Hoi Allemaal,
ben nieuw op het forum en een nieuwe Skoda rijder, net 2 weken nu, maar wil jullie
mijn eigen manier van monteren van een navigatie of telefoon toch niet onthouden.
Aangezien ik erg ontevreden ben over de ingebouwde navigatie (langzaam,
geen flitsers, geen file info of straatniveau, geen werkzaamheden info)
heb ik besloten om mijn TomTom in te bouwen. Deze wilde ik links naast het
stuur, net als in mijn vorige wagen.
Ik ben begonnen met het verwijderen van het linker luchtrooster. Dit doe je door
de twee palletjes welke hem op zijn plaats houden naar boven te wippen met een
mes of schroevendraaier. Dan een pasje eronder om te voorkomen dat de
blokkering weer vast schiet. Doe je dit met beide kanten dan schuif je het
rooster zo naar voren er uit.
Blokkeringen in luchtrooster:
Pasjes eronder en eruit trekken:
Luchtrooster eruit:
De beugels waar mijn navigatie tegenaan komt (of je telefoon) maak ik van metalen hoeksteunen.
Degene die ik gebruikte waren 100mm lang en 20mm breed. Deze heb ik afgeslepen met een
haakse slijper (of dremel) om ze 40 x 60mm te maken. Daarna heb ik ze verder gebogen zodat
ze geen hoek vormden van 90 graden maar +/- 70 graden.
Als je dit gedaan hebt kun je het luchtkanaal en het rooster gaan voorbereiden. Om de steunen
recht in het luchtkanaal te schuiven zit er een rand in de weg. Deze rand kun je makkelijk met
een Stanleymes wegsnijden. Wel oppassen voor je vingers en natuurlijk het zichtbare dashboard.
Bijsnijden luchtkanaal:
Daarna dien je hetzelfde te doen bij het rooster zelf. Geen zorgen, deze rand is normaal gesproken
niet zichtbaar, dus zelfs na demontage is het snijwerk nog niet te zien. De rand hoeft trouwens niet
tot onderaan weg. Dit heeft geen nut want de lamel van het rooster komt hoger dan de onderzijde als je deze omhoog richt.
Ik heb het tot een hoogte van +/- 2,5mm weggesneden.
Bijsnijden luchtrooster:
Daarna het monteren van de steunen. Ik heb eerst een afgeslepen stukje met dubbelzijdige tape
(Pattex Extreme) op het rooster geplakt. Daarop weer tape en de steun plakken. Zo overkom je
de 2,5mm hoogteverschil. Doe dit met beide steunen. De hoek van de steun 20mm uit laten steken
t.o.v. de voorzijde.
Steunen op luchtrooster:
Als laatste stap nog het aansluiten van een extra 12V en USB. Ik heb een zekering bypass gekocht
(te koop bij Conrad of elke autospeciaalzaak met Autostyle of Carpoint) en een dubbele USB
aansluiting. De zekering prik je op de plaats van de achterruitwisser (nr 47) of elke andere 12V
lijn. De originele zekering van de wisser steek je in de bypass. Daar waar de extra draad uit komt
een 5A zekering (of eventueel 7,5A). De rode draad van de USB verbind je met de bypass,
de aarding heb ik achter een bout vastgezet rechts van de zekering box.
Bypass en aarding:
Omdat het een dubbele USB adapter is heb ik op de 1A poort een flat USB kabel naar de TomTom
aangesloten. Op de tweede poort, welke 2,1A geeft, een tweede flat USB kabel welke in het kastje
ligt. Deze flat USB kabels koop je bij de Action voor 1 euro en geven goed stroom door (+/- 1,7A).
USB kabel in kastje:
Het rooster terugplaatsen waarbij je de flat USB het makkelijkst over de rechterkant naar onderen
kunt laten lopen. Houd indien mogelijk alvast rekening met de lengte en draairichting van de kabel.
Uiteraard kun je altijd nog het rooster naar voren halen en meer of minder kabel uit laten steken.
Rooster teruggeplaatst:
Als laatste alleen nog een suction cup holder op de steunen plakken, of je telefoonhouder,
en de TomTom erop. Eindresultaat mag er wezen. Perfecte plaats, geen zicht belemmerd
en geen draden door het interieur. TomTom start ook netjes op bij contact aan en gaat
ook gelijk uit bij contact uit.
TomTom vanaf bestuurdersstoel:
TomTom vanaf zijkant:
Zo, hoop dat jullie er nog iets aan hebben. Was alles bij elkaar nog geen 1,5 uur werk.
Met een stanleymes, tape, steunen, wat pasjes en een schroevendraaier ben je zo klaar.
Groeten Sjoerd