Ik heb toevallig net vorige week het mechanisme gedemonteerd (doosje uit de tankopening en geopend zodat je het motortje ook ziet) en overdadig gesmeerd met elektro-contactspray (heeft ook smerende werking). Daarvoor ook wel met teflon gesmeerd via de pal. Het haalt allemaal maar kort wat uit. Daarna is het toch weer terug naar drukken op het klepje en nogmaals via de afstandsbediening sluiten en weer openen waarna het klepje direct open springt. Dat is enige jaren zo. En ik rij gemiddelde 1:19 en gaat dus minder vaak het klepje open met 25 dkm/jaar.
Als het vast heeft gezeten en bovenstaande niet helpt zou ik er maar een nieuwe inzetten. Heb ik ergens gezien voor ca. € 25. Het is gemakkelijk te monteren door de draad van het oude mechanisme aan die van de nieuwe te zetten. D.m.v. solderen en krimpkous of klootzak-amp-jes. Ik kon de draad een behoorlijk eind door de rubber tule trekken en later weer terugduwen.
Overigens, een pen die door het motortje wordt aangedreven blokkeerd de pal die een kwartslag moet draaien bij openen/sluiten. Haal je het motortje met deze pen eruit, dan heb je het slot onklaar gemaakt, maar zal de pal nog wel functioneren.