Te weinig koelcapaciteit met caravan; import-auto

Rolie

Lid
Afgelopen weken voor de tweede keer met mijn Octavia Combi 1.4 TSI DSG + LMC Style 420D naar Zuid-Frankrijk op vakantie geweest:

PXL_20230718_175606583.jpg

Vorig jaar op langere hellingen vond ik al dat de watertemperatuur al snel in het rood liep. Beetje rustig aan doen is een oplossing. Maar los hiervan stopte ook de airco er geregeld mee voor 5, 10, soms 30+ minuten. Opvallend was dat dit niet perse op de momenten van zwaarste belasting/hoogste temperaturen was.

Dealer meldt mij na diagnose dat radiatorfan+shroud behoren tot een model in een koudere klimaatklasse. En dat kan kloppen want het is een auto door Wittebrug geïmporteerd uit (zo blijkt nu) Polen. Oplossing zou zijn om 5WA121203G te monteren voor €700 (exacte prijs weet ik niet meer). Ik vond dit iets te gortig om gelijk te laten doen. Hierover later meer.

Dit jaar één periode gehad dat airco Dit jaar een ODB-app mee laten lopen om olietemperatuur en wat andere parameters makkelijker in de gaten te houden en zie de volgende relevante diagnostische codes:
P195000: Coolant fan for coolant, difficulty of movement/blocked
P2B2F00: Fan 1 Performance/Stuck Off
Status bits: 1
Priority: 2
Frequency: 3
Unlearning index: 255
Odometer: 75880 km
Date, time: 2023.08.09 09:58:52
Engine RPM: 2315 rpm
Calculated engine load value: 65,88 %
Vehicle speed: 101 km/h
Engine coolant temperature: 114 ℃
Engine oil temperature: 60 ℃
Barometric pressure: 101 kPa
Klemme 30 voltage: 13
Paramteric values: 20 96 26 F4 46 47 F4 0B 99 10 10 07 5F 14 B4 10 68 11 99 0F 86 17 46 00 01 43 21 00
Status: Test failed since last DTC clear
en:
B10F000: Function limitation due to compressor switch-off by engine
Abschaltung Klimakompressor durch Motor
Status bits: 1
Priority: 6
Frequency: 4
Unlearning index: 50
Odometer: 75880 km
Date, time: 2023.08.09 09:59:08
Paramteric values: 02 86 87 26 00 16
Status: Confirmed
Waar komt P195000 vandaan? Fan draait (stilstaand dan wel) gewoon goed. Wordt deze code afgegeven op basis van gemeten RPM van fan vs. power-input op fan? Ik ga er vanuit dat fan door rijwind juist geholpen wordt.

P195000 triggert de B10F000. Da's duidelijk en logisch. Wat ik niet snap is dat dit ook op momenten gebeurt dat temperaturen van motor helemaal niet extreem zijn. Het is vaker voorgekomen dat heuveltjes zijn opgeklommen met water en olietemperaturen tegen 130 graden Celcius en dat de airco het gewoon bleef doen. Het uitvallen (de P195000+B10F000 dus) gebeurde dan dikwijls tussendoor op vlakke of licht stijgende stukken.

Het is frustrerend gas terug te moeten nemen om te voorkomen dat de boel te heet wordt maar het is deste frustrerender dat je op ogenschijnlijk willekeurige momenten hele stukken zonder airco zit. Vooral met dat laatste heb ik een probleem.

Ik heb mijn twijfels over of 5WA121203G het voor mij op gaat lossen. Deze heeft 6 rijwindklepjes van ongeveer 3x10cm terwijl ik er nu 2 heb. Of heeft dit onderdeel ook een zwaardere fanmotor? Iemand die daar iets over weet? Ik kan niet ontdekken wat het onderdeelnummer is van de fan+shroud die er nu in zit.

Een andere vraag waarmee ik zit is in hoeverre ik met mijn probleem bij Wittebrug terecht kan. Koop (en montage trekhaak) is ruim 4 jaar geleden maar auto is op dit stuk eigenlijk non-conform. Ik verwacht hiermee zonder problemen met een caravan door heel Europa te kunnen toeren. Wat vinden jullie?
 

ertromp

Forumguru
Persoonlijk vindt ik het wel een soort van verborgen gebrek dat je auto betreffende koeling niet uitgerust is voor onze omstandigheden en die in Zuid Europa. Lijkt me echt een punt voor de dealer.

Hoe lang was je onderweg toen je die P195000 kreeg dus aantal uur of enkele minuten pas? Waarom ik dit vraag: je olietemperatuur zou maar 60°C zijn volgens de log?

Dit is hoe Gerrit Speek het ziet:

Meer rijwindklepjes is natuurlijk altijd beter onder de warme omstandigheden dus van 2 naar 6 klepjes snap ik wel.

Die 5WA121203G zou een 400W motor hebben en wellicht is dat ook al groter dan hetgeen nu in je O3 gebruikt wordt.
 

Rolie

Lid
Dank voor je reactie. Die laatste P195000 was na een korte stop. De airco was voor langer dan half uur disfunctioneel en heb er toen voor gekozen te kijken of het zou helpen opnieuw op te starten (niet dus al kwam hij een minuutje later na herstart toch weer terug). Dit jaar heb ik koelvloeistoftemperatuur nooit ver boven 120 laten komen en olietemperatuur nooit boven 130. Vorig jaar olie tot 137, dat vond ik net wat té (had verwacht eerder al wel een lampje of vermogensmindering te krijgen).

Helaas kan ik ook nergens een vermogen vinden van huidige fanmotor.
 

EdK

Forumguru
Was het enkele jaren terug ook niet zo dat bij bepaalde modellen er een enkele fan inzat en zodra je van fabriek een trekhaak erbij bestelde er dan een 2 fans werden geplaatst.
Dit ook vanwege dan voldoende koeling en dit probleem kwam ook boven water toen er kopers naderhand een trekhaak op lieten zetten en dus temperatuur problemen opeens kregen met een aanhanger / caravan er achter hingen....
Want Polen mag dan wel in winter kouder zijn dan hier , maar de zomers zijn daar ook als hier, dus zou men daar het koelprobleem ook moeten hebben.
Dus ja de opmerking van de dealer vind ik persoonlijk beetje kort door de bocht om zich er uit te kletsen
 

hemi24

Forumguru
Algemeen probleem van wagens uit de MQB-serie; naast diesels heeft de 1.4 TSI het probleem ook, dat de motor meer vermogen kan leveren, dan wat hij kwijt kan aan warmte...
Ik heb een Golf 7 met 150 pk 1.4 TSI (handgeschakeld) voor een Fendt 470 caravan (1.500 kg) en ondanks dat deze auto af fabriek geleverd is met trekhaak (van oorsprong een Duitse wagen), gaat ook hier bij een lange, steile klim de watertemperatuur meter bij steile lange klimmen uitlopen...
Viel me wel op dat in tegenstelling tot een eerdere Golf 7 diesel die ik heb gehad, deze bij iets gas los wel weer heel snel terugzakt..!
Moet wel toegeven dat bij mij de 100 sticker er niet voor niets op zit... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Rolie

Lid
('Dealer' is overigens de dealer waar hij standaard in onderhoud is. Da's een andere dan Wittebrug. Heb deze laatste partij nu wel een e-mail gestuurd met de vraag wat volgens hén hieraan gedaan zou moeten worden.)
 

Tees

Donateur
Er zijn idd verschillende uitvoeringen voor verschillende klimaten geleverd voor de O3. Je kan aan de PR-codes zien welke versie je hebt, de code begint met 8Z en dan een getal tussen de 4 en 9. 4: moderate, 5: not hot, 6: hot, 7: cold, 9: super hot.

Er zijn 2 maten radiateurs (650x414 en 650x457) en 2 maten extra radiateurs (die er dus achter zit), met onderdeelnummer 5Q0121251GB (8Z4 en 8Z5) en -HS (8Z6 en 8Z9). Alleen 8Z7 (koud klimaat) heeft dus geen extra radiateur.

En dan nog ventilatoren: 300, 400 of 450W. afhankelijk of je een af-fabriek trekhaak hebt of niet (niet is PR-code 1D0 en dan heb je dus een 300W fan). Even aangenomen dat je wel airco hebt.

Ik snap alleen die artikelcode die de dealer gegeven heeft niet. Die code vind ik niet terug voor de 1.4...maar die code is wel volop bij de sloop te vinden, voor rond de €100. Montage zal toch ook niet meer dan een uur werk zijn lijkt me?
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Bij Yeti had ik een kleine en een grote fan voor de radiator zitten
En meen dat men diezelfde unit ( of vergelijkend) plaatste als je trekhaak van fabriek af had !?
 

Skodadriver87

Senior Member
Vind dit wel een interessant topic.
Enige tijd geleden heb ik een topic gestart over het achteraf monteren van een trekhaak. Mijn voertuig heeft trekhaak voorbereiding. Ik ben benieuwd of mijn auto dan ook al voorzien is van een betere radiateur om dit soort problemen te voorkomen.

Als ik in mijn boekje kijk zie ik alleen code 8ZH staan. Geen cijfer erachter.

Mogelijk dat iemand dit voor me kan ontcijferen?

Ik heb een 1.6tdi 6-bak 110pk. (Die maar 1000kg mag trekken.)

1d86d62fe10fb8979be0c784b3ad3c84.jpg
 

Eltjo

Forumguru
In Polen wordt het gerust >30 °C in de zomer zoals nu en geen zuchtje wind. Vorig jaar zomer met 34°C naar huis gereden met een net vervangen koelradiator en regelklep, dus de airco deed goed zijn werk.
Nu zit ik hier nu nog 500 meter van de Oostzeekust en daar is het iets koeler.

Raar verhaal die verschillende klimaatklassen. Als het koelwater te warm wordt, gaat de thermostaat open en dan is het wel de bedoeling dat die verdoende koelt en dus de radiator genoeg capaciteit heeft.
Als het koud is blijft de thermostaat gewoon dicht naar de radiator en gaat het via de by-pass terug naar de motor. In zo’n geval wordt het water alleen gekoeld door de kachelradiator.
Is dit gewoon beknibbelen op een stukje radiator?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Skodadriver87

Senior Member
Thanks voor die site! Had ook zoiets voor m’n BMW motorfiets.

Heb alles ingevoerd. Stond niets dat ik niet al wist kwam ik achter. Echter de beschrijving om te zien welke koeler je hebt 8H met een cijfer kon ik niet vinden helaas.

Zal dus afwachten worden als ik de trekhaak eronder heb zitten en een caravan ga trekken.
 

Tees

Donateur
@Skodadriver87 even voor je nagezocht: ze hebben zo te zien (in ETKA) die PR code niet gebruikt in 2014 (ik neem even aan voor de hele O3 PFL dan). Die verschillende uitvoeringen radiateurs zijn wél gebruikt in de O3 PFL, alleen zonder PR code dus...
 

Skodadriver87

Senior Member
Dan zou ik dus gewoon moeten kijken onder de kap of er twee koelvinnen zitten.

Vond het sowieso al erg tegenvallen dat je met de 1.6tdi 110pk maar 1000kg mocht trekken. De 105pk mag geloof ik 1300kg.
 

Tees

Donateur
Nog even verder gekeken: met trailer hitch heb je wel de grotere radiateur, maar zo te zien geen extra radiateur. Vond die 8Z codes uiteindelijk wel, maar alleen icm KH6, wat 'Electronically controlled airconditioning' (oftewel climatronic) betekent, en díé hebben de extra radiateur.
Ja, tis soms ingewikkeld bij VAG...
 

Tees

Donateur
Een 1.6 TDI is wel iets totaal anders dan een 1.4 TSI. Een diesel draait sowieso al warmer dan een benzinemotor, en mág ook warmer worden, want alles is daar ook op gebouwd. Ik zou dus niet al te pessimistisch zijn eigenlijk...
 

Skodadriver87

Senior Member
@Tees ben ook niet pessimistisch. Alleen mijn gevoel zegt dat het raar is dat je met meer PK minder mag trekken.

Ik heb idd de handgeschakelde 6bak.
En met 1000kg kun je kwa caravan met drie kleine kids waarschijnlijk net niks leuks trekken.
 

AndreM

Forumguru
@Skodadriver87 Klopt het dat je auto uit 2014 is?
Als dat zo is, dan is dat een zogezegde 14% auto. Die diesel auto’s waren aangepast voor de Co2 uitstoot voor de zakelijke berijders en kregen hier het voordeel mee van 14% bijtelling.
Die motor trekt jou caravan heus wel, alleen staat op jou kentekenbewijs een Max van 1000kg.
Ik heb er zelf ook 4 jaar eentje gehad, wel zonder caravan mee gereden, maar er zat toch een behoorlijk trekvermogen in de motor, zeker in de bergen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan