Te weinig koelcapaciteit met caravan; import-auto

Rolie

Lid
@hemi24, klopt, de naald daalt net zo snel als hij stijgt. Even los van het feit dat alles tussen 70 en 110 wordt weergegeven als 90. Hoeveel 'rijwindklepjes' heb jij? En nooit last van uitvallende airco gehad?

@Tees, erg fijn de kennis die je hebt gedeeld! Ik zie helaas ook geen 8Z* PR-code. Ook de KH6 (Electronically controlled air conditioning system) mist (terwijl de auto hier wel mee is uitgerust). Ik zie wél de 1D0 (without trailer hitch) dus dat impliceert een 300 watt fan. Er ís een extra radiator aanwezig. De enig leesbare code is van die van diegene het dichtst bij de motor en is 5Q0121251GD. Dit is de hoofdradiator toch? Niet de extra radiator.

De 1D0 impliceert dus ook een kleinere hoofdradiator. Heb je ook artikelcodes van deze 650x414 en 650x457 radiatoren?

Als ik zoek op onderdeelnummer van mijn dealer 5WA121203G kom ik via parts.vw.com ook op 5Q0121203EA. Dat lijkt een wat gangbaardere code te zijn. Voor alleen shroud+fan. Maar volgens CarProg2 een vervallen code, 5WA121203G is de nieuwe. Lijkt inderdaad 400 watt te zijn.

Ergens van de sloop halen en zelf vervangen... ben technisch wel handig maar da's toch wat te hoog gegrepen voor mij. Ik vrees dat ik voor ik hierbij kan de hele voorkant er uiteindelijk af aan het halen ben en dat ik iets kwijt raak o.i.d.
 

AndreM

Forumguru
@AndreM inderdaad ik heb zo’n auto. Ex lease. Twijfel er niet aan of hij eea kan trekken maar je bent al vlot in overtreding met maar 1000kg helaas.
@Skodadriver87 daarom had ik ook vermeld Max 1000kg ( mag mogelijk +10%).
Ik weet nog dat mijn collega, zij zijn maar met z’n tweeën, dat hij zijn caravan terug heeft laten keuren.
Hij had o.a. de schuifdeuren verwijderd, de gastank en voortent in de kofferbak enz. en alles wat maar gewicht had in de auto.
Maar verder was het een hele fijne auto.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Zodra je merkt dat de koeltemperatuur oploopt moet je meer toeren gaan maken.
Het klinkt raar maar het helpt echt. Ik heb het af en toe met mijn O3. Meestal rij ik dan rond de 3000 toeren. Maar dan even terug schakelen om rond de 4000 toeren uit te komen en dan komt de temperatuur al snel weer lager uit. Waterpomp draait dan meer toeren, dus meer koeling.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Rolie

Lid
Hoger in toeren rijden zeker ook geprobeerd maar dit werkt maar mondjesmaat indien radiatorpakket te weinig warmte aan de lucht af kan geven.
 

hemi24

Forumguru
Klopt wat @Canon-Eye zegt, maar je bent in alle gevallen ook gebonden aan een max. gewicht van de samengestelde combinatie waar je niet overheen mag, dus reken je niet te snel rijk…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Klopt, meestal is het totaal toegestaan gewicht voor trekken gelijk aan het totaal toegestaan treingewicht. Niet altijd trouwens, soms is die laatste ook lager!
 

PizzaPieter

Forumguru
Die 1000kg is het maximumgewicht onder de as(sen). De kogeldruk kun je daar nog bijtellen voor het totaalgewicht van de afgekoppelde aanhanger - dat gewicht wordt immers door de auto zelf gedragen en niet getrokken.
Wel een mooie. Ik lees dit vaker, ook op caravantrekker.nl, maar vind dit zelf een bijzonder (te) vrije interpretatie van de regelgeving.

Wat ik me afvroeg is of het koelsysteem gecontroleerd is? Doen de thermostaten het? Draait het schoep in de waterpomp (kun je het koelwater zien stromen in het expansievat (uiteraard níét testen bij warme motor)?
(Reden: heb ooit een 3 weken durend debacle gehad met een Mondeo die 'ineens' warm liep in Frankrijk. Via ANWB bij 3 garages in Frankrijk geweest en zonder resultaat naar NL. Bij garage NL konden ze het ook niet vinden. Kennis gebeld die Wegenwachter is en die zei....heeft iemand gekeken of de koelvloeistof wel rondloopt? Waterpomp kan misschien wel aangedreven worden, maar als schoep los is van de as, gebeurt er niets. En precies dat was het....Nieuwe waterpomp erop en gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Tamelijk gênant dat niemand daaraan gedacht had @PizzaPieter! Dan zie je maar weer: Wegenwachters zijn de echte probleemoplossers. Die moeten met relatief beperkte middelen een auto weer rijdend zien te krijgen. Beetje de MacGyvers van de weg ;)
 

Rolie

Lid
@PizzaPieter koelsysteem werkt op z'n minst enigzins anders zal olietemperatuur nooit zakken op vlakke stukken na beklimmingen (half gas). Of zijn er gevallen bekend van graduele afname prestaties waterpomp door slijtage schoepbladen? Deze zijn van plastic toch?
 

hemi24

Forumguru
Wel een mooie. Ik lees dit vaker, ook op caravantrekker.nl, maar vind dit zelf een bijzonder (te) vrije interpretatie van de regelgeving.

Inderdaad, leuk zo’n theoretische benadering maar in de praktijk zul je als je staande wordt gehouden worden gecontroleerd met een weegschaal onder de wielen en dan is het zaak dat het afgelezen gewicht L+R niet hoger mag zijn dan het toegestaan max. laadvermogen.
Daarbij zit dus al direct het overhevelen van de disselbelasting op de achteras van de wagen…
 

Bakkertje

Forumguru
Hoger in toeren rijden zeker ook geprobeerd maar dit werkt maar mondjesmaat indien radiatorpakket te weinig warmte aan de lucht af kan geven.
Als je dat combineert met het verlagen van je snelheid gaat het waarschijnlijk wel goedkomen.
Heb het zelf gehad met een Touran (1.5 TSI) volle auto en 1500 kg caravan met 30 graden berg op. Ik dacht dat dat wel moest kunnen met een gangetje van 90, nou niet dus. Gewoon terug naar 80 in de 4e versnelling (van de DSG-7) en toen kwam het goed.

Bovendien rijd ik met caravan niet op de automatische stand van de DSG, maar schakel ik zelf en rijd ik in de 5e in plaats van de 6e versnelling (wat de auto zelf graag zou doen). Ten eerste is het verbruik dan lager, maar daarnaast loopt de olietemperatuur dan niet op. In mijn geval heb ik geen koelvloeistof temperatuur meter, maar dat is feitelijk ook alleen een koud - bedrijfstemperatuur - te heet aanwijzer. (maar dat had je al door ;) )
 

Rolie

Lid
Als je dat combineert met het verlagen van je snelheid gaat het waarschijnlijk wel goedkomen.
Heb het zelf gehad met een Touran (1.5 TSI) volle auto en 1500 kg caravan met 30 graden berg op. Ik dacht dat dat wel moest kunnen met een gangetje van 90, nou niet dus. Gewoon terug naar 80 in de 4e versnelling (van de DSG-7) en toen kwam het goed.
Verlagen van snelheid is inderdaad een oplossing voor de temperatuur. Raar en jammer dat het nodig is, maar acceptabel. Wat ik nog steeds onacceptabel vind is dat de airco er af en toe ook mee stopt. Ik vind dat als ik ervoor zorg dat water onder 120 blijft en olie onder 130 ook de airco het altijd zou moeten blijven doen.

Handmatig schakelen inderdaad ook veel gedaan op snelwegen. Wachtend op het moment dat men navigatiesystemen en hoogtekaarten gaat combineren in het beter laten anticiperen van dit automatische systeem. Zo vernam ik dat ACC op nieuwere auto's nu ook rekening houden met aankomende bochten en snelheid afhankelijk van de scherpte van een bocht navenant verminderen.
 

hemi24

Forumguru
Wat ik nog steeds onacceptabel vind is dat de airco er af en toe ook mee stopt. Ik vind dat als ik ervoor zorg dat water onder 120 blijft en olie onder 130 ook de airco het altijd zou moeten blijven doen.

Volgens mij is het gedrag van jouw airco ook niet normaal en heb je hier twee problemen die zich gelijktijdig manifesteren…
 

Bakkertje

Forumguru
Het water moet op 90 blijven staan, anders is ie te heet. Het is een indicatie voor normaal of te heet.
Dus als die wijzer de hoek inschiet is ie te warm.

Dus dat de airco uitschakelde als ie een tijdje op 120 staat lijkt me een redelijk normale veiligheid ingreep.
 

Rolie

Lid
@Bakkertje, niet met je eens. Volgens instructieboekje is tot 120 graden Celcius bedrijfstemperatuur. En melding "Koelvloeistoftemperatuur te hoog" heb ik nog nooit gehad. Bovendien is airco ook meermaals uitgevallen met naald op 90.

Neig ook wel naar wat @hemi24 zegt, dat het twee losstaande problemen zijn. Ik ervaar ze beiden tenminste alleen met caravan maar misschien dat mij het uitvallen van de airco zonder caravan nog niet is opgevallen. Zal 'm sowieso vaker uitlezen met de OBD-scanner.
 

hemi24

Forumguru
Wanneer is het airco-systeem van je wagen voor het laatst geserviced, kan ook zijn dat er te weinig koelmiddel in het systeem aanwezig is?
 
Bovenaan Onderaan