@hemi24 Daar was die E- of 5e versnelling dan ook helemaal niet voor bedoeld, net zo min als de overdrive dat destijds was bij die Amerikanen. Je gebruikt de lagere versnellingen om op snelheid te komen (te versnellen dus), dan pas schakel je die E/overdrive/5 in om op constante snelheid met lagere toeren (en verondersteld navenant lager verbruik) verder te cruisen. Bij inhalen ook eerst weer even een tandje terug.
De Audi 80D die ik in 1985 nieuw kreeg, had geen 4+E bak maar een echte 5-bak waarvan de eerste 4 versnellingen kortere overbrengingen hadden, de 5e kwam ongeveer overeen met de 4e van de 4+E. Vraag me niet waarom...
Dit maakte het echter wel een verhoudingsgewijs vlotte auto, zeker in stadsverkeer en op provinciale wegen. Met heel veel plezier in rondgetuft, totdat hij na 3 jaar vanachteren in elkaar werd gebeukt. Toen kwam er een nieuw model Audi 80 1,8 benzine, ook geen straf - zij het wel een beetje tegen de zin van m'n directeur, die had me liever in een BMW3 serie of Mercedes 190 gezien. Maar die wilde ik allebei écht niet...