dat ik moest gaan tanken. Nu heb ik van de leasemij een Shell tankpas gehad en ben ik verplicht bij Shells te tanken.
Nu ben ik niet zo'n miereneukerig type die meteen dan gaat tanken, maar ik rijd door totdat de naald bijna onderin staat. De boardcomputer (geen MAXIdot trouwens) telde netjes af hoeveel km ik nog kon doen op de tank.

Op een gegeven moment gaf de computer aan dat ik nog 0 km kon rijden. Ik zat net in de buurt van een Shell, dus wist ik redelijk zeker dat ik dat ging halen. Dat lukte ook, maar ik had wel voor de zekerheid alle elektrische zaken (lampen, airco etc..) uitgedaan.

Bij het tanken ging er 53+ liter in de tank. Volgens het boekje zit er een 55ltr tank in de Octavia.

En nu de vraag...mijn vorige auto (Golf IV) had een palletje om de tank te ontluchten (dat heb ik al eens eerder ter sprake gebracht). Dat palletje zit niet bij de O2. Wat ik eigenlijk dus wil weten is...is die 55ltr incl of excl de 7ltr reserve? Kan je dus met gemak 100km doorrijden nadat het signaal is gegeven dat je moet gaan tanken??
 
Volgens mij is het ex reserve. Ik miste dat palletje ook maar het lijkt er op dat de O2 dit automatisch doet waardoor je het palletje niet meer nodig hebt. Let maar eens op hoe snel het brandstofpeil zakt tijdens het tanken.
 
O.a. de Seat leon had zo'n palletje ook en daar was dan echt rond de 60 liter in te krijgen op het moment dat de tank zo goed als leeg was. Bij de octavia ben ik niet verder gekomen dan 54l, waarbij de boardcomputer aangaf dat er nog 10km te rijden was. Die 55l lijkt me dus incl. reserve....
 

Tallguy

Forumguru
Beetje tegenstrijdig /forum/images/graemlins/smile.gif Is het nou wel of niet met reserve?

Vraag die ermee te maken heeft: stel je rijdt 'm per ongeluk toch leeg...bij de Peugeot 307 van mijn broer zit onder de zwarte afdekkap op het motorblok een soort pompje waarmee je handmatig de diesel weer in het systeem kunt krijgen na bijvullen (soort ontluchten). Heeft iemand dat ook op zijn/haar Octavia zien zitten?
 

Dutch4x4

Senior Member
Hmm, nou ben ik ook benieuwd of de 63 liter in de 4x4 turbo ook met of zonder reserve is...
 

Mistraller

Senior Member
Gisteren begon bij mij het lampje te branden vlak voor de afslag van de pomp. Ik kreeg er toen net 50 liter in. Volgens het boekje gaat het lampje branden bij < 8 liter tankinhoud. Hij gaf aan dat ik nog 110 km kon rijden. (snelweg).
Wat ik me kan voorstellen dat de tank zelf 55 liter is, maar dat in de aanvoerpijp ook nog een litertje of 2 a 3 past, waardoor het totale aantal liters dus iets groter blijkt. Het boekje zegt in elk geval over de tankinhoud: 55 liter waarvan 7 liter reserve.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kensei</font><hr />

Beetje tegenstrijdig /forum/images/graemlins/smile.gif Is het nou wel of niet met reserve?

Vraag die ermee te maken heeft: stel je rijdt 'm per ongeluk toch leeg...bij de Peugeot 307 van mijn broer zit onder de zwarte afdekkap op het motorblok een soort pompje waarmee je handmatig de diesel weer in het systeem kunt krijgen na bijvullen (soort ontluchten). Heeft iemand dat ook op zijn/haar Octavia zien zitten?

[/ QUOTE ]

Nog niet gekeken, maar in het boekje staat dat het starten na leegrijden veel langer duurt omdat het systeem weer gevuld moet worden, dus wellicht is dat pompen niet nodig...er staat in elk geval niets over een pompje bij.
 

higgy

Forumguru
Een diesel leegrijden is erg ongezond voor de motor, die houdt daar niet van. Beter niet doen dus.
 

smg

Lid
Ik tank meestal rond de 53 liter, maar heb ook wel eens 55 liter getankt. Dat is mij spannend genoeg, ik ga niet uitproberen of er nog stiekem 2, 3 of 7 liter in zit!
 

ericb

Actief lid
Volgens mij kun je bij een benzinemoter de katalysator beschadigen als je droog komt te staan. Helemaal zeker weten doe ik het niet maar ik ga het zeker niet uitproberen /forum/images/graemlins/smile.gif
 

Tallguy

Forumguru
Vandaag weer hetzelfde akkefietje gehad. Moest dus bij een Shell tanken, bleken er 3 in de buurt niet eens te bestaan, dus toen maar voorzichtig naar een andere gereden. Teller gaf aan dat ik 0km nog kon rijden...wel gehaald met 935km op de teller en 55,62liter in de tank gegooid.
 

VEEJAY

Forumguru
Ik rij nu (sportief) 650 kilometer met 45 liter diesel. Is dat slecht/normaal of goed voor een 2.0TDI sedan?
 

Tallguy

Forumguru
Ik rijd zelf ook niet echt zacht. Meestal 140km/h op de snelweg, soms in de bebouwde kom (als het lekker rustig is) even hard door bochten (waarbij ESP soms moet helpen /forum/images/graemlins/smile.gif ) en ik haal de laatste tijd dus 900km op 53liter.
Gemiddelde van 6.0 op 100km dus 1:16,666

Ik weet niet wat jouw gemiddelde is, maar het lijkt me iets te weinig (niet veel hoor, wellicht maar 50km dus valt wel mee).
 

ougie

Forumguru
Laatste keer ging het lampje branden en ben direct gaan tanken. Er kon precies 51 liter getankt worden. Toevallig de meter op nul gezet, en deze week moet ik weer tanken, ik zal kijken wat mijn gemiddelde is.
 
Heb met mijn vorige auto (VW Golf 2.0i) wel vaker doorgereden totdat tank bijna helemaal leeg was. Gevolg: defecte lambdasonde (door vervuiling benzine onderin de tank ontstaan). Reparatie ca. 250 euri.

Vanaf dat moment probeer ik direct te gaan tanken als het lampje gaat branden.
 

Ralph

Lid
Naar aanleiding van dit draadje uitgeprobeerd. gewoon doorgereden tot de meter niet meer van zijn plaats af kwam. Boordcumputer gaf aan "0 KM"

Vanmorgen getankt: 54.13 liter
 

Ralph

Lid
Is het trouwens nodig bij de nieuwe diesels om ze te laten ontluchten na leegrijden van de tank???
 

Tallguy

Forumguru
volgens mij wel, want een diesel kan volgens mij niet eens starten als er lucht in het systeem zit (in tegenstelling tot een benzine motor). Daarom moe(s)t bijna altijd de ANWB het systeem onluchten.

Dit zal wel komen omdat een diesel een zelfontbrander is en met lucht in het systeem de motor dus pertinent niet zal aanslaan.
 
Nee hoor, Ontluchten gebeurt automatisch als je start na het vullen van de tank. Je moet wel even "doorstarten". Het systeem ontlucht dan zichzelf.
 

blacktdi

Actief lid
Stond een keer met mijn slaperige kop de skoda vol te gooien met euro loodvrij. Dus de ANWB erbij en de tank helemaal leeg laten zuigen. Alles was eruit want het werd gedaan met behulp van de brandstof pomp van de auto zelf.
Er ging 57,4 liter in.
 
Bovenaan Onderaan