Stripedkrijn
Forumguru
@ronald_j : Wat mij treft is de opmerking over het enkele seconden volledig uitvallen van de motor. Lastig en soms gevaarlijk. Met een handbak hou je dan nog steeds redelijke controle over je auto mits je maar "in gear" blijft. Met een ouderwetse automaat slaat je motor af en is er onmiddellijk totaal geen stuur en rembekrachtiging meer. Die bekrachtiging wordt door de motor aangedreven. Vooral met een zware auto ben je dan nergens meer. Sturen zo goed als onmogelijk: met twee handen hangen aan 1 kant van het stuur en remmen met twee voeten op de rem doet dan niks meer. Ja, dat weegt dik 1700 kg, vandaar. Gehad rijdend in de Alpen met een Vel Satis 3.5L. Goddank reed ik bergop dus ik kwam in een hairpin tot stilstand. Ik moet er niet aan denken als dat beraf gebeurd was.
Lineaire regelventilen in automatische versnellingsbakken met koppelomvormer zijn ook gevoelig voor microscopisch ijzerslijpsel. Dat zorgt ervoor dat de kleppen blijven kleven en dat er niet meer vloeiend kan worden geschakeld. In de VS worden bijna standaard rond de 60k miles deze kleppen vervangen. Daar heeft men ervaring met dergelijke dingen. Hier in Europa is dat nogal eens anders geregeld. Vaak is het dan: bak kapot en ruilbak er onder. Kassa en heel veel ergernis.
Wat dat laatste betreft schiet mij nu wat te binnen over de 6 en 7 traps DSG discussie elders op het forum. Ik weet ongeveer hoe die bakken in elkaar zitten. Het schijnt dat de droge 7 versn uitvoering meer problemen geeft dan de natte met 6 versn. Met name de koppeling dan. Misschien en waarschijnlijk spelen daar ook hangende of vervuilde sensoren en kleppen een rol in mee. Er zijn op YouTube een aantal Amerikaanse filmpjes in omloop waarin koppelingsproblemen worden behandeld. DSG upgrade of DSG als zoektermen gebruiken.
Lineaire regelventilen in automatische versnellingsbakken met koppelomvormer zijn ook gevoelig voor microscopisch ijzerslijpsel. Dat zorgt ervoor dat de kleppen blijven kleven en dat er niet meer vloeiend kan worden geschakeld. In de VS worden bijna standaard rond de 60k miles deze kleppen vervangen. Daar heeft men ervaring met dergelijke dingen. Hier in Europa is dat nogal eens anders geregeld. Vaak is het dan: bak kapot en ruilbak er onder. Kassa en heel veel ergernis.
Wat dat laatste betreft schiet mij nu wat te binnen over de 6 en 7 traps DSG discussie elders op het forum. Ik weet ongeveer hoe die bakken in elkaar zitten. Het schijnt dat de droge 7 versn uitvoering meer problemen geeft dan de natte met 6 versn. Met name de koppeling dan. Misschien en waarschijnlijk spelen daar ook hangende of vervuilde sensoren en kleppen een rol in mee. Er zijn op YouTube een aantal Amerikaanse filmpjes in omloop waarin koppelingsproblemen worden behandeld. DSG upgrade of DSG als zoektermen gebruiken.
Laatst bewerkt: