TDI: 6x gong = starten?

Ik was van dieselauto's van andere merken altijd gewend om te starten direct nadat het voorgloeilampje uit was gegaan. Ik kreeg het advies van een collega met een Ibiza, om te wachten met starten totdat de 6 gongen afgelopen waren. De auto bleek inderdaad sneller te starten als ik hier op wachtte. Maar het voorgloeilampje dooft al na de eerste gong. Waarvoor dienen die 6 gongen eigenlijk en waarom start m'n auto beter als ik hierop wacht?

Als ik de auto met warme motor start voor de gongen afgelopen zijn wil ie soms helemaal niet aanslaan en stop ik maar na 6 seconden starten. De tweede keer lukt 't meestal wel, maar pas na een aantal seconden.

Herkennen jullie dit?

Als je de contactsleutel 1 keer omdraaid, dan gaan 1 voor 1 alle lampjes uit en hoor je gelijktijdig 6x een gong. Net zo'n gong geluid als je uit veel Amerikaanse auto's hoort komen.

Dutch4x4

Senior Member
Huh, is dat niet gewoon de gordelgong? (Kan bijna niet anders, zit ook in mijn niet voorgloeiende benzine-O1.)

Zo ja, dan is dat verhaal van je collega een prachtig broodje aap...

Daar heeft mijn 1.6 I ook 'last"van.
Alleen vervelend, dat je niet altijd die gong hoort.......
Staat niks over in het instructieboekje......
Ik vermoed, dat een deel van de electronica aangezet/voorverwarmd wordt als je de auto met de afstands bediening van het slot haalt. Zolang dat niet klaar is, hoor ik volgens mij die gong. Duurt het langer voordat ik na het osntsluiten in de auto stap, wacht ik gewoon op de lampjes, maar hoor ik geen gong.....

Dutch4x4

Senior Member
grin.gif
wink.gif

Octavia_II

Actief lid
Klinkt toch heel erg als de "gordel" gong's !
wink.gif

Volgende keer als je de auto verlaat alle gordels in de gesp vastklikken (niet los maken als je het contact aan zet) en luisteren of de gong's nog komen...
grin.gif

Ps. als je gaat rijden wel de gordel om doen!
blush.gif

Succes,

Charlie

Reizende

Actief lid
Ik weet wel zeker dat het het pingeltje van de gordel is..
Ik vind het trouwens meer een pingeltje dan een gong. Bij een gong stel ik me zo'n groot bord voor waar je met zo'n stok op ramt! Volledig off-topic maar wilde dit nutteloze gedachtegoed even delen..

Dutch4x4

Senior Member
Je vraagt je toch af waar dat soort verhalen vandáán komen...

Mee eens trouwens dat het een pingel is. Maar in het kader van nutteloos gedachtegoed: ik vond 'gordelgong' zo'n mooi woord.
grin.gif

Vacaro

Senior Member
Denk ook dat gong of pingel echt van gordel is, maar de kennis zal dat als tijdsaanduiding geven om te wachten voor het starten. Dan kan inderdaad de electronica zich even afstellen en controleren en alle sensors paraat zetten, zodat de juiste parameters worden doorgegeven, zoals buitentemperatuur ed...

purk

Senior Member
Als het lampje uit is dan moet het goed zijn, slaat hij dan slecht aan dan denk ik eerder aan een paar defecte gloeipitten, en dat pingeltje/gong ik denk ook aan de gordelwaarschuwing.

Het is inderdaad de gordel. De dealer vertelde mij dat ik eerst m'n gordel dicht moest doen en dan pas het contact erop moest zetten. Dat kán.

Ik heb de dealer gevraagd om die flauwekul eruit te halen en dat was binnen 5 minuten gebeurt. Geen gerinkel meer bij het contact (maar ook niet als je geen gordel om hebt). Maakt ook niet uit, ik ben bij gezond verstand en heb 'm sowieso altijd om.

Bovenaan Onderaan